Terwijl de Belcar op Zolder de langste race van zijn kalender betwistte, werd er in de ons omringende landen ook gestreden voor de nationale GT titel. In Frankrijk werd er gereden op Magny-Cours, in Duitsland op de Lausitzring en in Engeland op Rockingham.
Dat België geen exclusiviteit heeft op een stuntelende automobiel federatie werd dit weekend gedemonstreerd tijdens de race voor het Franse GT3 kampioenschap op Magny-Cours. De organisatie van dit kampioenschap is in handen van ORECA, maar het technische en sportieve beheer behoort toe aan de FFSA (Franse Automobiel Federatie). In de tweede race blunderden de officiële vertegenwoordigers van de FFSA zodanig dat verschillende rijders willen afzien van een verdere deelname aan het kampioenschap volgend jaar. De ene misrekening na de andere en foute beslissingen volgden elkaar op met als toppunt dat men dacht dat de leider zijn tijdstraf was vergeten uit te zitten (ook in Frankrijk is de gewichtsballast voor de winnaar ingewisseld voor extra tijd bij de pitstop in de volgende race), hem een stop and go gaf om dan vast te stellen dat men zich vergist had. Men besloot dan maar om de wagen bij de aankomst een aantal seconden af te trekken van zijn racetijd, geschat op de tijd die was verloren gegaan bij de stop and go. Gevolg was dat de wagen die als eerste over de lijn kwam niet de echte winnaar was, maar wel de gepenaliseerde wagen die dankzij de aftrek de snelste wedstrijd had gereden! De gelukkige of moeten we zeggen ongelukkige winnaars waren dus Anthony Beltoise/Laurent Pasquali (Porsche) voor Renaud Derlot/Gilles Vannelet (Mercedes) en Laurent Cazenave/Jean-Claude Police (Porsche). De WRT Audi van Halliday/Ortelli moest de race verlaten met wiellager problemen. Race 1 was tevoren gewonnen door de SOFREV-ASP Ferrari van Badey/Beaubelique voor de Audi’s van Guilvert/Tardif en Ortelli/Hallyday.In Engeland mochten twee crews hun eerste overwinning vieren, race 1 ging naar de Beechdean Motorsport-Aston Martin DBRS9 van Andrew Howard en Jonathan Adam, terwijl race 2 voor de CRS Ferrari F458 van Alex Mortimer en Andrew Tate was. In race twee bezette Ferrari het volledige podium met verder nog Jim Geddie/Glynn Geddie (CRS-F458) en Duncan Cameron/Matt Griffin (MTech-F458). In race 1 waren er ereplaatsen voor Mercedes (2de) met David Jones/Godfrey Jones en Porsche (3de) met Ashburn/Phil Keen.
In Duitsland op de Lausitzring werd race 1 gewonnen door de Team a-workx Porsche van Asch en Ammermüller voor de Corvette van Alessi/Keilwitz en de Hegersport Porsche van Wendt/Armindo. Race 2 was dan weer voor de MS Racing Mercedes van Jäger/Stoll, tweede werd de Farnbacher Ferrari van Farnbacher/Kentenich en derde de HEICO Mercedes van Zuber/David Arnold. Dino Lunardi en Alexandros Margaritis eindigden tweemaal vierde en vergroten hun voorsprong in het kampioenschap.
Foto: SRO/British GT