De Exim Bank Team China Corvette van de Nederlanders Yelmer Buurman en Francesco Pastorelli heeft de kwalificatierace gewonnen. Opvallend is dat beide Nederlanders hun debuutrace beleefden en dit onmiddellijk konden vieren met een overwinning. Een tweede plaats was voldoende voor Michael Krumm en Lucas Luhr om definitief de titel binnen te halen. Morgen in de hoofdrace zal er enkel nog gestreden worden voor de kroon bij de teams.
Buurman startte van op de pole en nam onmiddellijk de leiding. De Nederlander zou niet bedreigd worden en gaf de leidende Corvette door aan Franscesco Pastorelli. Deze laatste kwam na een snelle pitstop als leider terug de baan op en kon zijn positie behouden tot aan de finishlijn. De Nederlanders gaven alzo een mooi afscheidscadeau aan het Patrick Selleslagh Racing team. Patrick Selleslagh heeft namelijk besloten om volgend jaar met zijn team niet meer aan de start te verschijnen en beide Corvette’s zijn dan ook al verkocht. Krumm/Luhr behielden gans de race de tweede plaats, op het einde zette Luhr nog een eindsprint in maar Pastorelli hield de deur dicht en de Nissan rijder moest zich tevreden stellen met de tweede plaats.Derde werd de All-Inkl Lamborghini van Pastorelli/Schwager en alzo kregen we de twee broers Pastorelli op het podium. Op het einde van de race kwam de Nissan GT-R van Bernoldi/Catsburg nog aansluiten bij de Lamborghini maar zij konden de Italiaanse wagen niet passeren en bleven vierde. De enige Young Driver Aston Martin, die van Müller/Enge eindigde vijfde, wat genoeg punten oplevert om het team nog in de running te houden voor de titel bij de teams. Winkelhock/Basseng, de voornaamste tegenstanders van Luhr en Krumm voor de titel na het forfait van Turner/Mücke, eindigden zesde, wat echter onvoldoende was om hun kansen op de titel te vrijwaren. Ook het HEXIS team, dat mathematisch nog kans maakte op de titel, maakte een slechte beurt en scoorde met een achtste (Piccione/Dusseldorp) en veertiende (Piccini/Hohenadel) plaats geen enkel punt.
Voor de Ford rijders bracht de race na de moeilijk verlopen kwalificaties ook geen soelaas. Ricardo Risatti kwam onmiddellijk na de start in contact met de Corvette van verdonck en de Nissan van Dumbreck en gaf op. Ook de tweede Marc VDS Racing Ford zag de finishvlag niet, de wagen gaf op met mechanische panne. Uiteindelijk was het de Belgian Racing Ford van Palttala/Leclerc die het beste resultaat voor het merk behaalde met een tiende plaats. Hirschi/Nygaard op de tweede Ford van het team werden twaalfde.
Morgen in de finale race zal beslist worden wie van Young Driver of JRM de titel bij de teams zal pakken.
Pos | # | Drivers | Car | Laps | Gap |
---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Francesco Pastorelli / Yelmer Buurman | Corvette Z06 | 26 | |
2 | 23 | Lucas Luhr / Michael Krumm | Nissan GT-R | 26 | 0.316 |
3 | 37 | Dominik Schwager / Nicky Pastorelli | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 26 | 17.054 |
4 | 20 | Enrique Bernoldi / Nicky Catsburg | Nissan GT-R | 26 | 17.406 |
5 | 7 | Alex Müller / Tomas Enge | Aston Martin DB9 | 26 | 20.311 |
6 | 38 | Markus Winkelhock / Marc Basseng | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 26 | 21.751 |
7 | 21 | David Brabham / J Campbell-Walter | Nissan GT-R | 26 | 22.919 |
8 | 3 | Clivio Piccione / Stef Dusseldorp | Aston Martin DB9 | 26 | 24.404 |
9 | 47 | Manuel Lauck / Christopher Haase | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 26 | 43.562 |
10 | 10 | Markus Palttala / Antoine Leclerc | Ford GT Matech | 26 | 50.890 |
11 | 12 | Michael Rossi / Nico Verdonck | Corvette Z06 | 26 | 57.282 |
12 | 9 | Jonathan Hirschi / Christoffer Nygaard | Ford GT Matech | 26 | 1:14.414 |
13 | 48 | Jonathan Kennard / Christopher Brück | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 26 | 1:30.364 |
14 | 4 | Christian Hohenadel / Andrea Piccini | Aston Martin DB9 | 24 | |
15 | 41 | Maxime Martin / Yann Clairay | Ford GT Matech | 21 | |
16 | 22 | Richard Westbrook / Peter Dumbreck | Nissan GT-R | 9 | |
17 | 40 | Bas Leinders / Ricardo Risatti | Ford GT Matech | 1 |
Foto: SRO/DPPI