Chevrolet heeft vandaag op de openingsdag van de North American International Auto Show twee conceptcoupés geïntroduceerd: bedoeling is de toekomstige generatie autokopers achter het stuur plaats te laten nemen om suggesties in te dienen voor de creatie van de auto van de toekomst, waaraan zij mee kunnen werken.
"Chevrolet heeft er al altijd alles aan gedaan om aspiraties voor alle generaties concretiseerbaar te maken," zei General Motors North America President Mark Reuss. "Deze twee concepts interpreteren die visie voor een nieuwe generatie. We zijn op zoek naar de mening van onze nieuwste klanten, we luisteren naar hun advies en zullen nieuwe wegen bewandelen."In Amerika zijn zo’n 80 miljoen Amerikaanse consumenten beneden de dertig jaar. Zij vertegenwoordigen zo’n 40% van het huidige autokoperspubliek en zij hebben in totaal zo’n € 781 miljard te besteden.
Het afgelopen jaar heeft Chevrolet de mening gepolst van veel jeugdige klanten in de Verenigde Staten. Gebaseerd op hun feedback weerspiegelen de Chevrolet concepts de styling en functionaliteit die deze groep nieuwe kopers in een auto zoekt.
Code 130R, de eerste Chevrolet concept, is een vierpersoonscoupé met een eenvoudig opwaarts profiel. De Code 130R is in een nieuwe rood metallic kleur uitgevoerd en heeft matte, goudkleurige wielen. De vormgeving is prestatiegericht met een blik naar het verleden en beschikt over achterwielaandrijving. De wielkasten, de strakke zijkant en het agressieve front van de Code 130R doen denken aan vroegere ‘performance’ auto’s van Chevrolet.
De ontwerpers van de Code 130R hebben de turbomotor voorzien van eAssist technologie. Door de motor bij stilstand uit te schakelen, vrijkomende energie bij het remmen terug te winnen en het koppel soepel te laten vrijkomen tijdens het accelereren brengt deze conceptauto de voertuigelektrificatie op een hoger niveau, waardoor de prestaties van de turbokrachtbron in balans zijn met het brandstofverbruik.
Tru 140S, de tweede Chevrolet-conceptauto, is een voorwielaangedreven, exotische en toch betaalbare vierpersoonssportcoupé. De driedeurs hatchback is ontworpen als attractieve sportwagen met een prima prijskwaliteit-verhouding. De Tru 140S op de show is uitgevoerd in een nieuw matwitte kleur en heeft chromen sportwielen met het Chevy-embleem. Hij straalt vertrouwen uit, oogt duur en snel, en heeft een exotische verschijning. De Tru 140S is gebaseerd op hetzelfde platform als de Chevrolet Cruze en de baanbrekende Chevrolet Volt.
De ontwerpers van de 140S willen technologieën demonstreren die normaal gesproken alleen zijn terug te vinden in duurdere auto’s, zoals directe brandstofinjectie en stop-start technologie, waardoor de balans tussen een verbrandingsmotor en elektrificatie zorgt voor een verbeterde brandstofeconomie.
De concepten delen eigenschappen die op prijs worden gesteld door een jeugdig koperspubliek zoals:
- de functionaliteit van een sedan in een coupé-achtige vormgeving met zitplaatsen voor vier personen
- connectiviteit en handige opbergmogelijkheden, WiFi, smart phone integratie met Chevrolet MyLink en heads-up display
- een brandstofverbruik van 5,8 L/100km met de 1.4-liter Turbo Ecotec motor van zo’n 150 pk
- aanschafprijs in de USA geschat op minder dan $20.000
In het interieur van de conceptauto’s maken connectiviteit en personalisatie-mogelijkheden een individuele uitvoering mogelijk die volgens deze generatie essentieel is.
"Deze kopers vinden connectiviteit heel erg belangrijk. Hierdoor blijven zij bereikbaar door hun persoonlijke apparatuur te verbinden via MyLink en WiFi, waardoor de auto verandert in een eigen docking station," zei Saucedo. "De interieurs bestaan momenteel alleen nog maar in 2D. Hierdoor zijn wij in staat flexibel te blijven om de discussie te voeren en om nog meer dialogen op te zetten tijdens de voortgaande ontwikkeling van beide conceptauto’s."
Na Detroit zullen de twee Chevrolet conceptauto’s hun opwachting maken op meerdere autoshows, belangrijke lifestyle-evenementen, tijdens één op één ervaringen en op andere locaties, zoals de campus van een universiteit. Chevrolet zal in haar communicatie veel gebruikmaken van social media.
"Voor de autofabrikant die deze generatie met succes kan aanspreken, liggen er talloze mogelijkheden in het verschiet," zei John McFarland, senior manager van Chevrolet Global Marketing, die voor het merk belast is met het onderzoek naar het koopgedrag van de jeugd. "Bij Chevrolet willen wij een authentieke en zinvolle relatie opbouwen met deze kopers, en op hun voorwaarden. Wij willen duidelijk horen wat zij te zeggen hebben, hen betrekken bij ons designproces, en hen geven wat ze willen. En niet wat wij denken dat ze willen.”
Chevrolet press