Na maanden van speculatie kwam Toyota vandaag uiteindelijk met de bevestiging van haar LMP1 programma. De Japanse autoconstructeur keert zo na twaalf jaar afwezigheid terug naar de grootste endurance race ter wereld. In tegenstelling tot Porsche wacht Toyota Motorsport niet op de nieuwe reglementen in 2014 om het veld te vervoegen. De nieuwe LMP1 bolide zal reeds volgend seizoen zijn opwachting maken in de 24h du Mans en tevens enkele manches van het WEC afwerken.
De doorslaggevende reden voor Toyota was het feit dat hybride technologieën een plaats hebben gekregen binnen het Le Mans gebeuren. Het hoofddoel is dan ook geschiedenis schrijven door met deze technologie Le Mans te winnen. Audi en vooral Peugeot zijn achter de schermen ook bezig met de ontwikkeling van hun eigen hybride systeem, zo werd Peugeot eerder deze week in Portugal gespot met haar Hybride technologie in een 908 chassis. Na de diesel 'revolutie' is het nu dus tijd voor de volgende stap.Toyota Motorsport (TMG) heeft na het vertrek uit de Formule 1 weer heel wat om handen. Het team zal zijn uitvalsbasis dus hebben in het Duitse Keulen, in de hallen waar twee jaar terug de stekker uit het F1 project werd getrokken. In tegenstelling tot Audi en Peugeot opteert Toyota niet voor een diesel krachtbron, maar voor een benzine motor gecombineerd met een hybridesysteem. Nu een groot fabrieksteam met een benzine proto naar buiten komt, zal de ware verhouding tussen diesel en benzine wel eens naar boven kunnen komen.
De exacte omvang en de officiële naam van deze deelname zullen in de komende weken worden bevestigd.