Volgende week begint het FIA GT1 kampioenschap aan zijn Aziatisch luik met een race op het Chinese circuit van Ordos. Zoals al gans het jaar het geval is, geeft een nieuwe race ook nu weer aanleiding tot een ware stoelendans bij de teams. Belangrijk is ook dat er terug 18 wagens aan de start verschijnen, de twee Swiss Racing Murcielago’s zijn terug maar zijn nu ingeschreven door DKR Engineering.
De twee Swiss Racing Lamborghini’s raakten zwaar beschadigd bij crashes eerder dit jaar en het team had niet de financiële middelen om de wagens te laten herstellen. Zodanig moesten we het de laatste 3 races doen zonder de twee Swiss Racing Lamborghini’s en verschenen er maar 16 wagens aan de start. All-Inkl team besloot beide wagens over te kopen en in te zetten via een satelliet team. De Murcielago’s staan voor de race op het circuit van Ordos ingeschreven onder de naam van DKR Engineering, het team dat tot nu toe een Corvette inzette. Geen één van de Swiss Racing rijders maakte de overstap naar DKR en het team verschijnt aan de start met vier nieuwelingen, namelijk Benjamin Leuenberger en Manuel Lauck enerzijds en Jonathan Kennard en Christopher Brück anderzijds. De switch van DKR naar Lamborghini wil niet zeggen dat de Corvette verdwijnt, de wagen wordt nu ingezet door SRT, het team van Patrick Selleslagh. De twee SRT Corvettes worden bemand door Ho-Pin Tung en Jeroen Den Boer op het ex-DKR exemplaar en Michael Rossi en Sergio Jimenez op de vaste SRT wagen. Ook Belgian Racing gooit zijn rijderopstelling nog eens doorheen met ditmaal de duo’s Nygaard/Hirschi en Clairay/Leclerc.Volgende week wordt een beslissende week voor het nieuwe wereldkampioenschap GT, want op 29 augustus vindt er een belangrijke meeting plaats in Parijs waarbij de FIA de grote lijnen van het technisch reglement voor het toekomstig wereldkampioenschap zal vastsleggen. Na deze meeting zal dus ondermeer duidelijk moeten worden welke wijzigingen vereist zijn om een GT3 om te bouwen naar een wereldkampioenschap GT. Na consultatie van het technische reglement zullen zowel Audi, BMW als Mercedes beslissen of zij een ombouwkit zullen aanbieden aan hun klanten. Als deze 3 merken positief reageren dan gaat het nieuwe kampioenschap zeker van start.
Foto: SRO