Voor de laatste meeting van de Intercontinental Le Mans Cup staan er momenteel 29 wagens op de deelnemerslijst. Deze toch wel lage opkomst valt te verklaren door het feit dat de ILMC het dit weekend zonder de ondersteuning van de deelnemers uit de LMS of ALMS moet doen. De LMP1 klasse is het drukst bezet met 9 deelnemers. Opvallend is dat Peugeot uitpakt met twee splinternieuwe chassis - 07 voor de #7 en 08 voor de #8 - deze twee wagens zullen verder ook worden voorzien van enkele upgrades aan de ophanging, stuurinrichting, remmen en vooral de motor.
In LMP1 zien we de gebruikelijke verdachten weer aan de start verschijnen. Uiteraard gaat de strijd voor de overwinning weer volop tussen Audi en Peugeot en hoewel deze laatste zowel de titel bij de constructeurs als bij de teams al op zak heeft, zal dat hen er niet van weerhouden om het verlies in de 24h du Mans zoveel mogelijk proberen te compenseren door Audi voor de zesde keer dit seizoen te verslaan. Bij de benzine aangedreven P1's is het moeilijk om een favoriet aan te duiden, zowel Rebellion, OAK als Aston Martin Racing zijn aan elkaar gewaagd en staan klaar om bij een fout van de diesels een positie op te schuiven. Vreemde eend in de bijt is de Courage Oreca LC70 van het Japanse Tokai University team. Dit Asiatische team zal net als vorig jaar zijn opwachting weer maken maar verder moet er niet veel verwacht worden van deze inschrijving.In LMP2 zakken enkel Signatech Nissan en Oak Racing naar het Verre Oosten af. Het Franse Signatech heeft de titel reeds opzak en dus valt er niet veel meer te rapen met deze verre verplaatsing.
In de Formula Le Mans klasse zijn er zowaar nog minder deelnemers met enkel het Chinese PTRS Racing op de lijst, finishen is de boodschap.
Zeven wagens staan ingeschreven in GT-Pro, de enige klasse waarin er nog titels op het spel staan. Het is echter bijna zo goed als zeker een gewonnen zaak voor Ferrari dat slechts 1 puntje nodig heeft voor de titel bij de constructeurs. AF Corse heeft op zijn beurt voldoende aan 2 punten om kampioen te worden bij de teams. De enige echte uitdagers van het Stijgerende Paard zijn de twee witte BMW M3, de twee Jet Alliance Lotussen zullen meer dan waarschijnlijk geen rol van betekenis spelen.
Geen Porsche dus in GT-Pro en slechts enkel één wagen van het Duitse merk in GTE-Am, het is ooit anders geweest. Enkel Proton Competition vertegenwoordigt het merk uit Stuttgart. Verder in deze categorie, die zes deelnemers telt, vinden we de gebruikelijke verdachten terug met de drie Ferrari’s F430 (AF Corse, Krohn en CRS), één Aston Martin Vantage (Gulf) en één Corvette (Larbre).
In een poging om het deelnemersaantal op te krikken richt de ACO ook dit jaar weer een uitzonderlijke GTC klasse in. Hierin zien we enkel Duitse bolides aan de start verschijnen, met drie Audi's R8 en één Mercedes SLS AMG met onder meer Mika Häkkinen achter het stuur.
Foto: Aston Martin Racing