Hans Van de Ven: "In 2012 een endurance kampioenschap dat mikt op de amateur"

De DSMEC van weleerDe DSMEC van weleer
Eerder deze week gooide Dries Heyman de knuppel in het hoenderhok door, gebruik makend van de commotie omtrent de 24 Hours of Zolder, zijn ideëen op tafel te liggen over hoe het Belcar kampioenschap er komend seizoen zou moeten uitzien. Speedworld liet in juni al wat licht in de tunnel schijnen door naar buiten te komen met de blauwdrukken voor een nieuw Belgisch autosportlandschap in 2012; blauwdrukken die nu lichtjes gewijzigd zijn.
"Eigenlijk was het de bedoeling om in alle stilte te werken aan een plan voor volgend jaar", trapt Hans Van de Ven af. "Het lijkt me echter nu niet dom om reeds een tipje van de sluier op te lichten. We komen in 2012 met een kopie van onze DSMEC van vroeger. Een endurance kampioenschap dat mikt op de amateurrijder die zich in het weekend wil komen amuseren. En ik hoor dikwijls roepen dat ik de DSMEC hebt verloochend en alleen nog maar aandacht had voor de professionele teams. Het feit dat we 2 jaar later een plan kunnen voorstellen dat terug gaat naar de basis zegt wat mij betreft genoeg..."

Over hoe het kampioenschap er concreet moet gaan uitzien, heeft Van de Ven eveneens reeds een duidelijke visie. "Het is de bedoeling om 5 wedstrijden te rijden van 180 minuten, telkens voorafgegaan door een training van 60 minuten. Inderdaad alles op 1 dag! Er zal 1 keer per seizoen een langere wedstrijd gereden worden (10 uren, 12 uren of 24 uren)."

De afgelopen jaren is gebleken dat het succes van een kampioenschap staat of valt met de (technische) reglementen en daaraan verbonden, de indeling van de wagens in klassen. Racingworld.be gaf eerder al aan dat de GT Open de enige juiste hoofdklasse hoort te zijn in een kampioenschap met GT wagens in de huidige vorm indien men de kosten wil drukken. Ook Van de Ven geeft aan dat die plannen op tafel liggen, "er bestaan twee opties over welke auto's in aanmerking komen om te mogen rijden in de nieuwe Endurance Cup"

Optie 1
  • Alle GT- en toerismewagens, behalve GT1, GT2, GT3, GT3B en Silhouette S1
Dat betekent concreet dat hier de wagens die nu de GT Open rijden de referentie worden. Maar dat wil ook zeggen dat de snelste toerismewagens en de Silhouette S2 daar kort in de buurt komen. Zonder verplichting van pitstops wil dat ook zeggen dat de diesels kans maken...
De categorie GT Open moet ook wel worden opgesplitst. Kortom, een hele waaier wagens die in aanmerking komt voor de zege.

Optie 2
  • Het kampioenschap ook openstellen voor GT3/B en Silhouette S1, mits een balance of performance
  • GT1, GT2 en GT3 worden sowieso geweerd.

Door middel van verplichte (langere) pit stops kunnen de snellere wagens bestrafd worden voor hun snellere tijden om zo het veld dichter bij elkaar te krijgen.

Eén van de succesfactoren uit de DSMEC was dat de kleinere teams ook hoog konden scoren. "Inderdaad, we gaan terug werken met een puntentelling uit de DSMEC (de voormalige Zolder Touring Cup). Op die manier zullen de punten die in de klasse gegeven worden harder tellen dan die van de algemene rangschikking. Een puntentelling die indertijd op punt gezet is door Andy Jaenen en altijd schitterend heeft gewerkt. Het resultaat moet zijn dat in principe iedereen kampioen kan worden, zelfs de auto's uit de kleinste categorie!"

"Voor de wagens uit die kleinste categorie ( -2500cc ) gaan we overigens een speciale inspanning doen. In de DSMEC was dit de drukst bezette klasse en met een beetje nostalgie zou ik willen dat dit in ons nieuwe Endurance kampioenschap ook zo is!"
 
De plannen ogen op zijn minst gezegd interessant en als Hans Van de Ven en de zijnen dit kunnen bolwerken, vermoeden wij dat de autosport in België wel eens een nieuwe, verdiende, impuls zou kunnen krijgen. Grootste heikelpunt de afgelopen tijd was echter de RACB en daaraan gekoppeld een kluwen van reglementen.

"Het hoeft allemaal niet zo heel moeilijk te zijn", aldus Van de Ven. "Ik ben ervan overtuigd dat we in een goede verstandhouding met de federatie een heel eenvoudig reglement kunnen uitwerken zonder teveel punten en komma’s. Met de juiste organisatie ben ik ervan overtuigd dat we de mooie tijden van de Touring Cup en de DSMEC kunnen laten terugkeren. Gewoon autokoers doen omdat we het nog altijd graag doen!!!"

Foto: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op zondag 11 september 2011 om 13:30


Andere publicaties op Racingworld.be...