Na een mindere periode lijkt de LMP2 klasse weer helemaal te herleven in de Endurance scène. Het regent aankondigingen en geruchten van teams die in 2012 op de LMP2 grid zullen/willen staan, zo zouden er volgend seizoen wel tot 10 P2's kunnen strijden voor de wereldkroon in het nieuwe World Endurance Championship. Voor wat de Europese Le Mans Series betreft, blijft het voorlopig koffiedik kijken. Ondanks het feit dat LMP2 daar volgend seizoen de snelste klasse op de baan zal zijn, loopt het helemaal niet storm voor het Europese kampioenschap.
Nadat Greaves Motorsport eerder deze maand reeds aankondigde volgend seizoen zowel het World Endurance Championship als de Le Mans Series in LMP2 te betwisten, maakte men nu ook wereldkundig met welk chassis men dit zal doen. De keuze viel uiteindelijk op het vertrouwde Zytek chassis waarmee de Britse equipe dit seizoen de kroon nog wist te veroveren in de 24h du Mans en de LMS. Men liet de Lola B12/80 coupé dus links liggen en koos voor de gekende Zytek die zo goed als geen geheimen meer heeft voor het Britse team. Greaves Motorsport kocht twee nieuwe chassis aan en zal hun huidig chassis in de toekomst aanwenden voor test en ontwikkelingswerk.Ook Pecom Racing maakte afgelopen week haar plannen voor volgend seizoen bekend. Het Argentijnse team dat haar wagens laat runnen door AF Corse zal in 2012 de stap maken naar het wereldtoneel en dus ook participeren aan het nieuwe door de FIA gesanctioneerde WEC. Ook zij hebben Lola’s nieuwste coupé overwogen, maar opteerden uiteindelijk voor een Oreca 03 chassis in combinatie met de uiterst competitieve Nissan motor. Met Soheil Ayari - onlangs nog gekroond tot GT Open kampioen - heeft het team ook een nieuwe rijder aangetrokken. De Fransman vervoegt de Argentijn Luis Perez Companc en Pierre Kaffer.
Ook het Franse Signatech team gaf in Zhuhai al informeel aan in 2012 twee Oreca-Nissan te willen inzetten in het WK Endurance. Signatech veroverde dit jaar de LMP2 titel in de ILMC en hoopt deze komend seizoen met twee wagens te kunnen verdedigen in het WEC.
Foto: Vincent Wouters