Italië: Vettel schenkt Red Bull eerste pole in Monza - D'Ambrosio 22e

Met de Grote Prijs van Italië is het F1 circus aangekomen bij de laatste Grote Prijs op het Europese vasteland. Monza is één van de oudste circuits op de F1 kalender, een omloop die sinds 1950 slechts één keer (in 1980) niet de GP van Italië mocht ontvangen; toen ging de eer naar Imola. Bandensoorten dit weekend zijn dezelfde als die tijdens de Duitse GP, de zachte en medium compound; geen onbelangrijk gegeven op een omloop waarbij de rijders meer dan drie kwart van een rondje het gaspedaal intrappen... Red Bull Racing heeft in het verleden nog nooit een wagen op de eerste startrij weten te plaatsen, terwijl net Sebastian Vettel in 2008 als jongste poleman en winnaar de meet over kwam, toen nog uitkomend voor Scuderia Toro Rosso.
De kwalificatie wordt verreden op een droge omloop. Enige belangrijk wapenfeit tijdens Q1 is Pastor Maldonado die de controle over zijn Williams verliest bij het uitsturen van de Parabolica. De Venezuelaan raakt de vangrail aan de binnenkant van het circuit, maar verbazingwekkend genoeg is de ophanging van de Williams niet beschadigd bij het manoeuvre. De Williams-crew repareert de wagen en met nog vijf minuten op de teller, slaagt Maldonado er in door te stoten naar Q2. Minder goed vergaat het Alguersuari, Trulli, Kovalainen, Glock, D'Ambrosio, Ricciardo en Liuzzi. Alle rijders blijven overigens netjes binnen de 107% grens van Vettel snelste rondje in 1:24.002.

Tijdens Q2 stuurt McLaren Hamilton de baan op met de hardere bandensoort. Al gauw beseft het Britse team dat deze gok niet lijkt te werken en roept haar rijder terug binnen voor een setje Pirelli's met gele markeringen. Sebastian Vettel zet de absoluut snelste tijd van het weekend neer met een 1:22.914, maar het interessantste gevecht speelt zich af achteraan het veld waar Bruno Senna in extremis nog de laatste tien haalt nadat hij Paul di Resta uit de top tien wipt met slechts 6 duizendste verschil. Gezien de inhaalmogelijkheden in Monza heeft Di Resta echter mogelijk toch een voordeel, gezien de Force India rijder nu vrije keuze heeft qua bandensoort voor de race... Naast Di Resta, slagen (in volgorde) ook Sutil, Barrichello, Maldonado, Perez, Buemi en Kobayashi er niet in een plaatsje te versieren in het laatste deel van de kwalificaties.

Tijdens de laatste tien minuten in de kwalificaties kunnen de heren piloten voor de laatste keer dit weekend onbeperkt gebruik maken van het DRS. In Monza zien we opnieuw twee DRS zones, waardoor de teams meer vrijheid (en kopzorgen?) krijgen op vlak van set-up. Het DRS zorgt ervoor dat de wagens afgesteld kunnen worden met meer vleugel, zodat ze sneller kunnen gaan in de bochten. Zulke gok kan echter ook verkeerd uitdraaien gezien er tijdens de race enkel gebruik gemaakt mag worden van DRS op de twee vooraf gedefinieerde zones en een rijder met te veel achtervleugel potentieel een vogel voor de kat is op de rechte lijn. Ferrari verwacht dit weekend niet, zoals vorig jaar, de pole te rijden, maar tracht de Tifosi toch nog spektakel te gunnen door de beide wagens net na elkaar de baan op te sturen. Alonso tracht de slipstream van teamgenoot Massa te gebruiken, een spelletje wat het Steigerende Paard ook al uitprobeerde tijdens de trainingen. De overige teams zijn echter niet onder de indruk, want zowel Vettel, Hamilton als Button gaan in hun eerste poging meteen onder de tijd van de beiden Ferrari's. Mark Webber blijft vreemd genoeg zijn eerste stint uitzitten in de garage. Een ietwat vreemd manoeuvre waarbij de Australiër, die aan de slag is met een oude motor, mogelijk een setje banden uitspaart; de bandenslijtage is op Monza echter niet bepaald hoog te noemen... Vettel lijkt voor het laatste deel van de kwalificaties een kapitale fout te maken wanneer hij als allerlaatste achter de intrinsiek tragere Lotus van Petrov aansluit. De Duitser laat zich echter niet uit zijn lood slaan en gaat voluit in de aanval, waarbij hij in zijn laatste poging tot tweemaal toe de wagen ternauwernood op de baan kan houden. Op het ogenblik dat Button en Hamilton hun rondje afbreken, neemt Vettel met een 1:22.275 de eerste pole in Monza voor Red Bull Racing, de dertiende van het seizoen 2011. Verbazingwekkend, temeer omdat de Red Bull's niet eens met zo veel vleugel rondreden, getuige de schuivers van poleman Vettel. Bruno Senna klokt geen tijd, terwijl teamgenoot Petrov de beide Mercedessen terugzet naar P8 en P9, waarbij Michael Schumacher exact drie tienden sneller is dan teamgenoot Rosberg.

Uitslag kwalificatie
01. Sebastian Vettel - 1:22.275
02. Lewis Hamilton - 1:22.725
03. Jenson Button - 1:22.777
04. Fernando Alonso - 1:22.841
05. Mark Webber - 1:22.972
06. Felipe Massa - 1:22.188
07. Vitaly Petrov - 1:23.530
08. Michael Schumacher - 1:23.777
09. Nico Rosberg - 1:24.477
10. Bruno Senna - geen tijd


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Formule 1
op zaterdag 10 september 2011 om 15:18


Andere publicaties op Racingworld.be...