Sebastien Bourdais en Simon Pagenaud hebben in hun Peugeot 908 de 6 uren van Silverstone gewonnen. Nadat we een aangename race kregen voorgeschoteld waarin er doorheen het veld altijd wel iets te beleven viel, is het Peugeot dat de wedstrijd naar zich toe heeft weten te trekken na een klein oponthoud in de pits van de Audi #1 van Timo Bernhard en Marcel Fässler.
Net wanneer de Peugeot #7 weer onder de achtervleugel van Audi #1 kwam te zitten, dook de #1 de pit in voor een uitgebreide pitstop waarbij een heel deel van het achterste bodywork moest vervangen worden. Met een huzarenstukje slaagde de Audi crew er in om de wagen slechts een dikke minuut te laten verliezen. In deze hyper competitieve strijd tussen Audi en Peugeot is anderhalve minuut achterstand op de baan een aardig gat dat niet zomaar te overbruggen valt. Uiteindelijk kwam het Duits-Zwitserse duo anderhalve minuut te kort voor de zege die anders zeker in hun bereik had gelegen.
De onofficiële tweede divisie van de LMP1 klasse voor benzine proto's moest dit weekend niet onderdoen voor het duel Audi-Peugeot en leverde een mooie strijd op, waarbij OAK Racing het opnam tegen de Rebellion Lola's. Aanvankelijk waren alle vier de wagens in een vermakelijk strijd verwikkeld vooraleer de #12 Rebellion Lola mid-race wegviel uit de vierstrijd. Uiteindelijk bezette de OAK Pescarolo #24 van Nicolet/Prémat/Pla de derde en laatste podiumpositie. De daaropvolgende drie wagens finishten elk binnen de dikke minuut van de #24, met op kop de overblijvende Rebellion Lola (#13) voor de #15 OAK Pescarolo die een opzettende Julien Jousse in die andere Pescarolo nog net achter zich kon houden. De Lola Aston Martin in de Gulf kleuren werkte een anonieme wedstrijd af en kreeg twee uur voor het einde nog af te rekenen met een lekke band.
In LMP2 kregen veel deelnemers af te rekenen met technische problemen. Greaves Motorsport dat tot nu toe een fantastisch seizoen kent met haar intussen al oude Zytek, reed een degelijke en constante wedstrijd zonder fouten te maken en dat bleek de sleutel om na Paul Ricard, Le Mans en Imola, nu ook Silverstone op haar palmares bij te schrijven. Op een ronde achterstand werd de wit-rode Oreca 03 van Race Performance tweede, voor het Belgische Boutsen Energy Racing exemplaar dat af te rekenen kreeg met elektrische problemen toen het aan de leiding lag.
Ook GTE-Pro stond zoals gewoonlijk garant voor een leuke strijd tussen Ferrari, BMW en Porsche. Net zoals in Imola stond er geen maat op Ferrari dat met de twee eerste podiumplaatsen ging lopen. BMW oogde in de kwalificaties nog sterk maar had het in de eerste helft van de race moeilijk met het Dunlop rubber in de wat koelere omstandigheden. Naarmate de race vorderde en de baan meer grip bood kwam de #56 van Beierse merk nog sterk opzetten, maar de wagen strandde uiteindelijk op de vierde plek. In het laatste half uur moest de Prospeed Porsche na een mooie race haar derde plaats alsnog afstaan aan de Luxury Ferrari van Makowiecki/Ortelli. Ook de #56 BMW profiteerde nog van het duel tussen de Porsche en de Ferrari om de #75 van ProSpeed te passeren.
In GTE-Am werkte Stéphane Lemeret de laatste stint in de AF Corse Ferrari F430 af. Hij moest in extremis de Larbre Corvette nog voor laten gaan en kwam uiteindelijk als vijfde over de meet. De overwinning was weggelegd voor de IMSA Matmut Porsche van het duo Narac/Armindo.
In FLM was het de beurt aan Pegasus Racing om te feesten. Deze equipe is overigens druk aan het werk om volgend seizoen te kunnen uitkomen in het nieuwe WEC.
Uitslag:
01. P1 Bourdais/Pagenaud (Peugeot) 190 ronden
02. P1 Bernhard/Fassler (Audi) + 1:29.763
03. P1 Premat/Pla (Oak Pescarolo-Judd) + 5 ronden
04. P1 Belicchi/Boullion (Rebellion Lola-Toyota) + 5 ronden
05. P1 Lahaye/Moreau/Ragues (Oak Pescarolo-Judd) + 5 ronden
06. P1 Collard/Tinseau/Jousse (Pescarolo-Judd) + 5 ronden
07. P1 Kristensen/McNish (Audi) + 6 ronden
08. P1 Montagny/Sarrazin (Peugeot) + 9 ronden
09. P1 Fernandez/Primat/Klien (AMR Lola-Aston) + 11 ronden
10. P2 Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard (Greaves Zytek-Nissan) + 12 ronden
11. P2 Frey/Meichtry/Rostan (Race Performance ORECA-Judd) + 13 ronden
12. P2 Kraihamer/Ebbesvik (Boutsen ORECA-Nissan) + 14 ronden
13. P2 Newton/Erdos/Collins (RML HPD) + 14 ronden
14. P2 Gates/Hughes/Garofall (RLR MG Lola-Judd) + 19 ronden
15. P2 Barlesi/da Rocha/Lafargue (Oak Pescarolo-Judd) + 19 ronden
16. P2 Mailleux/Ordonez/Vernay (Signatech ORECA-Nissan) + 20 ronden
17. FLM Schultis/Simon/Schell (Pegasus) + 21 ronden
18. FLM Mitchell/Grogor/Kronfli (Genoa) + 21 ronden
19. FLM Marcelli/Ducote/Moro (JMB) + 22 ronden
20. GTE-Pro Fisichella/Bruni (AF Corse Ferrari) + 22 ronden
21. GTE-Pro Ortelli/Makowiecki (Luxury Ferrari) + 23 ronden
22. GTE-Pro Lieb/Lietz (Felbermayr Porsche)+ 23 ronden
23. GTE-Pro Priaulx/Alzen (BMW) + 23 ronden
24. GTE-Pro Goossens/Holzer (Prospeed Porsche) + 23 ronden
25. P2 Leventis/Watts/Kane (Strakka HPD) + 23 ronden
26. GTE-Pro Farfus/Muller (BMW) + 23 ronden
27. GTE-Pro Pilet/Henzler (IMSA Porsche) + 23 ronden
28. GTE-Pro Farnbacher/Simonsen (Farnbacher Ferrari) + 23 ronden
29. GTE-Pro Bell/Walker (JMW Ferrari) + 24 ronden
30. GTE-Pro Jakubowski/Beltoise/Marroc (Luxury Ferrari) + 26 ronden
31. GTE-Am Narac/Armindo (IMSA Porsche) + 26 ronden
32. GTE-Pro Hancock/Dolan/Buncombe (Jota Aston Martin) + 26 ronden
33. GTE-Am Roda/Long (Proton Porsche) + 27 ronden
34. FLM Hartshorne/Keating/Keen (Neil Garner) + 28 ronden
35. GTE-Am Ehret/Mullen/Wills (CRS Ferrari) + 28 ronden
36. GTE-Am Bornhauser/Canal/Gardel (Larbre Corvette)+ 28 ronden
37. GTE-Am Perazzini/Cioci/Lemeret (AF Corse Ferrari) + 28 ronden
38. GTE-Am Felbermayr/Ried (Felbermayr Porsche) + 28 ronden
39. GTE-Am Krohn/Jonsson/Rugulo (Krohn Ferrari) + 29 ronden
40. GTE-Pro Rossiter/Mowlem/Wendlinger (Jetalliance Lotus) + 29 ronden
41. GTE-Am Giroix/Goethe/Wainwright (Gulf Aston Martin) + 37 ronden
42. GTE-Am Hummel/Christodoulou/Quaife (CRS Ferrari) + 59 ronden
Foto: DPPI