Chevrolet is opnieuw de beste gebleken in de voorlaatste meeting van het WK voor toerismewagens 2011. Alain Menu was primus in de eerste wedstrijd, terwijl Yvan Muller het hoogste schavotje mocht betreden tijdens de laatste race. Rob Huff, nochtans tweemaal vertrokken vanop de eerste startrij, kijkt na twee derde plaatsen in het eerste raceweekend van het Aziatische drieluik aan tegen een achterstand van maar liefst 20 punten op WK-leider Muller.
Race 1Iedereen mag deelnemen aan de eerste wedstrijd van de meeting nabij Shanghai, ondanks dat Fabio Fabiani en enkele lokale rijders zich niet binnen de 107% grens wisten te kwalificeren. Minder goed nieuws was er voor Fredy Barth; de Zwitser kijkt aan tegen een gridpenalty van vijf plaatsen wegens het verwisselen van de krachtbron op zijn Leon.
Bij de start van de eerste heat slaagt Menu erin zijn pole te verzilveren. De Zwitser blijft zijn teamgenoot Robert Huff, Colin Turkington en Norbert Michelisz voor. Turkington blijft gedurende de hele wedstrijd aanklampen en slaagt er halfweg de reguliere rijtijd ook in om effectief voorbij te gaan aan Huff. Vervolgens probeert Turkington ook Menu het vuur aan de schenen te leggen, maar de Zwitser weerstaat aan de druk en houdt bij het vallen van de zwart-wit geblokte vlag een goede seconde over om zo zijn vijfde overwinning van het seizoen op te eisen. Colin Turkington is dankzij zijn schitterende tweede plaats vanzelfsprekend eerste in de Yokohama Trophy.
Yvan Muller eindigt vierde, waardoor Robert Huff zijn achterstand in het puntenklassement verkleint tot tien eenheden. Het had veel erger kunnen uitpakken voor Muller, niet eens binnen de top zes gestart, maar bij de start verschalkte de Fransman Gabriele Tarquini om tegen het einde van de wedstrijd ook voorbij te gaan aan Norbert Michelisz. Tom Coronel eindigt als vijfde, voor Kristian Poulsen, Mehdi Bennani en de eerste SEAT/Sunred van Tiago Monteiro. Vermelden we tot slot nog dat Michel Nykjær en Charles Ng contact maken en Yukinori Taniguchi mee betrokken raakt in dat manoeuvre. De Japanner eindigt een ronde later in de muur met ophangingsproblemen en zal niet meer deelnemen aan de tweede race. Gabriele Tarquini kreeg van zijn kant af te rekenen met remproblemen op zijn Leon Turbo.
Top 10 race 1
01 A.Menu - Chevrolet Cruze 1.6T
02 C.Turkington - BMW 320 TC +1.222
03 R.Huff - Chevrolet Cruze 1.6T +5.065
04 Y.Muller - Chevrolet Cruze 1.6T +8.005
05 T.Coronel - BMW 320 TC +9.010
06 K.Poulsen - BMW 320 TC +9.921
07 M.Bennani - BMW 320 TC +15.487
08 T.Monteiro - Sunred SR Leon 1.6T +22.630
09 R.Dahlgren - Volvo C30 Drive +26.204
10 J.Villa - BMW 320 TC +27.118
Race 2
Robert Huff mag voor de tweede wedstrijd vanaf de pole positie vertrekken, maar verspeelt deze bij de stilstaande start aan Gabriele Tarquini. Opnieuw laat Colin Turkington zich opmerken door, vanaf zijn zevende startplaats, als derde voorbij te komen in de eerste bocht. Verder in de openingsronde gaat het "goed fout" wanneer Norbert Michelisz de controle over zijn wagen verliest in een manoeuvre waarbij ook Javier Villa, Tiago Monteiro en Darryl O’Young uitgeschakeld worden. Nog in die eerste ronde komen de twee leiders in de wedstrijd, Huff en Tarquini, met elkaar in contact, waardoor Huff terugvalt naar de vierde stek, terwijl Yvan Muller de derde plaats overneemt van Turkington. In de tweede ronde gaat ook Huff voorbij aan Turkington, terwijl Muller twee ronden later zijn kans ruikt en Tarquini verschalkt. Net als in Zolder dit jaar slaagt Tarquini er echter in zijn positie vooraan de wedstrijd te handhaven. Muller mag dan wel op kousenvoeten weglopen van de rest van het veld, dat "rest van het veld" blijkt een flinke kluif te hebben aan de Italiaan. Aan de finish heeft Spiderman nog steeds de tweede plaats in handen, ondanks verwoede pogingen van Huff om hem voorbij te snellen; een prachtig resultaat, temeer als je de remproblemen uit de eerste manche in acht neemt.
Tom Coronel probeert in de slotronden nog de maat te nemen van Robert Huff, maar onze Noorderbuur gaat iets te ver en verliest een plaats aan Colin Turkington. Alain Menu eindigt zesde, voor Kristian Poulsen en Franz Engstler. Net als in de eerste manche gaat de negende plaats naar de Volvo, terwijl Charles NG als tiende afklopt na als laatste gestart te zijn.
Door zijn overwinning diept Yvan Muller, zoals eerder vermeld, zijn voorsprong in de tussenstand voor het WK uit tot 20 punten, terwijl in de Yokohama Trophy Kristian Poulsen leidt met 23 tellen surplus op Norbert Michelisz. Het Liqui Moly team haalt overigens de titel bij de teams binnen bij de Independents, dankzij de zevende en achtste plaats algemeen van Poulsen en Engstler. Rob Huff moet al gaan hopen op pech van zijn Chevrolet gouwgenoot om nog wereldkampioen te worden bij de rijders; al moet gezegd worden dat in Macau veel kan gebeuren... Afspraak over twee weken voor de seizoensfinale in Macau!
Top 10 race 2
01 Y. Muller - Chevrolet Cruze 1.6T
02 G. Tarquini - Sunred SR Leon 1.6T +10.518
03 R. Huff - Chevrolet Cruze 1.6T +11.385
04 C. Turkington - BMW 320 TC +11.812
05 T. Coronel - BMW 320 TC +12.140
06 A. Menu - Chevrolet Cruze 1.6T +12.896
07 K. Poulsen - BMW 320 TC +13.336
08 F. Engstler - BMW 320 TC +13.612
09 R. Dahlgren - Volvo C30 Drive +22.279
10 C. Ng - BMW 320 TC +24.172
Foto: WTCC