Het gezaghebbend Engelse automagazine Autosport meent te weten dat BMW een deelname aan het Super GT kampioenschap overweegt indien de reglementen op die van het Duitse DTM worden afgestemd.
U kon al eerder op deze site lezen, het Japanse Super GT kampioenschap en het Duitse DTM zijn overeengekomen om hun reglementen aangaande het chassis op elkaar af te stellen. Vanaf 2014 gelden de DTM regels aangaande het chassis voor beide kampioenschappen. Het motorreglement blijft voorlopig specifiek voor iedere serie, Japan behoudt de 3.4 liter V8, terwijl in het DTM een 4.0 liter V8 gebruikt wordt.BMW, dat dit jaar zijn rentree maakt in het DTM, overweegt om in de nabije toekomst ook aan het Japanse Super GT deel te nemen. “Dat er in beide landen een verschillend motorreglement gehanteerd wordt, mag geen bezwaar zijn.” zegt BMW Motorsport baas Jens Marquardt tegen onze Engelse collega’s, “BMW zal geen specifieke motoren bouwen voor het Japans kampioenschap, maar wij zijn zeker dat er een soort balance of performance zal ingevoerd worden om de prestaties van beide motoren gelijk te schakelen. Als die balance goed zit, zie ik geen probleem om ook daar onze wagens in te zetten.”
De Duitse DTM organisatie is ook in onderhandeling om zijn reglement toegepast te krijgen in het Amerikaanse Grand-Am kampioenschap. Zo zouden in de nabije toekomst DTM wagens kunnen rijden op drie continenten in die landen die een belangrijke markt vertegenwoordigen voor de Duitse constructeurs. Deze wereldwijde expansie was tevens één van de voorwaarden die BMW stelde alvorens zijn deelname aan het DTM 2012 toe te zeggen.
Foto: BMW AG