Mclaren bezet in Melbourne de volledige eerste lijn met de pole voor Lewis Hamilton, overigens zijn twintigste in de F1, en een tweede tijd voor Jenson Button. Daarmee bewijst McLaren dat het ook zonder de lelijke getrapte neus die alle andere merken introduceerden snel kan zijn. De Fransman Romain Grosjean was de verrassing van deze eerste kwalificaties door de derde tijd neer te zetten. Ferrari werd er na de slecht verlopen wintertests niet bij de favorieten geteld, maar het resultaat is nog erbarmelijker dan verwacht; geen van beide wagens geraakte voorbij de tweede kwalificatie. HRT mist voor het derde jaar op rij zijn seizoensdebuut en mag morgen niet starten wegens te langzaam.
Menigeen vroeg zich deze winter af of men bij McLaren geen inschattingsfout had gemaakt bij het ontwerpen van de wagen. De MP4-27 was immers de enige wagen die een verlaagd chassis had, waardoor de neuspartij mooi aansloot met de rest van de wagen en niet de karakteristieke knak vertoonde die alle andere merken wel hadden. De andere merken beslisten om het chassis op de oude hoogte te houden om een goede luchtstroom onder de wagen te bekomen, maar aangezien het nieuwe reglement verplichte om de neus naar beneden te brengen, leidde dit tot die lelijke knik net voor de voorophanging. McLaren bewees vandaag echter dat als een wagen er goed uitziet hij meestal ook efficiënt is. Hamilton en Button geraakten vlot tot in de derde kwalificatie en legden dus beslag op de voltallige eerste startrij; overigens voor het eerst sinds de Grote Prijs van Europa 2009 in Valencia toen Hamilton/Kovalainen die eer te beurt viel.Tevreden gezichten ook bij Renault en Mercedes. Romain Grosjean verraste vriend en vijand door met zijn Lotus-Renault de derde tijd te draaien, de Fransman kon zijn geluk niet op zag zijn prestatie als een revanche tegenover iedereen die niet meer in hem geloofde na zijn eerste mislukte F1 seizoen bij Renault. De mindere prestatie van Räikkönen, die slechts als achttiende zal starten, kon de pret bij het team niet bederven. Ook Mercedes presteerde goed, beide wagens zaten in kwalificatie drie en met een vierde tijd zet Schumacher zijn beste prestatie neer sinds zijn comeback in de Formule 1. Nico Rosberg zal als zevende starten na de twee Red Bull’s. Bij het kampioenenteam leken de wagens duidelijk minder competitief dan verleden jaar en zowel Vettel als Webber waren niet tevreden over hun prestatie.
Ook Williams, Force India en Toro Rosso konden hun goede prestatie van de wintertesten verder zetten. Elkeen kon één van zijn wagens in de top 10 plaatsen, wat vooral voor Williams al een hele vooruitgang is tegenover verleden jaar. Bij Toro Rosso viel op dat debutant Vergne niet veel moest onderdoen voor zijn teammaat Ricciardo. Perez (Sauber) reed niet in kwalificatie 2 wegens een defecte versnellingsbak. Zijn team verving het defecte onderdeel maar daarvoor wordt de wagen vijf plaatsen terug gezet op de grid, de Mexicaan zal dus starten van de laatste plaats.
Voor Ferrari liep de kwalificatie uit op een ramp, geen van beide rijders kon doorstoten naar de derde kwalificatie. Het begint er dus meer en meer op te lijken dat er iets serieus mis is met het ontwerp van de wagen. Terwijl Alonso zijn slechte prestatie nog enigszins kan verklaren als gevolg van een sortie, dan heeft een wanhopige Massa geen andere verklaring dan dat de wagen geen enkele ronde perfect draaide. De drie “nieuwe” merken staan zoals de laatste twee jaar ook nu weer allen achteraan op de grid, met Caterham voor Marusssia en HRT. Bij HRT was de wagen zo laat klaar dat er amper gereden kon worden met als gevolg dat de drempel van de 107% niet kon genomen worden. Beide wagens werd de start ontzegd.
Grid:
1. Lewis Hamilton (GBr/McLaren)
2. Jenson Button (GBr/McLaren)
3. Romain Grosjean (Fra/Lotus)
4. Michael Schumacher (Dui/Mercedes)
5. Mark Webber (Aus/Red Bull)
6. Sebastian Vettel (Dui/Red Bull)
7. Nico Rosberg (Dui/Mercedes)
8. Pastor Maldonado (Ven/Williams)
9. Nico Hulkenberg (Dui/Force India)
10. Daniel Ricciardo (Aus/Toro Rosso)
11. Jean-Eric Vergne (Fra/Toro Rosso)
12. Fernando Alonso (Spa/Ferrari)
13. Kamui Kobayashi (Jap/Sauber)
14. Bruno Senna (Bra/Renault)
15. Paul Di Resta (GBr/Force India)
16. Felipe Massa (Bra/Ferrari)
17. Kimi Raikkonen (Fin/Lotus)
18. Heikki Kovalainen (Fin/Caterham)
19. Vitaly Petrov (Rus/Caterham)
20. Timo Glock (Dui/Marussia)
21. Charles Pic (Fra/Marussia)
22. Sergio Perez (Mex/Sauber)
Niet gekwalificeerd:
- Pedro de la Rosa (Spa/HRT)
- Nahrain Karthikeyan (Ind/HRT)
Foto: Vodafone McLaren Mercedes