De winter slaat momenteel hard toe in Europa. Ook sportieve rijders doen hun voordeel met een goede winterband en nu Europa voor het eerst sinds jaren weer eens een stevige winterprik krijgt, die niet beperkt blijft tot een ongelukkige sneeuwbui, leek het ons de tijd om eens te kijken hoe de sportieve piloot ook naast het circuit door goed schoeisel bij zijn wagen kan zorgen voor een betere wegligging om zo veiliger te rijden, met behoud van een sportief rijgedrag.
In onze zoektocht naar geschikt schoeisel, komen we vrij snel bij enkele bekende merken uit als Goodyear, Dunlop, Michelin, Bridgestone. We hoeven geen helderziende te zijn om te weten dat deze merken de marktleider zijn op gebied van degelijke en sportieve winterbanden en ze daarin ook de degelijke kwaliteit kunnen aanbieden.Als we verder de statistieken even bijnemen (we baseren ons op een recente ongevallenstudie van de universiteit van Dresden) en kijken waar zich de meeste verkeersongevallen situeren komen we uit op enkele markante vaststellingen.
- 70% van de ongevallen gebeurt op droog wegdek. Het heeft dus eigenlijk veel minder nut om een extreme regenband te gebruiken. Tenslotte rij je meer kilometers op droge wegen en ligt daar het hoogste risico. Daarbij komt dan nog dat 99% van de regenongevallen gebeuren bij een relatief "droog" wegdek en de situaties van ondergelopen wegen en grote aquaplaningzones erg zelden voorkomen.
- 60% van de ongevallen gebeuren in de stedelijke omgeving en bij lage snelheid. Onze sportieve rijders doen het dus nog niet zo slecht op de autowegen, maar moeten zich hoeden voor de dorpskernen waar, logischerwijze, meer randincidenten gebeuren.
- Verder, en dit is wel erg van belang, gebeuren 75% van de ongevallen op een rechte weg. Remafstand en snelheid zijn hier dus zeker een waardefactor.
We ambiëren niet om dé wonderband te kunnen vinden in het aanbod maar we gaan wel trachten op een gelijkwaardige ondergrond de balans te ervaren tussen de geboden banden.
Bandengedrag in (natte) bochten, harde ondergrond, sneeuw en gedrag bij hogere snelheid worden via enkele praktische tests vergeleken. We focussen ons hierbij niet op de "huisvaderswagen" maar we gaan voor het hogere sportsegment. Een band die daarin goed presteert, zal dat zeker doen op een lagere segmentsklasse waar de vermogens lager liggen en de bandenbelasting dus ook beter kan worden opgevangen. Met alle respect voor de huisvaderwagen, maar deze wagens zullen zich steeds iets minder gevoelig gedragen tegenover een meer sportieve wagen van het genre BMW3 of 5, Audi A6, Mercedes om ver weg te blijven van de Porsches en aanverwante.
Volg Racingworld.be en lees binnenkort ons eigen exclusief bandentestprogramma!