Deze middag had de jaarlijkse persconferentie plaats tijdens de traditionele testdag. Stéphane Ratel en de RACB nodigden de binnenlandse en buitenlandse pers uit voor een laatste stand van zaken over, zoals Ratel het zelf zei, de grootste GT race ter wereld. Na de voorstelling van de deelnemerslijst ging de CEO van de SRO Motorsports Group wat dieper in op de onverwachte problemen die een gevolg zijn van het succes van de race. Racingworld.be luisterde en geeft u hier een overzicht van de belangrijkste info.
Stéphane Ratel opende de conferentie en haalde onmiddellijk het grote succes aan dat de race dit jaar kent, 70 verwachte deelnemers is het grootste veld sinds de 24 uren race koos voor de GT wagens. Met Audi, Alpina, BMW, Mercedes, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, McLaren, Ford, Viper en Corvette tellen we 12 merken in de GT3 klasse, neem daarbij nog Nissan en Lotus in de GT4 en we hebben het meest gevarieerde deelnemersveld sinds jaren. De CEO van SRO bekende dat hij eerst nog twijfels had bij het openstellen van de 24 uren enkel voor GT3 en GT4 wagens, gezien de interesse die veel constructeurs toonden voor de GT2 categorie. “Maar het bewijs is nu geleverd dat we de juiste keuze maakten”, vervolgde hij, “geen enkele endurance race telt voor de start zoveel potentiële winnaars en we kijken dus uit naar de mooiste GT endurance race ooit.”“Maar,” voegde ratel er aan toe, “dit enorme succes bracht ook enkele onverwachte problemen mee, die we naar best vermogen hebben opgelost of zullen oplossen.” Zo is er vooreerst het verbruik, bij GT2 wagens hadden we in de wagens competitie motoren die door het reglement allen beperkt werden tot een identiek vermogen, bij GT3 is het motorenreglement vrijer en we bekomen grote verschillen in de verhouding PK/gewicht. Zo zijn er ook merken die gebruik maken van seriewagens afgeleide motoren, terwijl anderen specifieke competitie motoren leveren. Om al die verschillen uit te wissen en gelijke kansen te geven aan alle merken en alzo het verbruik en de kosten in de hand te houden, was er maar één oplossing volgens Ratel. Dit is het invoeren van een maximum rijtijd 65 minuten per wagen, waarna men binnen moet komen en moet tanken. Deze tijd kan verlengd worden tot 70 minuten in geval de Safety-car zich op dat moment op de baan bevindt.
Een tweede probleem dat zich stelt is het enorme aantal banden dat vereist is voor zoveel deelnemers, wat als gevolg heeft dat sommige leveranciers, er is geen vaste leverancier of standaardmaat voor de 24 uren, nog geen voldoende stock hebben kunnen aanmaken. Maar er wordt alles aan gedaan om iedereen te kunnen laten starten confirmeerde Ratel.
Ratel eindigde met te zeggen dat SRO en de RACB nog één doel hebben voor de 2 volgende jaren, dat is meer volk naar het circuit brengen, mede door de animatie naast en op de baan te verhogen. Zo denkt men er aan om het vuurwerk en een groot scherm terug in te voeren.
De heer Chaumont, Event Director van de 24 uren, bedankte de sponsors en wees op de inspanning die VTM zal doen om de wedstrijd te promoten, waarbij Koen Wauters zal dienen als het gezicht van de wedstrijd. Ook wees hij erop dat voor deze editie de Bruxelles bocht volledig herwerkt werd om de veiligheid en de toegankelijkheid voor de toeschouwers te verhogen.
Een nieuwigheid dit jaar is ook een voor alle wagens verplichte kwalificatie van 30 minuten op donderdagavond om 19u00. Voor elke wagen zal per loting één rijder aangeduid worden, die verplicht de baan opmoet. Deze “vroege” minikwalificatie moet de pers toelaten om nog op tijd een verslag te maken dat kan gepubliceerd worden in de kranten van de dag erna. Daarna volgen de klassieke nachtkwalificaties. Normaal was er nog een super pole sessie voorzien voor vrijdagmorgen, maar het tekort aan banden heeft dit plan naar volgend jaar verschoven. Natuurlijk is er op woensdag nog steeds de traditionele parade in Spa.
Foto's: Niels Vaeck