We kondigden het al enkele dagen geleden aan, na de 24 uren van Le Mans geven heel wat endurance teams er de brui aan en stoppen hun seizoen om technische of budgettaire problemen. Nu is het de beurt aan Hope Racing om aan te kondigen dat het team zijn seizoen vroegtijdig beëindigt. Lola toont een eerste schets van zijn nieuwe LMP2, de B12/80, de eerste LMP2 ontworpen naar de nieuwe ACO normen. Achtentwintig wagens nemen van het weekend deel aan de vijfde manche van het FIA GT3 kampioenschap, dat voor het eerst de Slovakia Ring bezoekt. Mühlner Motorsport zakt volgend jaar af naar de Verenigde Staten voor de 24 uren van Daytona.
Hope Racing schreef geschiedenis dit jaar door aan de start te verschijnen van de 24 uren van Le Mans met een prototype met hybride aandrijving. De wagen kende echter vele technische mankementen, haalde de start maar net en gaf al vroeg op. Het Zwitserse team heeft nu besloten om zijn hybride Oreca LMP1 dit jaar niet meer in te zetten en zich te concentreren op het oplossen van de technische problemen die de nieuwe aandrijvingvorm met zich meebrengt alvorens volgend jaar terug te keren.Lola Cars heeft zijn nieuwe LMP2 voor volgend jaar voorgesteld, of beter een schets van de wagen. DE B12/80 is een coupé en de eerste LMP2 ontworpen volgens de nieuwe ACO reglementen voor een budget vriendelijkere klasse, dat een plafond van 345 000 Euro maximum zonder motor voorschrijft. Lola beweert dat het met deze wagen tot de beste combinatie prestaties/budget is gekomen en aangezien het reglement zeker vijf jaar stabiel blijft zou deze wagen een uitstekende investering moeten worden.
Van het weekend komt het FIA GT3 kampioenschap voor het eerst in actie op de Slovakia Ring. De race komt er ter vervanging van de geplande uitstap naar Rusland die werd afgelast. Achtentwintig wagens zullen er aan de start verschijnen, waaronder de Belgische teams ProSpeed Competition en WRT. Bij WRT komt er trouwens een nieuwe rijder in actie, de Slowaak Jirko Malcharek, die team zal vormen met Didier André. Tijdens datzelfde weekend zal er overigens opnieuw een Pagani Zonda en een Saleen S7R aan de start staan in één van de support races, namelijk een manche uit de FIA CEZ (Central European Zone) Circuit Endurance Trophy. Die wedstrijd bundelt een hele resem wagens, van Alfa Romeo over BMW, Renault en Skoda tot Ferrari GT3's en zelfs een BMW Z4 in een uithoudingsrace over twee uren op zaterdag avond. De Pagani zal ingezet worden door Rock Media, hetzelfde team dat in 2007 nog trachtte deel te nemen aan het FIA GT kampioenschap met de Italiaanse bolide. Het team geraakte echter niet verder dan een aanwezigheid op een testdag in Monza, een training in Spa-Francorchamps en een inschrijving voor de FIA GT meeting in Brno; een meeting waarvoor de equipe overigens... verstek liet gaan!
Op de Red Bull Ring in Oostenrijk had van het weekend de vijfde manche van de Duitse ADAC GT serie plaats. De eerste race werd gewonnen door de MRS Team Porsche van Engelhart/Siedler voor de HEICO Mercedes SLS van Arnold/Zuber en de Phoenix Audi R8 van Simonsen/Haase. In de tweede race was de overwinning voor de gebroeders Stuck, Johannes en Ferdinand, op hun Reiter Engineering Gallardo. Zij gingen Margaritis/Lunardi (Engstler Alpina B6) en Proczyk/Baumann (HEICO Mercedes SLS) vooraf. Noteren we ook dat Heinz Harald Frenzen met zijn ploeggenoot Sven Hannawald in deze tweede race vierde eindigde met de Callaway Corvette.
Mühlner Racing, het team gevestigd in de omgeving van Francorchamps, heeft laten weten dat het volgend jaar twee Porsche’s 911 inzet in de langste en belangrijkste race van het Grand-Am kampioenschap, de 24 uren van Daytona in Florida.
Foto: Lola Group