ELMS kondigt 21 vaste deelnemers voor het seizoen aan

Lange tijd was het onduidelijk of het ELMS kampioenschap de creatie van het WEC zou overleven en voldoende deelnemers zou kunnen aantrekken. Dacht men vooreerst dat vooral Europese teams met een GT wagen in hun bezit hun heil zouden vinden in het nieuwe ELMS, dan bracht de organisatie deze week verheldering met het vrijgeven van de vaste inschrijvingslijst; het overzicht van de wagens die gans het seizoen betwisten. Met 21 vaste wagens, waarvan het merendeel prototypes, aangevuld met 10 tot 15 gastwagens per race, valt het deelnemersveld dus best mee.
Evenals bij het WEC trekt ook in het ELMS de LMP2 klasse de meeste deelnemers, met het verschil dat in het Europese kampioenschap de LMP1’s niet toegelaten zijn. Met 13 deelnemers mag men spreken van een succes temeer daar verschillende teams die verleden jaar meestreden voor de titel in het ILMC, present tekenen zoals Pecom Racing-AF Corse, TDS Racing, Greaves Racing , Race Performance alsook het Belgische Boutsen Ginion Racing. Opmerkelijk is de inspanning die OAK levert dat naast zijn aanwezigheid in het WEC met één LMP1 en een LMP2, ook de Europese Le Mans Series rijdt met twee LMP2’s. Een aangename verrassing is dan weer de inschrijving van een Oreca LMP2 door het Sébastien Loeb Racing. Het team van de Franse rallykampioen was van plan om te debuteren met een LMPC wagen, maar besloot op het laatste moment om eveneens in de topklasse uit te komen, kwestie van al snel de wagen te leren kennen waarmee men volgend jaar naar Le Mans wil gaan. Met Oreca, OAK Morgan, Zytek, Lola en Norma tellen we vijf merken, terwijl Nissan en Judd voor de motoren zorgen.
 
Bij de zeven ingeschreven GTE’s vindt men het tweede Belgische team, namelijk ProSpeed Competition met (vanzelfsprekend) een Porsche 911 GT3 RSR. Het team komt uit in de Pro klasse en moet het opnemen tegen de Ferrari’s van JMW Motorsport en JMB. Wat men kan verwachten van de Lotus Evora, ingeschreven onder de naam van Lotus Team zelve, en de Vantage van het Duitse Downforce 1, valt nog af te wachten. In de Am klasse krijgen we een tweestrijd tussen de Ferrari van AF Corse en de Porsche van IMSA Performance Matmut. De nieuwe GTCup klasse telt voorlopig slechts één deelnemer, de Porsche Cup van het Nederlandse RaceArt, voorheen Carworld Motorsport.

De LMPC klasse krijgt nog wat respijt, aangezien de wintertest op Paul-Ricard, waar menig geïnteresseerde de wagens kon testen alvorens een besluit te nemen, moest afgezegd worden wegens het barre winterweer. Men verwacht daar nog zes tot acht extra inschrijvingen. Natuurlijk kunnen er ook nog wagens zich race per race inschrijven en om de overgang van WEC naar ELMS te vergemakkelijken werden de reglementen gelijk gesteld. Alzo verwacht men een vijfendertigtal wagens per race. Noteren we bij de mogelijke extra deelnemers ook de naam van het Belgische Guess Racing Europ, dat nadat het verleden jaar nooit aan de start verscheen van een LMS race met zijn Lola LMP1, nu de intentie heeft om met twee wagens op de proppen te komen, de Lola Judd en een MG Lola. Het belooft in ieder geval een boeiend weekend te worden op Zolder wanneer het kampioenschap het circuit aandoet op 20 mei.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 11 februari 2012 om 13:49


Andere publicaties op Racingworld.be...