De Belcar teams stonden niet te dringen om zich in te schrijven voor deze editie van de 24 uren van Zolder. De wagens van de Dutch Supercar Challenge werden erbij gehaald om toch aan een degelijk startveld te geraken. De samenwerking tussen het Nederlandse kampioenschap en de Belgische organisatoren verliep echter tumultueus. De meningen over wie schuld draagt aan die stroeve samenwerking blijven verdeeld, maar het kan niet ontkend worden dat de DSC wagens extra pit gaven aan een anders troosteloos mager startveld. Racingworld.be ging DSC organisator Dick van Elk opzoeken na de aankomst van de 6 uren race om te peilen naar zijn visie.
We vinden Dick van Elk terug in de hospitality tent van de DSC organisatie waar de prijsuitreiking van de 6 uren race plaats vindt. Wat opvalt, is de aanwezigheid van de rijders van alle deelnemende DSC teams, behalve deze dan die de 24 uren uitdoen. De sfeer is goedlachs en drank en eten zijn overvloedig en gratis verkrijgbaar. van Elk dirigeert de prijsuitreiking met gevoel voor humor en laat niet na om alle deelnemers in de bloemetjes te zetten. Het feest zelf zou aanhouden tot in de vroege uurtjes. Na het officiële gedeelte van de viering ontvangt Dick van Elk de Racingworld.be vertegenwoordigers met een drankje en hapje en laat niet na om uitgebreid zijn visie op het gebeuren te geven.Racingworld.be: "Mijnheer van Elk, het was een bewogen weekend, welk gevoel primeert momenteel bij u?"
DvE: "Een gevoel van tevredenheid, ja het waren zenuwslopende dagen, maar uiteindelijk kan ik niet anders dan tevreden zijn over het verloop van de race. Geef nu toe, we rijden voor het eerst samen met de Belcar in een onuitgegeven format, we leveren het grootste deel van de deelnemers en de DSC wagens domineren de trainingen, gaan lopen met de Super Pole en bezetten het volledige podium van de zes uren race. De DSC wagens stalen hier de show, niet de Belcar, noch Speedworld zijn de morele winnaars van dit weekend maar wel de Dutch Supercar Challenge."
Racingworld.be: "Konden de rijders het nieuwe format appreciëren?"
DvE: "De rijders hebben er van genoten, het moet ook gezegd worden dat zij niet zoveel gemerkt hebben van al die heisa naast de piste. Zij waren geconcentreerd op het rijden, voor het eerst zes uren lang en in het donker. Maar ze zijn er allen volop tegenaan gegaan en ze hebben zich zes uur lang volledig gegeven en het mag opgemerkt worden: zonder het minste incident of aanrijding. Menigeen die van tevoren af al van bij het eerste uur een slagveld had voorspeld, kwam bedrogen uit. Ook het principe van de superpole werd gesmaakt en kon op veel bijval rekenen. Ik had de indruk dat de Belgische piloten zich minder amuseerden, het maakte hen behoorlijk zenuwachtig dat zij gedomineerd werden door die Nederlanders."
Racingworld.be: "Er waren ook Belgische teams die zich inschreven onder het DSC reglement."
DvE: "Ja enkele teams met minder budget verkozen de 6 uur race te betwisten en het vrijere reglement van de DSC biedt meer mogelijkheden en laat ook toe om wagens in te zetten die niet vallen binnen het Belcar reglement, zoals de Scotty. Bleek dan nog dat die oude Viper in DSC configuratie sneller ging dan alle Belcar wagens tijdens de woensdagavond training. Maar ik zal u een geheim verklappen, de wagen reed toen zonder de in de Belcar verplichte restrictor, deze werd wel teruggeplaatst voor de race. Maar ondertussen was de stunt toch geslaagd, je moest de gezichten zien bij sommige Belcar teams toen ze merkten dat die Viper plots sneller ging dan hun recente GT3.
Racingworld.be: "Om terug te komen op de Scotty, die mag rijden in het DSC kampioenschap maar toch werd de wagen geweerd uit de race."
DvE: "De wagen voldoet inderdaad aan ons technisch reglement, maar de 24 uren van Zolder vallen onder het Belcar reglement en de DSC worden toegelaten in de gastklasse, maar moeten dus eveneens voldoen aan de Belcar regels. Het is wel ongeoorloofd dat men zo laat tot een beslissing komt. Vanierschot had een maand geleden zijn dossier binnengegeven, de wagen kwam zonder problemen door de technische keuring maar een uur voor de start van de training komt daar een RACB typetje aan en die rukt de keuringszegel van de wagens en geeft ze startverbod, daar de wagens niet over een geïntegreerd blussysteem beschikt. Dit was toch iets wat men al veel eerder wist of kon weten, men heeft wagens te kort en dan reduceert men het deelnemersveld nog op zulke mannier. Maar ja, drie dagen lang werden wij geconfronteerd met onbegrijpelijke handelingen en beslissingen."
Racingworld.be: "Kan u daar wat meer op ingaan?"
DvE: "Al verleden jaar werden wij gepolst of we het zagen zitten om mee te doen met de 24 uren, maar dan hoorden we lange tijd niets meer tot begin dit jaar het duidelijk werd dat men met de Belcar alleen niet aan een voldoende aantal wagens zou geraken. Toen werd ons gesmeekt om toch maar af te komen. Ik wees hun er toen op dat er vele verschillen bestonden tussen de reglementen van beide kampioenschappen en dat ik niet van plan was om de deelnemers te vragen hun wagen aan te passen aan de Belcar normen. Dit was geen probleem verzekerde men mij, ieder kampioenschap zou rijden onder zijn eigen regels. Toen ik wees op de normtijd verzekerde men mij opnieuw dat die niet van toepassing zou zijn voor de DSC wagens. Enkele weken later kreeg ik wel al bericht dat sommige rijders uit de Belcar, die op Michelin rijden niet gelukkig waren dat zij in hetzelfde klassement opgenomen werden dan onze wagens op Dunlop. Er kon dus geen sprake meer zijn van een gezamenlijk klassement, in iedere uitslag zouden beide kampioenschappen afzonderlijk vermeld worden."
Racingworld.be: "Wat liep er dan nog mis gedurende het weekend als alle afspraken al gemaakt waren?"
DvE: Woensdagmorgen kreeg ik om negen uur op weg naar hier een telefoontje dat ik om tien uur aanwezig moest zijn op een dringende vergadering. Daar aangekomen werd mij gemeld dat het technische en sportieve reglement de nacht voordien door de RACB herzien en aangepast was. Ik kreeg daar een nieuw reglement in de handen geschoven dat enkel verkrijgbaar was in het Frans. Ik spreek en lees vloeiend Duits en Engels, spreek een beetje Frans maar kan het niet lezen, dus ik had geen idee wat men van ons verlangde. Het enige dat ik er kon uit opmaken was dat de normtijd terug was ingevoerd voor de DSC wagens. Als ik vroeg waarom, werd er aangegeven dat het DSC te gast was bij de Belcar en zich dus moest plooien naar de Belcar normen. Toen heb ik woedend de zaal verlaten. En dit getreiter zou drie dagen aanhouden, het was vechten tegen een tegenwerkende RACB en een incompetente Speedworld organisatie. Was er daarna een meeting met 8 personen, dan bleek de RACB vertegenwoordiger alleen maar Frans te kunnen en ging de vergadering door in het Frans terwijl de zeven andere personen Nederlandstalig waren. Hier werden politieke spelletjes gespeeld. Ik merkte dat Hans Van de Ven verveeld was met de situatie, hij beloofde mij om de normtijd nog van tafel te vegen, maar hij moest zwichten onder druk van bepaalde Belcar piloten. Er was in juni een reglement ingediend en goedgekeurd door alle partijen, maar de RACB en mijnheer C.L. deden nu alsof het niet meer bestond en wilden niet naar mij luisteren."
Racingworld.be: "Waarom denkt u?"
DvE: "Luister wij hebben een open kampioenschap waar iedereen welkom is en waar getracht wordt om het voor iedereen naar zijn zin te maken. Maar ik bepaal de reglementen en die zijn voor iedereen gelijk, zelfs als is men wereldkampioen. Zo hou ik iedereen tevreden. Hier in België was er een mooi kampioenschap, maar de organisatie heeft zijn greep op deelnemers verloren. Het is niet Speedworld dat beslist over het reglement, maar twee à drie grote teams bepalen hoe het er aan toe moet gaan. Als ik Speedworld daar op wijs, zegt men mij dat die teams rechtstreeks gesteund worden door de importeurs en dat die enorm veel geld in die teams stoppen en dat men dat toch niet mag negeren en dat het logisch is dat die return voor hun inspanningen eisen. Wat een onzin, ik heb hier een privé team dat 240 000 Euro spendeert om aanwezig te zijn met topwagens en een ganse hospitality structuur opzet, is dat dan niet veel geld, moet ik ze daarom laten winnen?
Racingworld.be: "Dus voor u geen 24 uren van Zolder meer?"
DvE: "Dat heb ik niet gezegd. Ikzelf en mijn rijders hebben zich hier goed geamuseerd en het concept van de wedstrijd blijft leuk. Pas op, ik ken veel mensen op Zolder en met de directie van het circuit onderhoud ik een zeer goede relatie, hun verwijt ik niets, zij moeten doen wat de RACB hun oplegt. Er zijn zelfs verschillende mensen die mij gevraagd hebben of ik volgend jaar de organisatie van de 24 uren niet wou overnemen en waarom niet, zoals ik al zei hou ik wel van de wedstrijd."
Racingworld.be: "U zou de 24 uren dan opnemen in de DSC kalender?"
DvE: "Helemaal niet, het DSC kampioenschap is gebaseerd op sprintwedstrijden van tweemaal één uur en dat zal volgend jaar ook niet veranderen. Moest ik de organisatie op mij nemen dan zou ik het houden op een open wedstrijd. Ik huur het circuit af voor vier dagen en organiseer een race onder het toezicht van de KNAF, de RACB delegeert dan wel een verantwoordelijke maar die heeft dan enkel een adviserende functie. Bovendien moet de 24 uren een groot feest blijven. Ik zou een gezamenlijke hospitality tent voor alle deelnemers voorzien en niet zoals de Belcar deelnemers ieder zijn eigen imposante infrastructuur. Ook het randgebeuren moet blijven en voor iedereen toegankelijk zijn. Dit jaar is hier een dance evenement maar toen ik enkele inkomkaarten vroeg voor de DSC deelnemers werd mij verteld dat deze voor ons niet voorzien waren. Dit kan toch niet, denk eraan tevreden rijders en tevreden toeschouwers geeft een tevreden organisatie. Dit principe pas ik nu ook al drie jaar toe voor het Super League weekend dat ik hier ieder jaar op Zolder met succes organiseer. De sfeer is er steeds prima."
Racingworld.be: "Wat zijn uw plannen voor de toekomst?"
DvE: "Even heb ik er aan gedacht om een schadeclaim in te dienen bij Speedworld, maar dat idee heb ik laten varen. Uiteindelijk ben ik toch tevreden met het verloop van de wedstrijd, wij als Dutch Supercar Challenge komen er het beste uit, de DSC wagens hebben de wedstrijd gered en voor spektakel gezorgd en dat heeft iedereen begrepen. Het eerste weekend van oktober is er dan de wedstrijd op Francorchamps in het kader van het Racing Festival. Let op, de verantwoordelijke, mijnheer Delettre heeft een sterk karakter, maar met hem heb ik nooit problemen gehad. Soms verschillen wij van mening, maar tenminste valt er met hem te praten en wij komen dan altijd tot een oplossing. Volgend jaar hebben we al zeker terug de twee DSC wedstrijden op Francorchamps in juni en oktober en als de Super League Formula nog bestaat, organiseer ik terug een SLF weekend op Zolder het eerste weekend van juli. En wie weet doen we iets met de 24 uren van Zolder, maar dat valt nog af te wachten."
Foto: Marnik Mouchaers