De creatie van het wereldkampioenschap endurance (WEC) betekende ook een hertekening van de LMS zoals we dit reeds jaren kenden. De organisatie besloot zich te herbronnen en creëerde een zuivere Europese competitie, de ELMS (European Le Mans Series), waar de LMP1's niet langer welkom waren. Na het lange wachten op de kalender en uitblijven van de gebruikelijke aankondigingen zag het er lange tijd niet zo goed uit, maar langzamerhand groeit nu het aantal deelnemers dat kiest voor de budgetvriendelijkere Europese competitie.
Ontvingen de organisatoren de laatste weken de confirmatie van de inschrijving van een Zytek-Nissan van zowel Jota als van Greaves Motorsport, dan kwam er deze week nog die van Extreme Limite bij. Het Franse team zal een Norma M200P Judd inzetten, een wagen die het verleden jaar al gebruikte in de LMS. Het team zal ook een aanvraag indienen bij de ACO om uitgenodigd te worden voor de 24 uren van Le Mans. Voor het ogenblik werd enkel Fabien Rosier als rijder voorgesteld.Ook Lotus hoopt dat zijn Evora GTE deel zal uitmaken van het deelnemersveld van de ELMS. Het merk is momenteel op zoek naar een team dat twee Evora’s wil inzetten, want het contract met Jetalliance, dat verleden jaar de wagens deed rijden, werd niet verlengd.
Lotus, dat even met het idee rondliep om een eigen LMP2 wagen te bouwen, maar daar uiteindelijk van af zag, heeft Colin Kolles de toestemming gegeven om hun naam te gebruiken voor een nieuw LMP2 programma. De naam Lotus zal niet alleen op de wagen te zien zijn, maar wordt ook gebruikt voor de motor van de wagen. Engine Developments, dat ook de Indy motoren voor Lotus bouwt, zal voor het merk een nieuwe 5 liter V8, gebaseerd op een BMW motor ontwikkelen. Kolles hoopt de krachtbronnen in te bouwen in twee Lola B12/80’s en wil daarmee het WEC betwisten. Jan Charouz wordt mogelijk één van de rijders van het team.
Foto: Niels Vaeck