Monza is het toneel van de laatste Grote Prijs op Europese bodem; eveneens locatie waar Sebastian Vettel enkele jaren geleden zijn eerste pole en wedstrijd won en daardoor de jongste Grand Prix winnaar ooit werd. Dit seizoen liggen de kaarten er ietwat anders voor en heeft Vettel al een hele resem overwinningen op zak. Op de Italiaanse omloop hebben we twee DRS-zones, eentje op de rechte lijn aan de start en eentje bij het uitkomen van de tweede Lesmo. De hamvraag is echter wat de DRS-zone op het rechte stuk gaat betekenen, gezien de meeste wagens bij het aanremmen van de eerste chicane tegen de limieten van de motoren zitten. Met een gemiddelde snelheid van boven de 240 km/u is het asfaltlint te Monza in elk geval het snelste op de kalender; hoewel het niet meteen zwaar is op vlak van bandenslijtage. Waar in het verleden vaan voor een eenstopper werd geopteerd, verwachten we voor de wedstrijd dit jaar veelal tweestopstrategieën.
Bij de start van de wedstrijd doet Fernando Alonso de talrijk opgekomen tifosi juichen wanneer de Spanjaard autoritair de kop van de wedstrijd pakt in een gedurfd manoeuvre. Achteraan in het veld gaat het meteen flink fout wanneer Liuzzi de controle over zijn wagen verliest, in het gras schuift en meteen een aantal wagens uit de wedstrijd kegelt. Einde wedstrijd voor Liuzzi, Rosberg en Petrov nog voor de rijders een halve minuut geraced hebben. Daniel Ricciardo is eveneens betrokken in de carambolage, de Australiër zal later in de wedstrijd het veld opnieuw vervoegen. Ook pech voor onze Jérôme D'Ambrosio; onze landgenoot rijdt de box binnen en geeft op met versnellingsbakproblemen. "Een enorm teleurstellend einde van het weekend, maar ik merkte al dat er iets mis was tijdens de installatieronde", aldus onze jonge landgenoot.Hoewel we de afgelopen jaren in minder dan één wedstrijd op drie een safety car zagen, stuurt de wedstrijdleiding de safety car de baan op. Kopzorgen voor de teams, die hun strategie volledig overhoop gegooid zien worden. Wanneer na drie ronden opnieuw de groene vlag wordt getoond, mist Alonso zijn herstart niet. Verbazingwekkend genoeg neemt Michael Schumacher de derde plaats over van Lewis Hamilton; de Brit kan eenvoudigweg niets weerwerk bieden aan de Mercedes GP bolide die met zichtbaar minder achtervleugel rondrijdt. In de tweede ronde na de safety car knalt Mark Webber bij het uitsturen van de eerste chicane tegen de achterkant van Massa's Ferrari. De Braziliaan spint en valt terug tot buiten de top tien, terwijl Webber zijn Red Bull door de grindbak jaagt en in de vangrail parkeert aan de Parabolica wanneer de Australiër zonder voorvleugel op de wagen veel te laat remt. Op het moment van het incident tussen Webber en Massa laat Vettel nog maar eens zien uit welk hout de Duitser gesneden is wanneer hij net na de eerste chicane buitenom voorbij gaat aan Alonso's Ferrari, daarbij tegen 250 km/u zelfs met twee wielen in het gras rijdend.
Rondenlang houdt Schumacher Hamilton's McLaren Mercedes af. De McLaren lijkt, mogelijk vanwege de grotere achtervleugel en kortere versnellingsbakverhoudingen, simpelweg niet de topsnelheid te halen van de Mercedes GP. Als na dertien ronden Button kan aansluiten, hebben we drie wagens met een Mercedes krachtbron op een zakdoek. Wanneer Hamilton na de eerste chicane door het gras moet, ziet Button zijn kans om voorbij te gaan aan zijn teamgenoot. Waar Hamilton reeds tien ronden niet in slaagt, lukt Button meteen. De Brit gaat voorbij aan Schumacher bij het aanremmen van de Variante Ascari, waarna de Duitser de eerste van de koplopers is om een vers setje zacht rubber te laten monteren. Even later pit ook Button, waarna zijn teamgenoot hetzelfde doet. Button kan zijn positie behouden, terwijl Hamilton opnieuw de baan op komt achter... Michael Schumacher. De Duitser blokkeert Hamilton enkele malen via manoeuvres die op het randje zijn van wat sportief toegelaten is en wanneer zelfs Ross Brawn over de boordradio de Duitser aanmaant tot kalmte, is het duidelijk dat Schumacher de situatie niet langer zal kunnen volhouden. In ronde 27 gaat Hamilton dan ook voorbij aan Schumacher, in dezelfde bocht als teamgenoot Button eerder in de wedstrijd hem voordeed.
In tussentijd heeft Button een mooie voorsprong van een dikke vijf seconden uitgebouwd op Hamilton, terwijl Vettel een tiental tellen voor heeft op Alonso. Beide koplopers hebben ondertussen ook al gepit voor nieuwe Pirelli's. Button is op kousenvoeten dichterbij geslopen op Alonso en net wanneer hij binnen de seconde van de Ferrari geraakt, duikt de Brit de pit in. Bij Ferrari vreest men voor de podiumpositie van de Spanjaard, nu de McLarens verlost zijn van de druk van Schumacher, en roept men Alonso naar de box voor de tweede stop. Wanneer beide wagens terug op de baan zijn, ditmaal op de harde band geschoeid, heeft Alonso zijn nipt voordeel op Button kunnen behouden. Ondertussen moet Sergio Perez opgeven met een versnellingsbak probleem, nadat de Sauber rijder een dijk van een wedstrijd aan het afwerken was en op dat ogenblik de zesde positie vast had. Doodzonde want Perez had nog geen enkele stop afgewerkt en was nog steeds geschoeid op de hardere compound waarmee hij de wedstrijd was aangevat. Ook Kobayashi moest eerder in de wedstrijd reeds opgeven met een gelijkaardig probleem overigens.
Button is vastbesloten geen tijd te verliezen achter Alonso en gaat meteen voorbij aan de Ferrari dankzij een ogenschijnlijk betere baanligging. Heeft Alonso problemen met de grip van zijn wit-gemarkeerde Pirelli's? Als zowel Massa als Schumacher trager zijn op hun zachte Pirelli's dan de andere toppers op de hardere compound, besluiten beide heren hun tweede pitstop af te werken. Schumacher komt de baan op net na Hamilton, die zich verremt in de eerste chicane maar zijn voordeel kan behouden. Vooraan de wedstrijd blijft Sebastian Vettel de ene snelste ronde na de andere rijden. De Duitser heeft ondertussen een voorsprong van meer dan vijftien seconden bij elkaar gefietst op Button.
De podiumdromen van Ferrari lijken als sneeuw voor de zon te smelten wanneer Hamilton de snelste chrono's aan elkaar blijft rijgen. In de eerste sector alleen al verliest Alonso een aantal ronden na elkaar bijna een seconde op Hamilton. Alsonso houdt bij 30 graden echter het hoofd koel en legt uiteindelijk beslag op de laatste podiumtrede, al had het verhaal geen ronde langer hoeven te duren voor de Spanjaard. Button had aan de finishlijn een vijftal seconden voor op Alonso en doet daarmee een goede zaak in de tussenstand voor het WK gezien Mark Webber een nulscore noteert.
Het belangrijkste nieuws is echter dat, drie jaar na zijn vorige zege voor zusterteam Scuderia Toro Rosso, Sebastian Vettel opnieuw zegeviert op de Autodromo di Monza. De WK-leider mag zijn landgenoot Schumacher bedanken om in de beginfase van de wedstrijd de beide McLaren af te houden, al was Vettel op geen enkel foutje te betrappen tijdens de wedstrijd. Het is overigens voor het eerst sinds 1995 dat er nog eens een Renault krachtbron een rijder naar de overwinnging bracht in Monza. Sebastian Vettel heeft de wereldtitel nog niet beet, maar als alles meezit voor de Duitser, kan hij tijdens de volgende Grote Prijs opnieuw wereldkampioen F1 gekroond worden.
Over twee weken wordt de Grote Prijs van Singapore verreden; een wedstrijd op een stratencircuit bij nacht onder kunstlicht.
Uitslag
01. Sebastian Vettel (Red Bull Racing)
02. Jenson Button (McLaren Mercedes)
03. Fernando Alonso (Ferrari)
04. Lewis Hamilton (Mclaren Mercedes)
05. Michael Schumacher (Mercedes GP)
06. Felipe Massa (Ferrari)
07. Jaime Alguersuari (Toro Rosso)
08. Paul di Resta (Force India)
09. Bruno Senna (Lotus Renault)
10. Sebastian Buemi (Toro Rosso)
Foto's: Georges De Coster