SOT: Trophée des Fagnes: Voorbeschouwing van de organinsatoren

Start SOT te AssenStart SOT te Assen
Na een veel te lange winter zijn de teams van de Special Open Trophy klaar voor hun eerste wedstrijd op het circuit van Spa Francorchamps. Weliswaar met een gewijzigde format want na de uitspraak van de rechtbank in het dispuut tussen Speedworld en RACB kenden alle kleine kampioenschappen plotseling een enorme boost aan inschrijvingen, ook de SOT. Ondanks het enorme startveld in de endurance koos BRI, promotor van de SOT voor de veiligheid van zijn piloten, annuleerde de endurance en gaan zij, in samenspraak met de teams en piloten op zoek naar een nieuwe datum om de endurance race te rijden.
Trop is trop en trop was hier echt te veel 
“Een gezonde mix van wagens uit de BGDC/TTE en de SOT, het leek ons wel wat” steekt Dries Heyman, promotor van de SOT van wal. “Beiden amateurkampioenschappen, low profil en onder de gedachte hoe meer zielen hoe meer vreugde werd alles opgestart. Eén week voor de start van ons eerste raceweekend bleek echter dat we samen niet minder dan 105 inschrijvingen op onze lijsten staan hadden. RACB wees ons terecht op de homologatie van het circuit Spa Francorchamps wat betreft het aantal wagens bij een mix van tourismewagens en proto’s zoals hier het geval. Dat maximum is via de FIA codex appendix O vastgelegd op 73 wagens voor een wedstrijd van deze duur. Het grote aantal nieuwe teams, nieuwe wagens, piloten welke hun eerste wedstrijd zouden rijden, heeft mij, in samenspraak met Danny Dubois onze koersdirecteur en RACB Sport doen besluiten de Endurancewedstrijd op Spa niet te rijden en deze te verplaatsen naar een andere later te bepalen datum. Alle teams en piloten werden persoonlijk op de hoogte gebracht en allen waren het over 1 zaak eens: veiligheid boven alles”.

Battle der lage landen met Noor en Engelsman als scheidsrechters
Voor de start van de eerste van de drie sprintwedstrijden op Spa geven niet minder dan 42 teams acte de presence. Indien men de inschrijflijsten bekijkt mag je eigenlijk uitgaan van 3 wedstrijden binnen de wedstrijd. Enerzijds heb je alle Westfields (Aero, Racer, Megabusa), de Sakers welke hun uitslagen laten meetellen voor de Saker Challenge en de proto’s.

The Battle der lage landen leeft al enige tijd tussen de Westfield rijders. Eelco Sirag, Co De Vet, Frank Hoekstra, At Reitsma, Rudi Standaert, Ragnar Van der Heyden verdedigen de kleuren van Nederland terwijl de pijlsnelle Patrick Dubois Luxemburg vertegenwoordigd. Aan Belgische zijde zien we Frank Wilsens, Pierre Habran en Thierry Labeye. Scheidsrechters van dienst zijn Westfield fabriekspiloot Jammie Morrow en onze Noorse vriend Jon Asakskogen. Jon is organisator van het Zweeds/Noorse Super 7 kampioenschap en komt het niveau van de SOT waarnemen om alzo zijn Zweedse en Noorse vrienden te informeren meer wedstrijden samen te rijden.
Proto’s zorgen voor exotisch tintje

De proto’s hebben altijd iets speciaals. De look, hun fenomenale baanligging, hun korte remafstand, de sublieme PK/gewichtsverhouding. Voor Norma zien we Filip Vlieghe/Jean Marc Bourdouche, Marc Mallaert, Philip Daniels, Robert Briggs en het Zuids Afrikaanse talent Noami Schiff. De bloedmooie Radicals worden bestuurd door Ziv Knoll, Alain Giavedoni, Ko Koppejan, Thierry Kohler en Patrick Ancelet. Henk Thuis, Karline Stala, Christophe Burrick en Nigel Greensal gaven forfait na annulering van de endurance.

Uitkijken is het zeker naar de flying Formula X van Fréderique Jonckheere. Een Ligier JS49 is voorzien voor Olivier Van Oost, Robin Maes en Jurgen Van Hover. Aan de kant van Lotus zien we de Elise S1 voor Cai Cederholm en de 2-Eleven voor Luc De Cock.

Ook Saker is sterk vertegenwoordigd in de SOT op Spa. Met niet minder dan 13 wagens, en meetellend voor het Saker Challenge kampioenschap is het ook een eerste test om te kijken hoe de prestaties van de Sakers liggen ten opzichte van de Westfields en de proto’s. Tijdens het eerste seizoen BSOT in 2010 werd Saker algemeen kampioen met de Saker Sprint voor Patrick Lamster.

See you all at the track nu zaterdag 31 maart vanaf 09.50 voor de start van de qualifying op het circuit van Spa Francorchamps. Inkom en paddock zijn gratis voor alle bezoekers.

Tekst & foto: SOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 30 maart 2012 om 08:12


Andere publicaties op Racingworld.be...