Na een ultieme oproep van Speedworld en een wederwoord van de RACB besloot ook BRI-bezieler Dries Heyman zich in de debatten betreffende de organisatie van onze nationale circuitkampioenschappen te mengen. Voor de man uit Lokeren staat het buiten kijf dat een volwaardig kampioenschap opzetten in 2012 niet langer realistisch is. Toch is het niet al kommer en kwel en heeft Heyman naar eigen zeggen een blauwdruk op zak voor een oplossing.
"Laat ons eerlijk zijn, wat de rechtbank ook beslist, ik geloof nooit dat Speedworld noch de RACB zich zullen neerleggen bij de uitspraak van vrijdag", trapt Heyman het gesprek af. "Dit is slechts een kortgeding, wat als één van beide (of alle twee de) partijen in beroep gaat? Dan zijn we vertrokken voor een procedure die maanden zo niet jaren kan aanslepen en waar uiteindelijk de ganse Belgische autosportscène mogelijk de gevolgen van moet dragen.""Langs de andere kant, stel dat de RACB (bijvoorbeeld) Kronos de toelating geeft om in 2012 iets uit de grond te stampen, hoe groot zijn dan de kansen van zo'n promotor nog... Ik ben afgelopen jaar zelf het bad in gegaan, heb alle berekeningen gemaakt, alle gesprekken gevoerd en ik kan je zwart op wit meedelen dat een voorbereiding van een seizoen heel wat voeten in de aarde heeft. Kronos heeft op dit ogenblik nog slechts luttele weken om een volledig seizoen voor te bereiden, maar daarenboven heeft de organisatie helemaal geen contract met de circuits. Voor zover ik weet, kan Kronos geen enkele kant uit, zolang er een gerechterlijke procedure loopt en net dat is wat een structurele oplossing op dit ogenblik mogelijk in de weg kan staan."
"Stel namelijk dat Kronos goed werk levert en alles op poten krijgt gezet, wat dan met de race-weekends? Staan de circuits in België te springen om in zee te gaan met een nieuwe promotor? Wat als de circuits eieren voor hun geld kiezen en besluiten met een buitenlandse promotor samen te werken, waardoor de tarieven van de tracktime (nogmaals) omhoog gaan? Eenmaal een buitenlandse promotor een weekend huurt, kan hij dat in principe de daarop volgende jaren opnieuw reserveren; het staat hem dan vrij zijn tarieven voor tracktime te verhogen. Op dat ogenblik is het niet langer een probleem van Belcar/BTCS of hoe het kind ook moge heten, maar van alle kampioenschappen, ook de kleinere zoals de Historics, BGDC of SOT. Dat, en enkel dat, is wat wij willen vermijden; dat en enkel dat is waarom wij de afgelopen maanden met een aantal mensen de koppen bij elkaar hebben gestoken met het oog de toekomst veilig te stellen van de teams die van autosport leven en van de amateurs die op goedkope wijze aan autosport wensen deel te nemen. De kleinere kampioenschappen staan of vallen namelijk met de tarieven van de huur van de circuits. Ons break-even point wordt bepaald door het aantal deelnemers, maar als onze kosten exuberant stijgen, wordt het zeer snel een verloren zaak tenzij we onze prijzen verhogen. Om die reden hebben wij aan de RACB een eenvoudig plan voorgesteld, wat voor alle duidelijkheid een noodoplossing is. Deze noodoplossing bestaat uit twee takken; laat enerzijds alle bolides met een cylinderinhoud van meer dan 3 liter deelnemen aan de SOT en laat toe dat alle overige bolides zich kunnen inschrijven voor de BGDC zodat de teams tenminste dit jaar een oplossing hebben. Geef daarnaast Kronos de nodige ademruimte zodat zij in alle stilte het seizoen 2013 grondig kunnen voorbereiden, zowel organisatorisch als financieel."
Met dergelijke stellingen lijken we te zijn aangekomen bij één van de ogenschijnlijk onderliggende redenen van Heyman's pleidooi, meer wagens staat immers gelijk aan meer inkomsten; een stelling die we eerder op deze website ook reeds aanhaalden. "Ik ga niet verbergen dat een aantal extra wagens voor ons het plaatje een pak beter doet ogen. Het staat gewoon vast dat een beetje extra budget voor elke kleine promotor welgekomen is, of dat nu de BGDC, de SOT of de Historics zijn. Onze plannen zijn rendabel op dit moment, maar hoe meer deelnemers, hoe lager wij onze kosten kunnen houden; en dan spreek ik enkel nog maar voor de SOT", geeft Heyman toe. "De kernzaak blijft echter dat we een oplossing moeten vinden; niet alleen voor de huidige situatie, maar vooral om een worst-case scenario de komende jaren te vermijden. We hebben verdorie alles in handen om het autosportverhaal in België opnieuw op de rails te krijgen, maar we mogen die kansen nu niet hypothekeren."
"Wat er ook van zij, ik wil geen standpunt innemen voor of tegen Speedworld of de RACB. Uit de grond van mijn hart hoop ik dat we tot een oplossing kunnen komen die de teams en rijders het minste schade berokkent, want daar zijn we op dit moment bij aangekomen: damage control", sluit Dries Heyman af.
Foto: BRI