Een goede winterband levert zekerheid in winterse omstandigheden - deel 3

In het derde en laatste deel van onze uitstap nemen we een unieke vorm van bandenontwikkeling onder de loep door de band te bekijken die Michelin in zeer nauwe samenwerking heeft ontwikkeld met Porsche voor de nieuwe Porsche 911. Voor de Porscheliefhebber is Michelin bij de ontwikkeling van zijn MICHELIN Pilot Alpin A4 nog een stap verder in hun ontwikkelingsprogramma dan ze al deden voor de asymmetrische Alpin A4 en de Latitude.
Samen met Porsche werd in de ontwikkeling van de nieuwe 911 een programma opgezet waarin Michelin zijn eigen technologie en kennis van banden kon toetsen aan de vereisten van de 911. Door deze zeer doorgedreven samenwerking tussen Porsche en Michelin is men erin geslaagd de ontwikkelingstermijn van de ‘ideale’ band voor de 911 te beperken tot 1 jaar, waar dit in normale omstandigheden tot 2 jaar bedraagt. Een win-win situatie op alle gebied dus. Zowel Porsche, Michelin als de consument kunnen op deze wijze vanaf de lancering van de wagen in de meest veilige en performante omstandigheden, zelfs in winter, het hoogste rendement halen uit de wagen en de banden.

In tegenstelling tot de asymmetrische versie die beschikbaar is voor luxewagens uit het hogere segment, is de MICHELIN Pilot Alpin A4 met N-codering voor de Porsche symmetrisch opgebouwd. Dit natuurlijk om het vermogen van de wagen onder alle omstandigheden te kunnen benutten en de nodige grip, stabiliteit en wegligging van de wagen te garanderen.

Om aan te tonen dat men bij Michelin en Porsche met deze zeer nauwe en geïntegreerde ontwikkeling ook echt werk rendement haalt werd een back-to back test gedaan met de nieuwe directionele MICHELIN Pilot Alpin A4 band tegen de (eveneens door Porsche goedgekeurde) Pirelli winterband . Deze band werd echter niet in een geïntegreerd pakket ontwikkeld.

De resultaten waren, zoals we zelf hebben ondervonden, verbluffend. De nieuwe 911 gedraagt zich zoals elke Porsche; hij laat zich rijden en is op alle momenten voorspelbaar. De wagen is daarenboven voorzien van een uitgebreid pakket elektronische snufjes die (als je ze niet uitschakelt) onder alle omstandigheden de wagen binnen de handelbaarheidsgrenzen houdt.

In de test konden we op een besneeuwd circuit het bochtengedrag en acceleratievermogen van de Porsche testen op de beide banden en daaruit blijkt dat Michelin ook hier duidelijk de bovenhand haalt. De wagen ligt strak op de baan, behoudt gripvastheid in het bochtenwerk en accelereert zelfs op een besneeuwde baan goed weg. Ook het remvermogen van de band is verbluffend te noemen. In een volledige lock-up van de remmen grijpt de ABS onherroepelijk in, maar als je dan de rem lost, op het gas gaat en de wagen instuurt in een power-slide reageren de banden snel genoeg om niet in een ongecontroleerde spin te raken.

Toen we hetzelfde traject en dezelfde tests deden met de Pirelli’s leverden de banden beduidend minder grip, waarmee we absoluut niet willen zeggen dat Pirelli geen goede band heeft afgeleverd. Je zou kunnen stellen dat er duidelijk verschil is tussen een goede band en een zeer goede band voor de wagen onder winterse omstandigheden.

Alles op een rij gezet kunnen we duidelijk niet meer dan lof geven aan de nieuwe winterbanden van Michelin. Je hoort ons hier niet zeggen dat de andere banden die we konden vergelijken niet voldeden, in tegendeel. We spreken hier over een keiharde concurrentie tussen topmerken die topkwaliteit kunnen leveren.

We kunnen enkel stellen dat op dit moment de Michelin winterband de beste combinatie kan bieden voor een Europese winter van sneeuw, ijs, regen en koude. Ga je echt vol voor de sneeuwwegen van Noord Zweden of Lapland? Dan geeft men zelfs bij Michelin toe dat er andere banden zijn die daarop beter presteren.
Alleen is die markt veel kleiner dan de klassieke wintermarkt.

Je zou het eigenlijk al jammer vinden dat de sneeuw, ijs en koude stilaan het land verlaat maar geen nood. De MICHELIN Pilot Alpin A4 en MICHELIN Latitude Alpin 2 zijn pas voorzien voor winter 2012. Een ding staat vast, reserveer de banden nu al en wacht niet tot september om de winterbanden te bestellen. Uit studies van onafhankelijke organisaties blijkt dat de aankoop van winterbanden de laatste jaren met 50% is gestegen en er elk jaar weer (ondanks de hogere productie) een tekort ontstaat van goede en betrouwbare winterbanden. Zeker voor het high-end segment waar we hier over spreken is het echt een aanrader de wagen te voorzien van een set goede sloffen om zowel in winter als in de zomer te genieten van de wagen én daarbij veiligheid en controle te garanderen voor jezelf als bestuurder, je passagiers maar vooral ook voor de omgeving.

Sportief rijden is een plezier, zolang iedereen het veilig doet!

Voor de fotoliefhebbers hebben we in ons album van de wagens die we konden testen een uitgebreide reportage beschikbaar.

Foto's: Michelin & Patrick Hendrickx


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Patrick Hendrickx in Varia op vrijdag 09 maart 2012 om 17:52


Andere publicaties op Racingworld.be...