Michael Krumm en Lucas Luhr zijn een stap dichter gekomen bij de titel met het behalen van de pole-position voor de kwalificatierace. Zij gaan daarmee de verrassing van het weekend, de Corvette van Pastorelli/Buurman, vooraf. Voor Stefan Mucke en Darren Turner is de titeldroom al voorbij, de schade die de Aston Martin opliep bij de sortie van Mücke gisteren was groter dan verwacht. Het team kreeg de wagen niet opgelapt en moest dan ook met pijn in het hart de Britse bolide terugtrekken uit de race.
Het forfait van de Young Driver Aston Martin #8 was het nieuws van de dag. Na hun overwinning in Peking stonden Mücke en Turner tweede in het kampioenschap en waren zij het best geplaatst om een aanval te doen op de leiderspositie van Krumm/Luhr. Gisteren raakte Mücke echter een muur tijdens de prekwalificatie, aanvankelijk leek de schade nog mee te vallen, maar bij nader onderzoek gedurende nacht bleek de wagen niet meer te herstellen. Mücke en Turner moeten dus forfait verklaren en de titel wenkt nu voor Luhr en Krumm, temeer daar deze de snelste tijd reden tijdens de kwalificatie. De enige echte tegenstanders voor de titel zijn nu Winkelhock/Basseng, maar die moeten dan wel de race winnen, terwijl het Nissan duo minder dan 3 punten moet behalen. Dit zal echter zeer moeilijk worden gezien de All-Inkl Lamborghini niet voorbij kwalificatie 2 geraakte en strandde op de tiende startplaats. Krumm/Luhr zullen straks dus van de pole vertrekken met naast hun de verrassend sterke Exim Bank Team China Corvette van debutanten Yelmer Buurman en Francesco Pastorelli. De derde tijd is voor de Sumo Power Nissan van Brabham/Campbell-Walter voor de zusterwagen van JRM met Dumbreck/Westbrook achter het stuur. Alle Nissans haalden het Q3 met als laatste Bernoldi/Catsburg op plaats zeven. De vijfde tijd is voor de All-Inkl Lamborghini van Schwager/Pastorelli terwijl de rest van de top negen wordt opgevuld door de beide HEXIS Aston’s (zesde en achtste) en de overgebleven Young Driver Aston Martin.
Voor de Belgen loopt het voor geen meter, de Ford's staan nergens met hun zwakke motor en verliezen dan ook veel tijd op de lange halen bergop. Bas Leinders kwam als eerste Ford niet verder dan de elfde tijd en Maxime Martin zal morgen starten van op de veertiende plaats nadat hij in Q2 conctact maakte met een muur en daarmee schade aan het bodywork en de achtervleugel opliep. Volgens Leinders verliezen de Ford's veel tijd op de rechte stukken, tot twee volle seconden, waardoor een goede prestatie meteen uit den boze is. Nico Verdonck zal als vijftiende vertrekken op de tweede Corvette.
Pos | # | Class | Drivers | Car | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 23 | GT1 | Lucas Luhr / Michael Krumm | Nissan GT-R | 02:14.152 |
2 | 11 | GT1 | Francesco Pastorelli / Yelmer Buurman | Corvette Z06 | 0.452 |
3 | 21 | GT1 | David Brabham / J Campbell-Walter | Nissan GT-R | 0.635 |
4* | 22 | GT1 | Richard Westbrook / Peter Dumbreck | Nissan GT-R | 0.660 |
5 | 37 | GT1 | Dominik Schwager / Nicky Pastorelli | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 0.739 |
6 | 4 | GT1 | Christian Hohenadel / Andrea Piccini | Aston Martin DB9 | 0.907 |
7 | 20 | GT1 | Enrique Bernoldi / Nicky Catsburg | Nissan GT-R | 1.300 |
8 | 3 | GT1 | Clivio Piccione / Stef Dusseldorp | Aston Martin DB9 | 1.311 |
9 | 7 | GT1 | Alex Müller / Tomas Enge | Aston Martin DB9 | |
10 | 38 | GT1 | Markus Winkelhock / Marc Basseng | Lamborghini Murcielago 670 R-S | |
11 | 40 | GT1 | Bas Leinders / Ricardo Risatti | Ford GT Matech | |
12 | 47 | GT1 | Manuel Lauck / Christopher Haase | Lamborghini Murcielago 670 R-S | |
13 | 10 | GT1 | Markus Palttala / Antoine Leclerc | Ford GT Matech | |
14 | 41 | GT1 | Maxime Martin / Yann Clairay | Ford GT Matech | |
15 | 12 | GT1 | Michael Rossi / Nico Verdonck | Corvette Z06 | |
16 | 48 | GT1 | Jonathan Kennard / Christopher Brück | Lamborghini Murcielago 670 R-S | |
17 | 9 | GT1 | Jonathan Hirschi / Christoffer Nygaard | Ford GT Matech |
* update:
Westbrook/Dumbreck worden vijf plaatsen teruggezet op de grid voor de kwalificatierace omdat de motor van de Nissan voor de kwalificatie werd vervangen. De Nissan #22 zal dus van op de negende plaats starten.
Foto: SRO/DPPI