De teams die deelnemen aan het FIA WTCC dit seizoen zitten volop in de drukke voorbereiding op de start van het seizoen. De omlopen in het Zuiden van Europa blijken zeer populair bij de verschillende teams; vooral van circuits in Spanje en Portugal wordt tegenwoordig graag gebruik gemaakt om de nodige testkilometers achter de kiezen te krijgen. Ook nieuwkomer Ford is aanwezig; de bolide zou gestaag progessie boeken. Minder goed zou het naar verluidt gaan met de ontwikkeling van de nieuwe Lada; zo zou de FIA een aantal derogaties geweigerd hebben...
Nadat we eerder reeds berichtten dat James Thompson zijn comeback in het WTCC zou maken, bevestigde Lada Sport dat nieuws ondertussen ook formeel. Onze collega's van Touring Car Times weten echter dat de bolide voor 2012 onlangs enkele serieuze tegenslagen kreeg te verwerken. Zo weigerde de FIA een aantal derogaties toe te staan die TMS Sport, waar de wagen ontwikkeld wordt, aanvroeg met het oog de competitiviteit van de wagen te verhogen. Van de negen aanvragen zou de FIA er slechts één weerhouden hebben op dit ogenblik. Er kan echter nog altijd een volgende aanvraag ingediend worden, waarbij het team een aantal punten kan verduidelijken.De andere merken in het wereldkampioenschap voor toerismewagens zijn eveneens hard aan de weg aan het timmeren. Zo werkte een aantal teams een testsessie af in Zuid-Europa; onder meer op de circuits in Valencia, Estoril en Portimão streken WTCC-deelnemers neer. ROAL Motorsport was één van de teams die actief was in Valencia; zowel onze Noorderbuur Tom Coronel als zijn teamgenoot Alberto Cerqui mochten de BMW 320 aan de tand voelen. Voor de jonge Italiaan was het overigens de eerste echte testsessie in de WTCC bolide. Ook Gabriele Tarquini kwam in actie; de Italiaan mocht eindelijk de nieuwe SEAT krachtbron testen, nadat hij bij een eerder testsessie verstek had moeten laten gaan omwille van onvoorzien hevige sneeuwval. Teamgenoot Aleksei Dudukalo mocht eveneens testkilometers kloppen met de Lukoil-bolide, waarna het team nog tests in Estoril en Portimão op de planning heeft had staan. De resultaten waren, volgens het team, bevredigend; meer dan 2000 km verreden zonder dat de nieuwe krachtbron met een probleem kreeg af te rekenen.
Ook Team Aon is hard in de weer om de nieuwe Ford Focus op punt te stellen. Zo zakte het Britse team eveneens af naar Zuid-Europa voor een driedubbele testsessie. Tom Chilton en James Nash wisselden het stuur van de Focus af op de circuits in Valencia, Guadix en Estoril en reden naar verluidt meer dan 1500 km met de nieuwe 1.6l turbo-Focus. Echte problemen zouden er niet geweest zijn en teamchef Mike Earle maakte ook meteen zijn ambities duidelijk, "Competitief zijn volgend jaar en vechten voor de titel binnen de drie jaar." De Brit maakte overigens lucht van het toevoegen van een derde bolide in de loop van het seizoen, met het oog op het vergaren van extra data.
Stefano D'Aste maakte van zijn kant bekend opnieuw naar Wiechers-Sport te trekken. De Italiaan haalde in 2007 nog de Yokohama Trophy naar het Duitse kamp, kwam in 2009 en 2011 nog sporadisch aan de start voor Wiechers-Sport, waarnaast hij eveneens reed voor Proteam Motorsport. Daarnaast zagen we D'Aste ook aan het werk op een Lotus Evora GT4.
Op 8 maart werken de WTCC teams een gezamelijke test af, de enige officiële test van een volledige dag overigens, op de Italiaanse omloop te Monza.