Er zijn dit jaar niet veel Belgen te vinden in een internationaal eenzitter kampioenschap. D'Ambrosio heeft een rol als derde rijder bij Lotus in de Formule 1 en Baguette zit (voorlopig?) zonder stuur in de Indycar. Daar er ook geen landgenoten aanwezig zijn in de GP2 of Formule Renault 3.5, moet men al afzakken naar de Formule 3 om enig spoor van een Belg terug te vinden met Sam Dejonghe in de F3 Open. Het is dan ook het vermelden waard als een Belg probeert door te dringen in het Formule wagen wereldje.
John Wartique liet zich eind vorig jaar opmerken door enkele knalprestaties neer te zetten in zowel de Franse Clio Cup als in de Clio Eurocup. De Luikenaar droomt echter van een formule carrière en slaagde er in om een zitje te bemachtigen voor de GP3 testen die momenteel plaats vinden in Barcelona. Wartique sloot voor deze tests een overeenkomst met het Atech CRS GP team, maar dit verzekert hem zeker geen deelname aan het GP3 seizoen. Zonder enige ervaring in de Formule racerij was de Luikenaar eergisteren en gisteren onderaan in het klassement terug te vinden, met een eenentwintigste tijd op 25 in de dinsdagnamiddag sessie als beste prestatie.Laat ons hopen dat we nog een Belg in een gerenommeerd formule kampioenschap krijgen want naast Dejonghe in de F3 nog Stoffel Vandoorne in de Formule Renault 2.0 is de oogst zeer mager. Vandoorne zet zijn carrière in de FR 2.0 verder met de steun van de RACB. De Belgische automobielbond zou daarbuiten misschien ook, in plaats van zijn tijd en geld te steken in Belgische rechtbanken, eens kunnen nadenken hoe men meer Belgen op weg kan zetten naar een formule carrière. Waarom niet terug een Belgische titel invoeren in het nog steeds bestaande BNL Formule Ford kampioenschap? Met voor de kampioen een zitje bij KTR in de Formule Renault als beloning? Een strategie die in de jaren tachtig door een sigaretten merk werd toegepast en menig talent voortbracht.