Met de winter voor de deur wordt het ook voor het F1 circus tijd om als een van de laatste kampioenschappen een einde aan haar seizoen te maken. Met zowel de rijders- als constructeurstitel beslist rest er in de laatste race niets meer dan een strijd voor de dagoverwinning. Daarnaast sijpelen natuuurlijk al de eerste berichten betreffende volgende seizoen door.
- Nadat Robert Kubica in de aanloop naar dit seizoen in de lappenmand belandde door een zware rally crash, ging men er aanvankelijk vanuit dat de Pool tegen het einde van het seizoen terug achter het stuur van een F1-bolide zou kruipen. De revalidatie verloopt echter niet zo spoedig als gehoopt, en er heerst volop twijfel of Kubica begin volgend seizoen terug in actie zou komen. Lotus-Renault zelf zegt van niet, zijn manager ontkracht dan weer dat statement...
- Datzelfde Renault heeft overigens ook toegegeven de R31 als een mislukking te beschouwen. Ondanks de verkeerde gokken die het team voor aanvang van en tijdens het seizoen maakte op vlak van R&D, beloofde het om de ontwikkeling volgend seizoen agressief te benaderen.
- Vitaly Petrov was na afloop van de GP van Abu Dhabi niet te spreken over de prestaties van zijn Renault enerzijds en de manier waarop het team de race-strategie benadert anderzijds. Petrov gaf kort na de wedstrijd via Russische media openlijk commentaar op de Franse renstal, om enkele dagen later zijn woorden terug in te trekken middels een brief aan Renault.
- Pirelli stelt komend weekend de soft (geel) en hard (wit) compound ter beschikking aan de teams. Het zachte rubber is overigens een nieuwe compound, die de teams deze de testen in Abu Dhabi mochten uitproberen.
- Op het circuit van Interlagos zal er slecht één DRS-zone voorzien worden. Het detectiepunt bevindt zich in bocht 2 en de rijders zullen het systeem kunnen activeren op het rechte stuk volgend na bocht 3.
Het tracé van Interlagos zal overigens volgend jaar gevoelig aangepast worden. De eigenaar van de faciliteiten overweegt om het ganse pitcomplex te vernieuwen in de hoop de omloop veiliger te maken. Eerder dit jaar overleden in twee verschillende incidenten verschillende personen. - Red Bull protégé Jean-Eric Vergne domineerde vorige week de young driver testen in Abu Dhabi. Op deze testen kwam er overigens ook veel kritiek aangezien ze door de meeste teams worden aangewend om snel wat geld te verdienen. Verder werden ook reeds vele nieuwe zaken getest met het oog op 2012.
- Sebastian Vettel's mysterieuze lekke band bij de start van de Grote Prijs van Abu Dhabi was waarschijnlijk te wijten aan een van de zovele ingenieuze systemen waarmee de RBR7 is uitgerust. Vermoed wordt dat men bij Red Bull tijdens het wachten op de startgrid, de achterste banden opwarmt met uitlaatgassen. Omwille van de lange periode dat de wagen stilstond op de grid zou dit de band hebben aangetast waardoor deze later begaf in de tweede bocht van de GP.
- De Tsjech Jan Charouz zal achter het stuur kruipen van een HRT tijdens de eerste vrije training vandaag. Charouz kwam vorige week in Abu Dhabi reeds in actie voor het Spaanse team en behaalde daar zijn super licentie. Charouz is in de running voor het tweede zitje bij het team in 2012 naast Pedro de la Rosa.
- De toekomst van Grote Prijs van Texas (VS) ziet er momenteel niet zo goed uit. De promotoren lijken in geldnood te zitten en hebben de afgesproken bedragen nog niet overgemaakt aan Bernie Ecclestone. Men doet er nu alles aan om de GP volgend jaar toch te laten doorgaan en de promotoren willen dan ook graag het contract met Ecclestone herzien, deze laatste oogt echter niet happig om daar op in te gaan. Lukt dit niet dan zal men proberen om een doorstart te maken in 2013, al lijkt Ecclestone ook daar niet echt veel geloof aan te (willen) hechten.
- Rubens Barichello verwacht dat Williams het in 2012 een pak beter moet doen, mede dankzij de interne herstructurering. De vraag is echter of het Britse team een grotere stap voorwaarts kan maken tijdens de winter dan de andere teams. Of Barichello volgend jaar nog deel uitmaakt van het team valt te bezien want ondermeer Sutil en testrijder Valterri Bottas azen op zijn zitje. Felipe Massa gaf zijn landgenoot alvast de raad met pensioen te gaan...
- McLaren wordt, nadat Mercedes als partner vertrok om haar eigen team te stichten, opnieuw gekoppeld aan Honda. Een afgeronde deal lijkt echter ver af, zeker gezien de huidige economische omstandigheden die export uit Japan een dure aangelegenheid maken; al zal menig fan watertanden bij de gedachte dat de renstal uit Woking de hoogdagen uit eind de jaren '80/begin de jaren '90 kan doen heropflakkeren. McLaren zelf ontkende de deal in alle toonaarden, als reden gevend dat de deal met Mercedes nog tot 2015 loopt.