90e Autosalon van Brussel: De Supercars

Men kan er niet om heen, het negentigste auto- en motosalon staat in het teken van de besparingen en de alternatieve energiebronnen. Toch staat het buiten kijf dat de drukst bezochte plaats niet de cleaner mobility area is, maar paleis 12. In dat paleis staan namelijk de supercars en velen komen naar het salon om een glimp op te vangen van deze wagens en dromen dan even weg bij de aanblik van deze monsters van de weg. Namen als Ferrari, Maserati, Aston Martin of Porsche laten het publiek niet onberoerd. Racingworld.be leidt u even rond door de stands van de droomwagens.
Vroeger vond men de luxe merken terug in de patio, maar voor dit jaar en ondanks de economische crisis was het aanbod aan superwagens zo groot, dat de organisatie zich genoodzaakt zag om deze te verhuizen naar een grotere zaal, het werd paleis 12. Bij het binnentreden van de zaal staat men onmiddellijk oog in oog met één van de spectaculairste wagens die men (misschien) op onze wegen kan tegenkomen, de Lamborghini Aventador. De opvolger van de Murciélago is nog langer, nog breder, nog agressiever en met zijn 691 pk nog krachtiger dan zijn voorganger. Alhoewel kleiner en minder krachtiger moet de rode Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale niet onder doen qua agressieve look.

De stand van Aston Martin valt op door de plaats die hij inneemt. Het Engelse merk heeft de laatste jaren immers zijn gamma sterk uitgebreid en men vindt er ondermeer de V12 Vantage, de V8 Vantage, de Rapide en de Virage. Maar alle aandacht wordt opgeëist door de Zagato V12, een racewagen waarvan er voorlopig maar twee gebouwd zijn. Aston Martin plant nog wel de bouw van 150 afgeleide straatversies die te koop worden aangeboden voor de som van 450.000 Euro. Met vijf wagens is de stand van Ferrari vrij groot. Het roemruchte Italiaanse merk presenteert de FF, de California en drie F458 Italia’s waaronder de nieuwe Spider. Eén van de F458’s is zilver/geel gespoten, de kleuren van de legendarische Ferrari 250 racewagens van de Ecurie Francorchamps begin de jaren 60.

Nergens in het paleis staan er meer wagens dan bij Porsche, Boxster Spyder, Cayenne, Cayman R en natuurlijk de vernieuwde 911 in verschillende versies. De ster bij het Duitse merk is de 911 Carrera S Cabriolet, die er in Europese première gaat. Maserati is vertegenwoordigd met zijn klassieke gamma aan wagens, de Quattroporte, de GranTurismo en de GranCabrio. Ook Lotus met de Evora, de Exige en de Elise S stelt geen nieuwigheden voor. Ook bij Bentley staan er met de Continental GT, GTC en de Mulsanne enkel reeds gekende modellen.

Eén van de sterren van het salon is zeker de McLaren MP4-12C. Het Engelse merk was nog maar zelden te zien op shows, maar in Brussel schittert het met een oranje en zilver exemplaar van zijn geavanceerde sportwagen. Niet echt sportief, maar duur en exclusief zijn de Rolls-Royce’s. Op het salon kan men zich vergapen aan de monstrueuze Phantom Coupé of de Gost , van deze laatste is er ook een Extended Wheelbase versie voorhanden.

Buitenbeentjes zijn de stands van Tesla en garage Jean Michel Martin. Tesla segmenteert zijn elektrische GT liever bij de klassieke sportwagens dan hem te vergelijken met de “brave” elektrische karretjes elders op het salon. Om de sportiviteit van zijn wagen te benadrukken staat er een exemplaar dat gebruikt werd bij de laatste Race Of Champions ten toon. Ook bij Jean Michel Martin elektrisch geweld met de immense Amerikaanse Fisker Karma, die de stand deelt met een Alpina D5 bi-turbo Diesel break.

Maar ook buiten paleis 12 kan men nog superwagens tegenkomen tussen de meer dagelijkse modellen. Zo vindt men bij Nissan de vernieuwde versie van de GT-R, bij Jaguar de krachtige XKR-S en bij Audi de R8. In paleis 10 staat Mercedes en daar vindt men ook AMG dat met de SLS Cabrio en C63 twee echte supercars aanbiedt.  Wie goed zoekt, vindt op de standen van accessoires en radio/TV stations nog enkele exoten zoals de Nederlandse Savage Rivale of de Artega GT.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Nationaal op zondag 15 januari 2012 om 14:29


Andere publicaties op Racingworld.be...