Als de jonge Belg Sam Dejonghe voor een raceweekend zegt dat hij wil presteren, dan is dat nooit de overmoed van een rookie, maar wel de intentie van een getalenteerd topsporter die weet wat hij wil: een gooi naar de hoogste trede van het podium.
Zo ook het voorbije weekend op het Formule 1 Circuit de Catalunya in Barcelona, waar Sam met zijn Britse Team West-Tec present tekende voor het laatste weekend van de European F3 Open, waarin hij met succes deelneemt aan het ‘Copa’-kampioenschap voor de oudere Dallara F306 wagens. Zoals eerder vermeld, wilde Sam graag nog één keer “zijn visitekaartje afgeven” aan de autosportwereld in het algemeen, en aan de RACB (Royal Automobile Club of Belgium) in het bijzonder. En dat heeft hij ook met verve gedaan!
“Het zag er nochtans niet goed uit na de free practices op vrijdagnamiddag en de qualifying op zaterdagochtend” aldus de Kempenaar.
“Waar we op vrijdagmorgen in de regen nog een degelijke vijfde tijd overall en een snelste tijd in de Copaklasse konden neerzetten, liep het in de namiddag steeds moeilijker. Mijn ingenieur probeerde verschillende set ups uit, maar slaagde er niet in een goede afstelling te vinden. Ik eindigde dus op een zeer teleurstellende P14 op de startgrid en slechts een derde plaats in de Copaklasse. Absoluut niet wat ik voor ogen had”.
“Reden voor een grondige analyse! Met mijn ingenieur en mijn drivercoach, Jonathan Kennard (officiële testpiloot van de FIA Formule 2, die dit weekend ook in Barcelona reden), hebben we heel hard gewerkt en zijn uiteindelijk tot een afstelling gekomen, die – hoewel we ze niet meer konden testen – toch de goeie zou blijken. Door 3 opwarmrondes in race 1 voelde ik dat mijn wagen goed lag. Ik lukte een goeie start, kon een crash van Sistos in de eerste bocht vermijden en in de aanvangsfase van de race al doorstoten van P14 naar P10. Nog vroeg in de race lukte ik een geslaagde aanval op de 9de plaats algemeen en de koppositie in mijn klasse. Die positie kon ik verdedigen tot aan de eindstreep, en overwinning nummer 4 van het seizoen was een feit!” aldus de erg tevreden vicekampioen 2011.
Race 2 op zondag verliep minder fortuinlijk, maar daarin had Sam volstrekt geen verhaal :
“Over race 2 kan ik kort zijn : Dit is motorsport, en in mechanische sporten kan het altijd fout gaan. Het hele seizoen lang heb ik niet één opgave gekend door technische problemen, en uitgerekend in de laatste race van het seizoen gaat de aandrijfas stuk in ronde 1, nadat ik weer een uitstekende start lukte en alle kaarten gunstig lagen om een podium overall en een Copa overwinning te behalen… Het zij zo… dat moet je als racepiloot kunnen aanvaarden…”.
“Wat ik vooral onthoud na mijn eerste seizoen Formule 3? Twee polepositions, vier overwinningen, 15 van de 16 races de eindstreep gehaald en 15 podiumplaatsen. Daar bovenop de titel van vice-kampioen en het feit dat ik in belangrijke mate heb bijgedragen aan de kampioenstitel van mijn Team West-Tec in de European F3 Open.”
“Ik wil alle personen bedanken die mij dit seizoen hebben gesteund en die dit seizoen hebben mogelijk gemaakt. Mijn vader in de eerste plaats, maar ook mijn familie, mijn vrienden, mijn steeds talrijker wordende supporters en fans, mijn Britse Team West-Tec met in het bijzonder mijn mecanos Thomas en Steve en mijn ingenieur Chris. Mijn prestaties van dit seizoen zijn in ieder geval heel tastbaar mijn grootste expressie van dank en appreciatie!”
“Tijd nu om me verder aan mijn studies te wijten, met mijn vader verder op zoek te gaan naar budget voor volgend seizoen, en een paar inside specialisten te raadplegen om de volgende stap in mijn racecarrière te plannen en te organiseren. Het European F3 Open 2012 met de gloednieuwe Dallara F312 is zeker één van de mogelijkheden, maar tot op heden is niets beslist. Zodra ik meer nieuws heb, zal ik iedereen zo spoedig mogelijk op de hoogte brengen.”
“Ten slotte dank ik de Belgische en Nederlandse pers voor hun belangstelling en boeiende berichtgeving, en MotorsTV en zijn Nederlandstalige journalisten voor de puike verslaggeving.
Ik kijk uit naar de “season’s review” van MotorsTV, die er zeker staat aan te komen. Niet te missen !”
Sam Dejonghe press