ILMC/LMS: 6 uren van Silverstone: Peugeot (LMP1) en BMW (GTE-Pro) pakken pole onder wisselvallige omstandigheden

ILMC/LMS SilverstoneILMC/LMS Silverstone
Onder een dreigende hemel en wisselvallige omstandigheden werden vanmiddag de kwalificaties voor de 6 uren van Silverstone afgewerkt. Zoals gewoonlijk wordt de sessie in twee delen van 20 minuten opgedeeld zodanig dat GT's en proto's elkaar niet teveel in de weg zouden rijden.

Vooreerst is het de beurt aan het GT geweld. Op een volledig droge baan hebben een paar deelnemers het toch moeilijk om de wagen op het circuit te houden, zo gaan ondermeer de Larbre Corvette (#50), de Gulf AMR Vantage (#60) en een van de Felbermayer Porsche's even het gras en het grind opzoeken. Ook de Hankook Ferrari kende wat problemen met schade links achter.
 
In de top van GTE-Pro werd er hard gestreden en de wagens raakte hier een daar hun limiet, net zoals die van het circuit. De BMW's wachten aanvankelijk lang af, maar wanneer beide wagens tegen het einde van de sessie op de baan verschijnen worden alle reeds neergezette tijden aan flarden gereden en met een minimum aan track time snelt Augusto Farfus naar de pole, drie tienden voor teamgenoot Andy Priaulx in de #56 BMW M3. Eerste niet BMW is Toni Villander in de AF Corse Ferrari #71, maar het verschil loopt al op tot net geen seconde. De beste Porsche vinden we terug op de vierde plaats, Marc Lieb kwam in zijn Felbermayer Porsche 43 duizendste te kort op Villander. Marco Holzer stuurde de Belgische ProSpeed Porsche naar de zevende tijd, net een tiende trager dan Lieb. In GTE-Am palmt Porsche de eerste rij in, de AF Corse Ferrari van ondermeer onze landgenoot Stephane Lemeret vat morgen de race aan vanaf de vijfde startplek in GTE-Am.
 
Net voor aanvang van de sessie voor de LMP's begint het licht te regenen. Niet meteen een verrassing in Silverstone, maar meteen alle hens aan dek voor de teams om de nodige knopen door te hakken. Wanneer het licht op groen springt is de baan niet echt nat, maar de sessie wordt als "wet" aangegeven waardoor teams de race niet zullen moeten starten op hun kwalificatierubber. Zowel Audi als Peugeot opteren voor slicks tijdens hun eerste verkenningsrun. De eerste tijden zijn nog enigszins voorzichtig maar al snel komen er snelle tijden op de tabellen. Midden in de sessie zet Silverstone rookie Simon Pagenaud de snelste tijd neer voor teamgenoot Sarrazin. McNish ziet de bui al hangen en kan zijn Audi R18 nog net tussen de twee Peugeots positioneren. Net op tijd zo blijkt wanneer het weer licht begint te druppelen. De meeste teams houden het vervolgens voor bekeken, op de Rebellion Lola's na. In de laatste seconden snelt Nicolas Prost naar de vijfde tijd waardoor hij morgen als eerst benzineproto achter de diesels zal starten.
 
In LMP2 zijn het vooral Strakka en Greaves die nog profiteren van de laatste minuten om hun wagens op eerste twee plaatsen te parkeren. De Oreca chassis' bezetten vervolgens de plaatsen 3 t.e.m. 6 met het Boutsen Energy Racing exmeplaar op P6. Andrea Barlesi vat morgen de race aan van op de voorlaatste gridpositie in LMP2.
 
Reacties van polezetters in LMP1 en GTE-Pro:
 
Simon Pagenaud, LMP1, Peugeot 908 #7:"Het waren moeilijke maar typisch Britse omstandigheden en het was essentieel om op het juiste moment je snelle ronde neer te zetten. Er was niet zo heel veel grip en soms voelde het een beetje aan als rallyrijden."
 
Augusto Farfus, GTE-Pro, BMW M3 #55: : In de trainingen hadden we het moeilijk om een goed setup te vinden; veel onderstuur slechte balans en weinig grip. Vandaag heeft het team nog hard gewerkt om toch nog de juiste afstelling te vinden en dat is ons duidelijk gelukt. Maar goed, morgen beginnen we waarschijnlijk weer van nul aangezien er regen voorspeld wordt."

LMP1 - LMP2LMP1 - LMP2
GTE Pro - GTE AmGTE Pro - GTE Am







Foto: DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zaterdag 10 september 2011 om 15:50


Andere publicaties op Racingworld.be...