De naam van Coen Vink zal veel mensen binnen de Dutch Supercar Challenge bekend in de oren klinken. Jarenlang was Vink namelijk als coureur en teammanager van V-Sports in de DSC actief met twee snelle V8Stars. Eind 2008 nam het team van Mad and Daring Racing zijn auto’s echter over waardoor Vink de afgelopen twee seizoenen niet meer in de DSC actief was. Als het aan Vink ligt gaat daar in 2012 verandering in komen, want de teammanager heeft het plan opgevat om komend seizoen met zijn team V-Sports weer twee brute bolides te gaan runnen in de klasse.
Coen Vink is niet alleen bekend van de DSC. Vink maakte in de jaren negentig furore op de Nederlandse rallywegen, waar hij in 1998 met een Subaru nationaal kampioen werd. Daarna reed Vink enkele jaren in het Europese Clio V6-kampioenschap, en met deze auto debuteerde zijn team V-Sports ook in de DSC. Vanaf seizoen 2004 kwam Vink zelf met een V8Star aan de start van het kampioenschap. Daarna kroop Vink bij zijn team meer in de rol van teammanager, en bekommerde hij zich onder andere om de V8Star van Meindert van Buuren en Nicky Pastorelli. Ook onder andere Alex van ’t Hoff en Rick Abresch begonnen bij team V-Sports hun carrière in de DSC.Eind 2008 nam Vink afscheid van zijn V8Stars, waardoor hij de jaren daarna niet meer actief was in de Dutch Supercar Challenge. Als het aan Vink zelf ligt gaat daar in 2012 echter weer verandering in komen. “Na een afwezigheid van twee jaar begon het bij mij toch weer te kriebelen. Daarom heb ik de afgelopen periode gebruikt om te inventariseren wat de mogelijkheden waren. Mijn vaste team van monteurs, equipment, catering, alles is er nog”, legt Vink uit. “Bovendien kwamen er ook twee zeer mooie auto’s op mijn pad. Het is voor mij dus het juiste moment om terug te keren in de DSC.”
Bij de Dutch Supercar Challenge werd Vink dus voornamelijk bekend door zijn inzet van de V8Star’s. Ook voor 2012 heeft Vink de beschikking over V8 paardenkrachten, maar de auto’s die hij in wil gaan zetten zijn totaal anders dan de V8Star’s. “Ik heb de beschikking over twee in 2011 fris opgebouwde Fabrieks Ford Mustangs FR500C , aldus Vink. “Deze auto’s zijn zeer compleet. Zo zijn ze onder andere uitgerust met een sequentiële versnellingsbak en krijgen ze speciaal voor de DSC traction control.
Maar dat is niet het enige. Vink wil de auto’s namelijk in gaan zetten in de Supersport I-divisie, die momenteel voornamelijk nog bestaat uit BMW’s en Porsches. “Met een brute Ford Mustang ga je in dit veld daarom ook opvallen”, verklaart Vink. “Bovendien worden de auto’s voorzien van verschillende upgrades om ze competitief te maken voor deze klasse. Zo krijgt de motor een upgrade door APP Racing Engines. Zij ontwikkelden in het verleden al onze V8 Stars motoren al, en wij zijn blij deze samenwerking voort te kunnen zetten. Bovendien verandert er aerodynamisch ook het een en andere. Denk hierbij aan een spitter en vleugels.”
Naast de baan zijn bij V-Sports veel mogelijkheden. “We kunnen een prachtige hospitality bieden, de catering verzorgen, noem het maar op”, vertelt Vink. “Op dit gebied is eigenlijk alles wel bespreekbaar, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik hoop dus dat er rijders met budget zijn die deze stap willen maken. Ikzelf vind het een machtige auto in een prachtige competitie.”
Alle facetten voor een succesvol seizoen 2012 zijn bij V-Sports dus aanwezig.
Heeft u als coureur interesse om komend seizoen met een Ford Mustang deel te nemen aan de Dutch Supercar Challenge? Neem dan contact op met Coen Vink via +31 6 55801841 of coen@v-sports.nl.
DSC press