Zuiver mathematisch komen nog acht rijders in aanmerking voor de titel in de Belgian Touring Car Series 2011. Maar gezien het forfait van Frédéric Bouvy voor de Belgian Masters in Zolder en tevens voor de beide finalewedstrijden tijdens de Francorchampagne op de omloop van Spa-Francorchamps, gaan we dus in de praktijk van acht naar zeven kandidaten...
Op de vooravond van de beslissende manches van de BTCS (2 X 90 minuten met verplichte pitstop), is het toch nuttig om even de basis van het reglement te hernemen. Alle resultaten, min één (of de helft van de punten behaald tijdens de 12 Uur van Spa) tellen voor de eindafrekening en de winnaars van elke race scoren 20 punten, tegen 17, 15, 13, 11, 10 enz. voor de rest. Er vallen dus nog 40 punten te verdelen aanstaande zaterdag en zondag.Als we de zaken dan van naderbij gaan bekijken, dan zien we dat Stéphane Lémeret-Edouard Mondron en Vincent Radermecker-Eric van de Poele in een moeilijk parket zitten. De eerst genoemde tandem telt in de Renault Mégane n°2 133,5 punten (129,5 punten na aftrek van het slechtste resultaat), terwijl het tweede duo 122,5 punten scoorde in de Volvo S60 Silhouette n°6. Beide moeten ze hopen op een slecht resultaat van de concurrenten en zelf kunnen ze moeilijk anders dan winnen.
Zeven min vier…
Zo resten er ons drie topfavorieten op de titel. Philippe Stéveny en Didier de Radiguès verbazen al een heel jaar lang vriend en vijand en tellen ondertussen niet minder dan vijf zeges, aan het stuur van hun snelle en ondertussen ook zeer betrouwbare KIA Pro_Ceed Silhouette n°7. De Koreaanse bolide heeft immers ook in iedere race dit seizoen het einde gehaald! Het slechtste resultaat tot dusver is een vijfde plek, tijdens één van beide races in Dijon. Als we de 11 punten van die wedstrijd van hun totaal aantal punten (163) aftrekken, dan resten er hen nog 152 punten voor de laatste races in Spa. Het spreekt voor zich dat de KIA-rijders in een zeer stevige uitgangspositie zitten om een eerste titel binnen te rijven en dat hun bolide zich op het snelle Spa-Francorchamps zich als een vis in het water voelt. Bovendien is het duo in de Koreaan misschien wel het meest homogene van dit seizoen.
Christian Kelders is hun rechtstreekse uitdager en sinds de Belgian Masters heeft de Renault-rijder een nulresultaat op zijn rekening staan. Tijdens de eerste manche van de BTCS op Circuit Zolder, begaven de remmen van de Mégane het en dus hoeft Kelders nu alvast niet meer te rekenen. De man van Delahaye Racing telt 146,5 ‘echte’ punten. Hij zal dus vol moeten scoren en eigenlijk best tweemaal winnen. Christian Kelders doet daarom beroep op twee super teamgenoten, na de schitterende steun van de jonge Ludovic Sougnez in Zolder. Nu zijn het Jérôme Thiry en Maxime Soulet, die in de Mégane zullen plaatsnemen. Zoals het reglement het voorziet, zal Christian Kelders alle punten scoren, die zijn teamgenoten behalen, zelfs al zou hij maar één van beide races rijden.
U mag zich dus aan een stevige meeting verwachten, maar opgepast er zijn ook outsiders die de rol van scherprechter op zich kunnen nemen: Richard-Viron (Renault Mégane), Moonens-Verdonck (Jaguar X-Type) en Dockerill-Ferrier (KIA Pro_Ceed) en met het weer dat op Spa altijd een rol speelt, belooft het dus spektakel van de bovenste plank te worden!
In de klassen
Eric heeft misschien nog enkel een mathematische kans om kampioen te worden, de familie van de Poele zal zondagavond hoogst waarschijnlijk toch een titel mogen vieren. Zoon Alexis telt immers 22 punten voorsprong om zijn dichtste achtervolgers in de klasse S2, Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken. De jonge ‘VDP’ won in Dijon, in de 12 Uur van Spa en in de Belgian Masters, en wil het dit weekend, aan de zijde van Michael Damoiseaux, afmaken. Opvallend is dat hij dit seizoen ook al Vincent Vandenabeele, Pascal Nelissen Grade en François Mélotte, deels rivalen dit weekend, naast zich had!
Logischerwijze kan de titel in T3 niet meer ontsnappen aan Steve Vanbellingen en Erik Qvick (BMW M3), maar opgepast als het fout loopt met de BMW zijn er nog steeds Ronnie Latinne-Koen Wauters en Jean-Jacques Smits-Claude-Yves Gosselin (WRT VW Scirocco), Werner Van Herck (Mazda 3), en Pierre-Yves Rosoux-Pierre Piron in de SEAT Leon.
De Luxemburger Christian Franck is prima geplaatst om de titel van de Belgen in de Seat Challenge af te snoepen, zelfs zonder deelname aan de 12 Uur van Spa, omdat hij op... vakantie was. We zien verder gasten uit Italië: Alberto Nale (naast Michael Albert), Engeland: David Nye-Williams (naast Jimmy Adriaenssens) en Frankrijk: Vincent Hébert (naast Pascal Courrier).
Guy Katsers is dan weer prima vertrokken voor een titel in T2, dankzij de schitterende serie in de Surinx Honda n°71. Jérémy Arnhem en Jonathan Beuler, in de Renault Clio van team Allure, zijn de rechtstreeks concurrenten in de kleinste klasse.
Kampioenschap (tussen haakjes het totaal na aftrek slechtste resultaat): 1. Stéveny-de Radiguès, 163 pts (152), 2. Kelders, 146,5 (146,5), 3. Lémeret-Mondron , 133,5 (129,5), 4. Bouvy 126,5 (126,5), 5. Radermecker-van de Poele 122,5 (122,5), 6. Richard-Viron 109 (102), 7. Qvick-Vanbellingen 92,5 (92,5), 8. Latinne-Wauters, 72,5 (72,5), 9. A. van de Poele 58,5 (58,5), 10. Lefort 52 (52)...
Gewicht Silhouettes S1:
Renault Mégane n°1 (Kelders-Thiry-Soulet) en 2 (Lémeret-Mondron): 1085 kg
Jaguar X-Type n°3 (Moonens-Verdonck): 1025 kg
Renault Mégane n°5 (Richard-Viron): 1025 kg
Volvo S60 n°6 (Radermecker-van de Poele): 1095 kg (-20)
KIA Pro_Ceed n°7 (Stéveny-de Radiguès): 1055 kg.
SpeedWorld press