Op het legendarische circuit van Daytona werd afgelopen week al naarstig getest ter voorbereiding op de 50ste editie van de etmaalrace die er begin volgend jaar plaatsvindt. De meest opvallende verschijning was ongetwijfeld die van de Audi R8 Grand-Am. Net als Ferrari bouwde Audi haar GT3 strijdwapen om naar de Grand-Am reglementen om zo een stevige voet aan wal te krijgen in de Verenigde Staten. Bovendien zou Audi het niet alleen bij een Grand-Am homologatie houden, ook de American Le Mans Series komen in het vizier.
Frank Stippler legde een goede 1000 kilometer af in de R8 Grand-Am, die voor de gelegenheid was getooid in de Amerikaanse ‘stars and stripes’. Tijdens de twee testdagen werd de nodige data verzameld en werd er gezocht naar de optimale setup voor het circuit van Daytona. Niet alleen Audi, maar ook de Ferrari F458 Grand-Am was aanwezig op de test, deze bolide is tevens afgeleid van het GT3 model. Het Amerikaanse Risi Competizione is één van de vier teams die de wagen zal inzetten in het Grand Am kampioenschap. De ervaren equipe bevestigde dat het verschil met de GTE versie van de F458, die men inzet in de ALMS, aanzienlijk is.Naast het Grand-Am kampioenschap kent de VS nog een tweede endurance kampioenschap; de American Le Mans Series. Ook hier staat er weer het een en ander op til. Na het laten vallen van hun LMP1 programma in 2008, heeft de Audi nu haar zinnen gezet op een terugkeer naar het kampioenschap. De Duitse constructeur zou druk bezig zijn met het homologeren van haar R8 LMS voor de GT klasse, om het daar op te nemen tegen BMW, Corvette, Porsche en Ferrari. Het zou echter alleen gaan om een homologatie voor de ALMS, waardoor de wagen dus niet als GTE bolide aan de bak kan in de 24h du Mans. De bolide zou niet zo heel veel verschillen van de Grand-Am versie waardoor de constructeur dus twee vliegen in een klap vangt.
Bovendien zou ook Mercedes haar zinnen gezet hebben op de Amerikaanse race scène. Het gerucht gaat de ronde dat ook de SLS AMG GT3 een gelijkaardige ALMS-homologatie wil bekomen en de eerste signalen zijn alvast positief. Vermelden daarenboven ook nog eens dat het algemeen gekend is dat McLaren op de middellange termijn naar Le Mans wil trekken met haar MP4-12C. Men kan zich dan ook de vraag stellen of we in de toekomst niet naar een toenadering tussen GT3 en GTE zullen gaan… Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Foto's: Audi, Mercedes, Risi Competizione