In een interview met het Britse Autosport heeft Stéphane Ratel aangegeven dat hij vanaf volgend seizoen de GT3's die in het WK GT1 uitkomen, op technisch vlak hun eigen weg wil laten gaan. De Fransman, die nog maar net op het laatste moment op een geforceerde manier een grid voor zijn WK bij elkaar wist te krijgen, blijft zowaar verbazen. In 2012 wordt het WK GT1 echter met gewone GT3-bolides afgewerkt.
Aanvankelijk was het voornemen om reeds dit seizoen met een GT3+ concept naar buiten te komen, maar dat bleek niet haalbaar in de huidige context. Bijgevolg wordt in 2012 het WK ‘GT1’ met gewone GT3’s afgewerkt, op enkele kleine aanpassingen na. Vanaf volgend jaar wil Ratel echter de huidige GT3’s performanter maken met carbon remmen en grotere vleugels. Het jaar daarop zullen de GT3’s dan kunnen beschikken over meer vermogen als we de Fransman mogen geloven. “Binnen 2 twee of drie jaar zullen de wagens de monsters zijn die ze behoren te zijn. Volgend jaar kunnen we dan spreken van ‘GT3+’ en het daaropvolgende jaar van ‘GT3++’. Misschien hebben we dan tegen 2015 weer echte GT1’s”, besluit Stéphane Ratel.Deze uitspraak van Ratel kan op zijn minst als opvallend beschouwd worden. Het WK GT1 kon maar net van de ondergang gered worden en de situatie is voorlopig dus allesbehalve rooskleurig. Om dan met een voorstel af te komen waarmee enige vorm van stabiliteit in de technische reglementen van tafel wordt geveegd is niet meteen wat men zou verwachten. Het is dan ook maar de vraag of de constructeurs en preparateurs bereid zijn om op deze voornemens in te gaan. Stéphane Ratel blijft in ieder geval van mening dat de wagens in het WK zich moeten onderscheiden van een normale GT3.
Foto: Martijn Wouters