De laatste race onder het huidige GT1 reglement leverde weer spanning en spektakel op. Spektakel met een zoveelste massacrash bij de start en spanning bij de ontknoping voor de titel bij de teams. Beide titelkandidaten JRM Nissan en Young Driver Aston Martin waren in een hevige strijd gewikkeld tot de twee teams hun kans vergooiden bij het oplopen van een drive-through penalty. Zo ging de titel in extremis naar HEXIS Racing, dat na een regelmatige wedstrijd zijn twee wagens op de derde en de vijfde plaats zag eindigen. De race werd gewonnen door de Exim Bank Team China Corvette van Buurman/Pastorelli die zo een waardig carrière einde schonken aan zowel Patrick Selleslagh's SRT als aan de Corvette GT1.
Wanneer bij het aansnijden van de eerste bocht de All-Inkl Lamborghini #37 dwars gaat, is een massacrash (+ video) het gevolg. De wagens die zich links op de baan bevinden kunnen de spinnende Lamborghini niet ontwijken en vijf wagens blijven definitief aan de kant staan. Naast beide All-Inkl Lamborghini’s zijn dat ook de DKR Lamborghini van Kennard, de Nissan van Brabham en vooral de JRM Nissan van de kampioenen Luhr en Krumm. Met deze opgave verliest het JRM team een belangrijke troef voor het behalen van de titel bij de teams. Bij dit incident kreeg ook de Young Driver Aston Martin een tik, de wagen tolde tweemaal om zijn as maar raakte niets en kon zijn weg weer verder zetten in laatste positie. Enige bochten verder haalde de Aston Martin het ganse peloton, dat traag reed onder de gele vlaggen, terug in en pakte de leiding. Een fout die het team duur te staan zou komen. De wedstrijd werd 20 minuten geneutraliseerd om het puin op te ruimen.Bij de herstart werd er direct heftig gevochten voor ieder plaatsje waarbij de HEXIS Aston Martin #4 in contact kwam met één van de Marc VDS Ford’s en als gevolg daarvan even later zijn motorkap zou verliezen. Ondertussen zette Michael Rossi de Corvette #12 aan de kant met panne. Wanneer het pit-window open ging, schoten de koplopers onmiddellijk binnen met als gevolg dat Palttala in de Belgian Racing Ford even de leiding in handen kreeg. Wanneer alle pitstops waren uitgevoerd, reed de Young Driver Aston Martin nog steeds op kop voor de JRM Nissan, de Hexis Aston #3 en de Corvette. De strijd om de titel bij de teams leek bijzonder spannend te gaan worden tot plots de Young Driver Aston een drive-through penalty kreeg voor het eerder inhalen onder geel. De titel leek nu wel binnen voor JRM Nissan waarvan de wagen de leiding overnam. Ondertussen vocht Buurman een hevig duel uit met de HEXIS Aston #5 en de Lamborghini #47 voor de tweede plaats. De Nederlander ging op spectaculaire wijze de Aston Martin voorbij en pakte de tweede plaats over.
Met nog 14 minuten te gaan, kreeg ook de JRM Nissan een drive-through penalty aangesmeerd voor dezelfde reden, inhalen onder geel. Wanneer Dumbreck terug de baan op kwam, was in het in elfde positie net achter de Young Driver Aston Martin. Maar de titelstrijd was voor beide teams verloren, want ondertussen lagen de HEXIS Aston’s op plaatsen drie en vier wat genoeg punten zou opleveren voor de titel. Nog even kregen ze het warm bij HEXIS toen de Nissan #20 de nog steeds zonder motorkap rijdende #4 nog voorbij ging, maar een derde en vijfde plaats bij de meet volstond nog om te titel binnen te halen. De overwinning ging dus, net als gisteren, naar de Nederlanders Buurman en Pastorelli op de Exim Bank Team China Corvette. De zege is tevens de allereerste overwinning voor Corvette in een kampioenschapsrace voor het WK GT1 en eveneens de laatste kans voor Patrick Selleslagh om mee op een GT1-podium te klimmen (zie foto). De DKR Lamborghini van Lauck/Haase eindigde mooi tweede voor Piccione/Dusseldorp (Aston Martin), Bernoldi/Catsburg(Nissan) en Hohenadel/Piccini.
Voor de Belgen was er weer geen reden tot juichen. De Ford’s konden het tempo weer niet aan en als klap op de vuurpeil kwamen beide Marc VDS Ford’s nog met elkaar in aanrijding in de laatste ronde. Beide wagens sleepten zich nog naar de eindmeet en klasseerden zich nog als negende (#40) en elfde (#41). Verdonck werd als twaalfde en laatste geklasseerd. De Belgische Fin Markus Palttala eindigde met Leclerc zesde één plaats voor de tweede Belgian racing wagen van Hirschi/Nygaard. Zo valt het doek over het wereldkampioenschap GT1 en het is nog af te wachten of het World GT kampioenschap volgend jaar er komt.
Pos | # | Drivers | Car | Gap |
---|---|---|---|---|
1 | 11 | Francesco Pastorelli / Yelmer Buurman | Corvette Z06 | 1:02:00.695 |
2 | 47 | Manuel Lauck / Christopher Haase | Lamborghini Murcielago 670 R-S | 4.043 |
3 | 3 | Clivio Piccione / Stef Dusseldorp | Aston Martin DB9 | 13.224 |
4 | 20 | Enrique Bernoldi / Nicky Catsburg | Nissan GT-R | 21.189 |
5 | 4 | Christian Hohenadel / Andrea Piccini | Aston Martin DB9 | 24.786 |
6 | 10 | Markus Palttala / Antoine Leclerc | Ford GT Matech | 29.243 |
7 | 9 | Jonathan Hirschi / Christoffer Nygaard | Ford GT Matech | 30.790 |
8 | 22 | Richard Westbrook / Peter Dumbreck | Nissan GT-R | 32.386 |
9 | 40 | Bas Leinders / Ricardo Risatti | Ford GT Matech | 34.467 |
10 | 7 | Alex Müller / Tomas Enge | Aston Martin DB9 | 35.269 |
11 | 41 | Maxime Martin / Yann Clairay | Ford GT Matech | 1:27.441 |
12 | 12 | Michael Rossi / Nico Verdonck | Corvette Z06 | 37:23.796 |
Foto's: DPPI