In tegenstelling tot in de Belcar Endurance Championship is in het BTCS kampioenschap de beslissing om de titel nog niet gevallen. Het KIA duo Steveny/de Radigues gaat het laatste race weekend in met 16.5 punten voorsprong op Christian Kelders. Ook Lémeret en Mondron blijven nog in de running voor de titel, terwijl de Volvo nog wil schitteren in de laatste races, nu de titel niet meer haalbaar is. Hierbij de reacties van de belangrijkste concurrenten van de KIA over het Belgian Masters weekend.
Vincent Radermecker (Volvo S60 #6): “Onze wagen kan meer dan dit, maar dat is racen. Qua prestaties is hetop dit ogenblik onmogelijk om het tempo van onze rivalen te volgen. Dat ligt niet aan onze auto, maar wel aan de ballast die we ook dit weekend nog moesten meezeulen. Die door het reglement opgelegde 90 kg. extra zorgden er voor dat het ons onmogelijk was om ons te meten met de concurrentie. Dat bleek al tijdens de kwalificaties, en werd bevestigd in de eerste manche. Bij die ‘wiskundige’ handicap voegde zich bovendien ook een technisch probleem. Terwijl we volop voor de derde plaats aan het strijden waren, moesten we een keer extra langs de box om een losgekomen box vast te maken. Eric en ik moesten met onze Volvo S60 dus tevreden zijn met een achtste plek. In de tweede race bleek het echter opnieuw onmogelijk om het ritme van onze tegenstanders te volgen.”
Eric van de Poele (Volvo S60 #6): “De finale meeting wordt in Francorchamps afgewerkt. Tegen dan zal
deze mooie nazomer er allicht helemaal opzitten en kunnen we van de moeilijke weersomstandigheden gebruik maken om het hele BTCS-wereldje nog eens duidelijk te maken hoe goed de Volvo S60 in de regen uit de voeten kan. Ik kijk er al naar uit om het seizoen met een hoogtepunt te beëindigen.”
Cristian Kelders ging in de eerste race meermaals in de fout om uiteindelijk op te geven, de eerste opgave van de rode Mégane in vijf jaar.
Christian Kelders (Renault Mégane #1): “Het rempedaal ging tot op de vloer, er zat niets meer op de remblokjes. Ik remde op het ijzer. Zo hebben we meteen ook onze joker in de titelstrijd opgebruikt.”
Ludovic Sougnez verving Fred Bouvy op de Renault #1 en kon zijn nieuwe werkgever al onmiddellijk een overwinning schenken in de tweede race
Ludovic Sougnez (Renault Mégane #1): “Ik ben heel tevreden dat ik Christian en het hele sympathieke Delahaye team deze eerste zege van het seizoen kan schenken. Ik heb me echt kostelijk geamuseerd. Sommige inhaalmanoeuvres waren op het randje, maar ik ben voorzichtig gebleven. Ik wou de titelkansen van het team niet in gevaar brengen.”
Stéphane Lémeret (Renault Mégane #2): “Ludo nam een schitterende start, ik kon zijn tempo niet volgen. Ik probeerde aan te sluiten bij de Kia van Stéveny, maar bij iedere acceleratie smeerde die me 20 meter aan de broek. In de remzones of in de bochten kon ik opnieuw dichterbij komen, maar door zo te rijden wisten zij hun banden te sparen. Dat zorgde er voor dat ze tijdens het laatste half uur, met frissere banden, het verschil konden maken.”