F3: Jerez: Nabeschouwing Sam Dejonghe

Dit weekend was de European F3 Open alweer in Spanje, ditmaal te gast op het circuit van Jerez, voor het voorlaatste weekend van het seizoen van de European F3 Open.
“Ik had nog nooit gereden in Jerez. Gelukkig had ik nog tweemaal kunnen trainen op de simulator in TU Delft met ingenieur Stefan de Groot. Dat helpt altijd erg goed,” aldus Sam Dejonghe die tijdens de laatste twee meetings zeer goed uit de verf kwam met twee podia algemeen en drie overwinningen in de Copa Klasse.

Na zijn sterke prestaties in Algarve en Monza wou onze landgenoot een vervolg breien aan zijn succesverhaal en ging vol goede moed richting eerste training.

“Geen gemakkelijk circuit maar wel erg leuk en uitdagend. Ik zat snel in het goede ritme, wetende dat de overgrote meerderheid van het startveld hier enkele weken terug en tijdens de winter heeft getest. Het was dan ook zoeken naar de juiste afstelling. Elke training boekten we vooruitgang. Het was wel kort dag, want alles werd deze keer op twee dagen afgehaspeld. De kwalificatie was essentieel, aangezien Jerez een zeer snelle omloop is waar je door de vele bochten zeer moeilijk kan inhalen. De bochtige omloop zorgt er tevens voor dat je moeilijk héél close kan rijden omdat je hierdoor je alle downforce verliest”.

Tijdens de kwalificatie liep het fout voor de Antwerpenaar. Met zijn eerste setje banden in het begin van de sessie ging het naar behoren en lag Sam 7de algemeen. Toen hij de pits indook voor zijn tweede set banden bleek dat het linker achterwiel muurvast zat en moest zodoende noodgedwongen zijn sessie beëindigen. Aangezien de baan nadien sneller werd moest hij genoegen nemen met de 13de startplaats overall en 2de in de Copa Klasse.

Ietwat gefrustreerd besloot Sam dan tijdens de races zwaar in de aanval te gaan.

“Ik had een goede start in race 1 en won 3 plaatsen door in de eerste twee bochten gewoon buitenom te gaan. Daarna was het erg moeilijk om voorbij te steken. Er was een treintje van piloten. Ik was sneller en draaide zelfs constant de chrono’s van de top 3. Maar ik zat vast in het drukke verkeer. In een alles-of-niets manoeuvre voor de 8ste plaats ging ik iets te diep. Ik schoot van tweede naar eerste versnelling en maakte een pirouette. Maar ik verloor nadien mijn snelheid niet door die fout en eindigde tenslotte 12de  algemeen 2de Copa”.

“Ik kwam supergemotiveerd aan de start van de 2de race. Ik realiseerde opnieuw een goede start en kon opnieuw buitenom enkele plaatsen winnen. De rest van de race was moeilijk. Het tempo was aanwezig, want net als tijdens de eerste race draaide ik dezelfde chrono’s van de koplopers. Maar wagens inhalen op deze omloop is quasi onmogelijk. Ik probeerde overal en op elke manier maar het lukte niet. Ik eindigde ditmaal 10de overall en opnieuw als 2de in de Copa Klasse”.

“Ik ben niet echt tevreden over het weekend. De kwalificatie heeft de rest van mijn weekend bepaald. Maar ik laat mijn hoofd niet hangen, want er zijn ook positieve dingen te melden. Namelijk dat het tempo er onmiddellijk goed inzat, ik een goede set up vond en dat ik toch weer mooi tweemaal op het podium sta in de Klasse. Ik heb de afgelopen races laten zien dat ik in mijn eerste F3-seizoen zelfs met een oude auto vooraan kan meedraaien tussen de snellere en jongere wagens en dat is niemand ontgaan”.

“Op dus naar Barcelona, waar zowel het team als ikzelf ervoor moeten zorgen dat we terug alles op een rijtje hebben. Zodat we weer het algemene podium mogen ambiëren. Ik zit reeds te popelen”!

See you in Barcelona, 29-30 October.

Sam Dejonghe press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 17 oktober 2011 om 22:07


Andere publicaties op Racingworld.be...