ILMC/LMS kortnieuws: 6H of Silverstone

Op 11 september vinden de 6 uren van Silverstone plaats, het is de laatste race waar de ILMC en de LMS samen rijden. Voor deze race heeft de ACO het reglement licht gewijzigd om de veiligheid te verhogen. Ook zien we er de terugkeer van een Gulf Aston Martin LMP1, maar dan wel de oude Lola coupé en OAK Racing zet er terug twee LMP1’s in.
De aerodynamische stabiliteit van de LMP wagens baart de ACO al langer zorgen. Men is meer bepaald bezorgd om het feit dat, indien de wagen in een  zijdelingse slip geraakt, de wagen aan het tollen kan gaan. In een poging om meer stabiliteit te geven werden dan ook de grote “vinnen” verplicht op de motorkap. Om de stabiliteit nog te verhogen heeft de ACO beslist dat vanaf Silverstone de dikte van de bodemplaat van 20 naar 25 mm moet gaan, de wagen komt dus 5 mm hoger te liggen. Verder moet de oppervlakte van de luchtuitlaten boven de wielen vergroot worden zodanig dat er meer luchtstroom kan uit ontsnappen.

Na het overslaan van de 6 uren van Imola, keert Aston Martin Racing terug maar met de oude Lola coupé in de plaats van de AMR-One spyder. Adrian Fernandez en Harold Primat waren al zeker van een zitje, de derde rijder is nu ook bekend gemaakt, het gaat om Christian Klien. Hetzelfde trio zal ook met de Lola de twee laatste manches van de serie in Road Atlanta en Zhuhai betwisten, nadat het drietal eerder deze week een test afwerkte in Barcelona.

Bij de 1000 kilometer van Spa raakte de Fransman Matthieu Lahaye gewond nadat zijn OAK-Pescarolo zwaar van de baan ging. De rijder maakt zijn comeback op Silverstone aan het stuur van de OAK-Pescarolo #15. Guillaume Moreau en Pierre Ragues worden zijn teamgenoten. Nadat er in Imola maar één LMP1 aan de start kwam, wordt nu het tweede exemplaar terug ingezet. Aan het stuur van die wagen neemt teambaas Jacques Nicolet en Alexandre Prémat plaats. Zij krijgen versterking op de wagen van Olivier Pla, die vrij was nadat zijn vorig team Quifel-ASM zich vroegtijdig terugtrok uit de serie.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op vrijdag 26 augustus 2011 om 04:34


Andere publicaties op Racingworld.be...