Vandaag is op het circuit van Nogaro het wereldkampioenschap voor GT1 wagens van start gegaan met twee vrije trainingsessies. Zeventien wagens kwamen in actie, Sunred was dan toch van de partij met twee Ford GT's maar de wagens waren verre van raceklaar en slechts één exemplaar kon in actie komen. In beide testsessies vonden we de nationale driekleur terug aan de top. De Belgian Audi club Team WRT Audi R8 LMS met Stippler aan het stuur toonde de snelste in de eerste sessie, terwijl de AF Corse Ferrari van Enzo Ide de tabellen aanvoerde bij de tweede sessie.
Alle teams waren dus uiteindelijk present in de paddock van het circuit van Nogaro. Ook Sunred dat op het allerlaatste moment er in slaagde om twee Ford GT’s door de douanecontrole te krijgen. De wagens waren dan ook verre van klaar en kwamen aanvankelijk niet in actie. Voor de tweede sessie was Sunred er in geslaagd om één wagen rijklaar te krijgen en stuurde Milos Pavlovic ermee de baan op. Er werd ondertussen nog hard gewerkt aan de motor van de tweede Ford om deze ook voor morgen rijklaar te krijgen. Opvallend is de aanwezigheid bij Sunred van een delegatie van Lambda Performance. De structuur die het Ford GT programma overnam van Martin Bartek houdt zich bezig met de technische ondersteuning van beide wagens.Zoals eerder gemeld was ook Maxime Martin present. De Belg springt in bij Valmon Racing Team Russia voor de Braziliaan Pizonia. Ondanks dat het team uitkomt onder Russische vlag, werd er maar heel weinig Russisch gesproken binnen het team. De twee wagens die komen van het Franse LMP Motorsports werden immers onderhouden en begeleid door mensen die rechtstreeks overkomen van Prodrive. Ook de twee vrachtwagens van het team zijn vrij van Russische kentekens maar dragen trots het opschrift "Aston Martin/Prodrive”. Het is dus duidelijk dat Prodrive zich geschaard heeft achter de inschrijving van het Engelse merk en dat we dus niet te lang zullen moeten wachten op de komst van de Vantage V8.
De Duitser Stippler toonde zich dus de snelste tijdens de eerste vrije training op de Audi van WRT en ging de Hexis McLaren van Frédéric Makowiecki. Enzo Ide, die nochtans debuteert in het GT1 kampioenschap, deed het prima en tikte als derde aan. AF Corse aan de top bij de tweede sessie, Ide's teammaat Castellaci klokte de snelste tijd en de tweede AF Corse Ferrari met Filip Salaquarda vervolledigde het Italiaanse succes door de tweede tijd te pakken. Ook op de derde plaats vinden we een Italiaanse wagen terug, maar ditmaal een Lamborghini Gallardo met Peter Kox achter het stuur. De top vijf werd vervolledigd door de Mercedes van Pastorelli en de Audi van Stippler. Noteren we nog dat de eerste negen wagens een ronde binnen dezelfde seconde aflegden. Tegenvallende prestaties waren er voor de McLaren’s , die zich tevreden moesten stellen met tiende en de twaalfde tijd en zeker ook voor beide Vita4One BMW’s die zowel in de morgen als in de namiddag buiten de top tien vielen.
Menig team was niet te spreken over het nieuwe Pirelli rubber dat vanaf dit jaar de Michelin’s vervangt. De banden van het Italiaanse merk zouden een stuk minder performant zijn en vooral veel sneller degraderen.
Foto's: SRO