GT1: San Luis: Krumm/Luhr dichter bij de titel - Turner/Mücke out (update)

Krumm/Luhr - JRM NissanKrumm/Luhr - JRM Nissan
Michael Krumm en Lucas Luhr zijn een stap dichter gekomen bij de titel met het behalen van de pole-position voor de kwalificatierace. Zij gaan daarmee de verrassing van het weekend, de Corvette van Pastorelli/Buurman, vooraf. Voor Stefan Mucke en Darren Turner is de titeldroom al voorbij, de schade die de Aston Martin opliep bij de sortie van Mücke gisteren was groter dan verwacht. Het team kreeg de wagen niet opgelapt en moest dan ook met pijn in het hart de Britse bolide terugtrekken uit de race.
Het forfait van de Young Driver Aston Martin #8 was het nieuws van de dag. Na hun overwinning in Peking stonden Mücke en Turner tweede in het kampioenschap en waren zij het best geplaatst om een aanval te doen op de leiderspositie van Krumm/Luhr. Gisteren raakte Mücke echter een muur tijdens de prekwalificatie, aanvankelijk leek de schade nog mee te vallen, maar bij nader onderzoek gedurende nacht bleek de wagen niet meer te herstellen. Mücke en Turner moeten dus forfait verklaren en de titel wenkt nu voor Luhr en Krumm, temeer daar deze de snelste tijd reden tijdens de kwalificatie. De enige echte tegenstanders voor de titel zijn nu Winkelhock/Basseng, maar die moeten dan wel de race winnen, terwijl het Nissan duo minder dan 3 punten moet behalen. Dit zal echter zeer moeilijk worden gezien de All-Inkl Lamborghini niet voorbij kwalificatie 2 geraakte en strandde op de tiende startplaats. 

Krumm/Luhr zullen straks dus van de pole vertrekken met naast hun de verrassend sterke Exim Bank Team China Corvette van debutanten Yelmer Buurman en Francesco Pastorelli. De derde tijd is voor de Sumo Power Nissan van Brabham/Campbell-Walter voor de zusterwagen van JRM met Dumbreck/Westbrook achter het stuur. Alle Nissans haalden het Q3 met als laatste Bernoldi/Catsburg op plaats zeven. De vijfde tijd is voor de All-Inkl Lamborghini van Schwager/Pastorelli terwijl de rest van de top negen wordt opgevuld door de beide HEXIS Aston’s (zesde en achtste) en de overgebleven Young Driver Aston Martin.

Voor de Belgen loopt het voor geen meter, de Ford's staan nergens met hun zwakke motor en verliezen dan ook veel tijd op de lange halen bergop. Bas Leinders kwam als eerste Ford niet verder dan de elfde tijd en Maxime Martin zal morgen starten van op de veertiende plaats nadat hij in Q2 conctact maakte met een muur en daarmee schade aan het bodywork en de achtervleugel opliep. Volgens Leinders verliezen de Ford's veel tijd op de rechte stukken, tot twee volle seconden, waardoor een goede prestatie meteen uit den boze is. Nico Verdonck zal als vijftiende vertrekken op de tweede Corvette.

Pos#ClassDriversCarGap
123GT1Lucas Luhr / Michael KrummNissan GT-R02:14.152
211GT1Francesco Pastorelli / Yelmer BuurmanCorvette Z060.452
321GT1David Brabham / J Campbell-WalterNissan GT-R0.635
4*22GT1Richard Westbrook / Peter DumbreckNissan GT-R0.660
537GT1Dominik Schwager / Nicky PastorelliLamborghini Murcielago 670 R-S0.739
64GT1Christian Hohenadel / Andrea PicciniAston Martin DB90.907
720GT1Enrique Bernoldi / Nicky CatsburgNissan GT-R1.300
83GT1Clivio Piccione / Stef DusseldorpAston Martin DB91.311
97GT1Alex Müller / Tomas EngeAston Martin DB9 
1038GT1Markus Winkelhock / Marc BassengLamborghini Murcielago 670 R-S 
1140GT1Bas Leinders / Ricardo RisattiFord GT Matech 
1247GT1Manuel Lauck / Christopher HaaseLamborghini Murcielago 670 R-S 
1310GT1Markus Palttala / Antoine LeclercFord GT Matech 
1441GT1Maxime Martin / Yann ClairayFord GT Matech 
1512GT1Michael Rossi / Nico VerdonckCorvette Z06 
1648GT1Jonathan Kennard / Christopher BrückLamborghini Murcielago 670 R-S 
179GT1Jonathan Hirschi / Christoffer NygaardFord GT Matech 

* update:
Westbrook/Dumbreck worden vijf plaatsen teruggezet op de grid voor de kwalificatierace omdat de motor van de Nissan voor de kwalificatie werd vervangen. De Nissan #22 zal dus van op de negende plaats starten.

Foto: SRO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op zaterdag 05 november 2011 om 15:01


Andere publicaties op Racingworld.be...