In een winderig maar zonnig Silverstone werd om klokslag 12:35 de start gegeven van de vijfde manche van de Intercontinental Le Mans Cup en de vierde van de Le Mans Series. Allan McNish laat nog voor de start een steek vallen door in de eerste bocht van de opwarmingsronde zijn wagen rond te zetten. En hij is niet alleen; ook de Luxury Ferrari #58 heeft het ook moeilijk op koud rubber.
Bij de start krijgen we meteen een déjà-vu gevoel van de start in Paul Ricard, maar ditmaal zorgt het uitblijven van de safety car voor geen schade. De eerste ronde wordt onder geel afgewerkt. Wanneer we dan echt van start gaan, houdt iedereen het netjes. McNish laat er geen gras over groeien en Bourdais in de Peugeot wordt meteen van alle kanten belaagd. In LMP2 kan Greaves Motorsport zijn pole verzilveren voor de HPD van Strakka Racing. In GTE-Pro slaat de BMW van Priaulx zoals verwacht meteen een kloofje op de rest van het veld dat wordt aangevoerd door #71 Ferrari van AF Corse. Polezetter Farfus moet verrassend de rol lossen en valt terug.Waneer het leidend kwartet na een kwartier wedstrijd aan het dubbelen slaat profiteert Allan McNish ervan om de kop over te nemen van Bourdais in de Peugeot. Het verkeer zorgt nog geen ronde later er voor Frank Montagny in de Peugeot #8 de bandenmuur invliegt. De Fransman ging wat overmoedig voorbij aan de JMB FLM bolide zonder ruimte te laten voor deze laatste. Peugeot heeft dus na nog geen half uur nog maar één ijzer in het vuur voor de zege. Maar Bourdais houdt de eer van het Franse merk hoog door voortdurend en knap duel aan te gaan met de kleine Schot. Een duel dat echt niet lang duurt wanneer de Audi #2 binnenkomt voor een vervroegde eerste stop nadat de wagen een contact had met de JMW Ferrari. Het gaat van kwaad naar erger voor McNish, de wagen vervoegt het circuit weer maar men komt dan tot de vaststelling dat de wagen niet meer correct kan sturen! De #2 verliest vervolgens een aantal ronden in de pit.
Ook in LMP2 krijgen we een mooi duel voorgeschoteld tussen Greaves en Strakka. Maar het duurt niet lang of we zien Jonny Kane (Strakka) veel tijd verliezen met een lekke band links achter. In dezelfde ronde gaat de #46 Oreca 03 van Jody Firth naar de leiding om vervolgens een spin te maken en de leiding weer over te dragen aan de Greaves Zytek. Niet veel later gaat de #46 opnieuw rond, waardoor de safty car de baan op gestuurd wordt. Zo goed als heel het veld komt vervolgens een bezoek brengen aan de pitlane.
Na een uur hebben zowel Audi als Peugeot nog maar één wagen bovenaan de tabellen. De #24 OAK-Pescarolo is zo kunnen oprukken naar de derde podiumplaats in LMP1. In LMP2 leidt de Signatech Oreca 03 voor de Zytek van Greaves. In GTE-Pro zien we de drie grote merken op het podium: AF Corse Ferrari #51, Felbermayr Porsche #77, BMW #56.