Estoril: Pescarolo en JMW (GTE-Pro) winnen na thriller van formaat

Pescarolo & JMWPescarolo & JMW
In het zonnige Estoril werd vandaag de laatste manche van de Le Mans Series afgewerkt. Hoewel dit circuit aanvankelijk niet verwacht werd op de kalender omwille van zijn nauwe en bochtige aard, zorgde de Portugese omloop voor een vermakelijke en propere race. Het deelnemersaantal voor deze seizoensfinale bereikte een dieptepunt, maar de actie op de baan was er niet bepaald minder om.
De aangekondigde driestrijd in LMP1 werd na nog geen half uur wedstrijd herleid tot een tweestrijd tussen de Rebellion Lola-Toyota (#13) van Bouillon/Belicchi en de Pescarolo van Jousse/Collard (Tinseau kwam niet in actie). Polezetter Neel Jani (#12 Rebellion) verloor in het openingsuur namelijk meteen een dik uur in de pitlane, oorzaak was een probleem met de versnellingsbak. Ondanks het wegvallen van deze wagen was de spanning er niet minder om, beide wagens vertoefden gedurende de hele wedstrijd in elkaars buurt en wisselden regelmatig van kop. Naarmate het einde van de race naderde kregen we een sprint naar de finish, maar uiteindelijk was het de Pescarolo met Julien Jousse achter het stuur die de bovenhand kreeg. Jean Christophe Bouillon bracht de Lola-Toyota twee minuten voor het einde nog binnen om een lekke band te vervangen, maar de posities bleven ongewijzigd. Dankzij deze overwinning halen Jousse en Collard de titel binnen bij de rijders, Rebellion kaapt de titel bij de teams weg.
 
Greaves Motorsport, dat gisteren reeds de LMP2 titel had veroverd, zette bij aanvang van de wedstrijd een sterke prestatie neer door het LMP2 klassement aan te voeren en een voorlopige derde plaats algemeen te bezetten. Vooral de prestatie van youngster Olivier Lombard was indrukwekkend, de jonge Fransman draaide in de aanvangsfase tijden gelijkaardig aan het tempo in LMP1. Wanneer Karim Ojjeh het stuur overnam, viel de wagen echter wat terug en later zorgde een elektrisch probleem voor een lange pitstop. Meer dan een tweede plaats zat er bij het vallen van de vlag niet in voor de witte Zytek. De uiteindelijk overwinning ging in extremis naar de TDS Racing Oreca 03 die profiteert van het drama in het kamp van de Belgische Boutsen Oreca. Met nog enkele minuten op de klok zette Dominik Kraihamer zijn Oreca-Nissan aan de kant in de eerste bocht en de wagen vatte vuur. Waar vele teams moesten afrekenen met mechanische pech, was het de Franse Norma (#44) die verrassend derde werd. Strakka, dat volgend seizoen overstapt naar het WEC in LMP1, zorgde in de aanvangsfase nog voor een mooie strijd voor de leiding, maar problemen met de oliepomp maakten een vroegtijdig einde aan het feestje.
 
Terwijl de fabrieks Ferrari's het al snel lieten afweten in GTE-Pro, nam de JWM Ferrari F458 van Rob Bell en James Walker maar al te graag de fakkel over. De Dunlop Ferrari haalt na Paul Ricard haar tweede zege van het seizoen binnen. De Felbermayr Porsche (#77) van Lieb/Lietz werd tweede, maar zorgde voor een uiterst vermakelijk duel met JMW. De laatste ronde werd aangesneden met een verschil van een halve seconde tussen beiden, maar Rob Bell kon de opzettende Richard Lietz met een tiende verschil nog net afhouden. De Hankook Ferrari, die tot voor deze race tweede stond in het kampioenschap, kreeg af te rekenen met een defecte versnellingsbak en zag haar kans op een goed kampioenschapsresultaat in rook opgaan. ProSpeed Competition kwam nooit in het stuk voor; de troepen van Rudi Penders werden bij de start uitgeschakeld.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zondag 25 september 2011 om 20:49


Andere publicaties op Racingworld.be...