Belgian Masters: Voorbeschouwing Belgium Racing

Belgium Racing komt als leider in de GT Open aan de aftrap van de voorlaatste manche van de Belcar. Tijdens de afgelopen 24 Hours of Zolder slonk de voorsprong van Derdaele & co van 10 naar 3 punten tegenover de Porsche 997 Supercup van Omnilevel-Speedlover met ondermeer de razendsnelle Duitser Kern aan het roer.
Dat Belgium Racing 7 punten moest inleveren en pas 5de eindigde tijdens de afgelopen 24 Hours of Zolder heeft twee redenen. Enerzijds verloor het team 45 kostbare minuten in de pitlane door een mechanische tegenslag en door een uitstapje van een van de piloten in de grindbak met een lekke radiator als gevolg. Anderzijds waren er enkele niet reguliere teams die tijdens de Zolderse etmaalrace afstapten van de te dure GT3 en punten voor de Driver Challenge kwamen zoeken in de GT Open. Deze twee redenen zorgden ervoor dat de voorsprong van Belgium Racing op het team van Omnilevel reduceerde van 10 naar 3 punten voorsprong. Eens te meer is gebleken dat de 24 Hours of Zolder met de dubbele puntentelling de sleutelwedstrijd is geworden inzake de afwikkeling van het kampioenschap. Het zijn misschien vijgen na Pasen, maar zonder het oponthoud had Belgium Racing de derde plaats moeten pakken na ProSpeed en Omnilevel. Dan had het puntenverschil iets groter geweest.
 
We krijgen binnen de GT Open dus een zeer spannende ontknoping. Zoals Patric Derdaele reeds aangaf in de review na de Zolderse race tweemaal rond de klok, is hij enerzijds gelukkig dat hij de leidersplaats kon behouden, maar anderzijds is een verlies van 7 punten tegenover de rechtstreekse concurrentie vrij veel.
 
“De jeugd zal het moeten waarmaken komende zondag”, aldus Patric Derdaele die daarmee zoon Dylan en Niels Lagrange bedoelt.
“We moeten zorgen dat we de Speedlover-Porsche van Makelberge & Kern voorblijven. Zodoende kunnen we nog enkele puntjes uitlopen in de aanloop naar de finale in Francorchamps. De overwinning is momenteel bijzaak. Normaliter is de Viper van Wim Lumbeeck de snelste wagen, maar die speelt nog weinig rol in de afwikkeling van het kampioenschap. In ieder geval zal de wagen terug fris op de startgrid staan en gaan we een strategie uitdokteren die ons in staat moet stellen om snelheid te koppelen aan efficiëntie,” aldus Patric Derdaele die met argusogen zijn equipe zal volgen.     
 
In normale omstandigheden zal de wedstrijd over twee uren van komend weekend geknipt zijn voor de Viper van Wim Lumbeeck die alleen mathematisch nog een kans maakt op de titel. De Porsches van Omnilevel en Belgium Racing zijn van dezelfde generatie en aan elkaar gewaagd. Zij zullen zondag op papier moeten strijden voor de tweede plaats en de zeer belangrijke punten voor het kampioenschap. De kans is niet onbestaande dat beide wagens met een gelijk puntensaldo richting Francorchamps moeten voor de laatste race over drie uren. Indien het jonge Limburgse duo Dylan Derdaele en Niels Lagrange erin slaagt om voor het duo Makelberge / Kern te blijven, kunnen ze hun voorsprong uitdiepen tot minimum vijf punten en met een relatief gerust hart afzakken naar Francorchamps. Maar het blijft een mechanische sport en daarin kunnen ook andere factoren een belangrijke rol spelen. Verder is er nog de Level-Porsche van Mattheus en Redant die volgt in derde stelling op zes punten. Ook deze wagen mag niet teveel ruimte krijgen indien Belgium Racing zijn titelambities gaaf wilt houden. Het wordt in ieder geval nagelbijten in een wedstrijd waarin de GT Open een spannender ontknoping zal kennen dan het GT3-gebeuren.  

Belgium Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 28 september 2011 om 12:07


Andere publicaties op Racingworld.be...