De drie rijders die volgend jaar de Toyota LMP1 met hybride aandrijving gaan besturen tijdens enkele manches van het World Endurance Championship, inclusief de 24 heures du Mans zijn Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima.
De geruchten dat Wurz de overstap zou maken van Peugeot naar het Japanse merk liepen al enkele dagen, vandaag werd de transfer dan bevestigd. De ex-Formule 1 renner en tweemaal Le Mans winnaar beweert zeer uit te kijken naar deze nieuwe uitdaging: “Vanaf het moment dat ik hoorde dat er een mogelijkheid was om het Toyota team te vervoegen wou ik onmiddellijk deel uitmaken van het project. Ik hou van endurance races en sinds mijn jeugd ben ik fan van de 24 uren van Le Mans en de Toyota’s hebben steeds een diepe indruk op mij gemaakt, voornamelijk de GT-One, een wagen die er fantastisch uitzag. Deze Le Mans erfenis plus de enorme technische capaciteiten vormen voor iedere ambitieuze rijder een zeer attractieve combinatie”Als huispiloot bij ORECA is het niet te verwonderen dat Nicolas Lapierre deel zal uitmaken van het team, ORECA zal immers de operationele ondersteuning verzorgen tijdens de races voor de Toyota wagen. De Fransman reed dit jaar met de ORECA Peugeot HDi FAP en won er de 12 uren van Sebring mee.
Zoals ook bij de vroegere Toyota deelnames aan Le Mans kiest het Japanse team ook ditmaal ervoor om een nationale rijder toe te voegen aan de line up. De keuze viel op Kazuki Nakajima, die na twee seizoenen Formule 1 bij Williams (2008 en 2009) terugkeerde naar Japan maar nu hiermee zijn heroptreden doet op de internationale scene. “Ik ben zeer vereerd deel te maken van het team,” zegt de Japanner, “Le Mans zal een nieuwe ervaring voor mij worden, maar ik kijk er enorm naar uit en kan niet wachten om er voor de eerste maal te racen.”
De drie racers zijn momenteel al druk aan het oefenen op de Toyota simulator alvorens in 2012 de nieuwe wagen aan de tand te voelen.