Nogaro: Ferrari start op pole - WRT en Vanthoor mee op eerste rij

AF Corse - Ferrari 458 ItaliaAF Corse - Ferrari 458 Italia
Bij de vrije trainingen gisteren waren de AF Corse Ferrari's al snel; vandaag bevestigde het Italiaanse team door de pole te pakken voor de eerste race van het nieuwe seizoen GT1. Het was ditmaal evenwel niet de Ferrari van Ide/Castellacci die met de snelste tijd weg kwam, maar de zusterwagen van Vilander/Salaquarda. Ide/Castellacci deden het niet slecht en behaalden een vijfde tijd bij de derde en finale kwalificatie. Hiermee is Enzo Ide evenwel niet de eerste Belg op de grid, want dankzij de tweede tijd van zijn ploegmaat Ortelli staat Laurens Vanthoor op de eerste lijn. Maxime Martin kon van zijn kant met de oude Aston Martin DBRS9 niet veel uitrichten. Hij kon nog doorstoten naar de tweede kwalificatie, maar bleef daar onherroepelijk steken. Ook de Vita4One BMW's en de Hexis McLaren's maakten andermaal een mindere beurt.
Evenals gisteren maakten Ferrari en Audi het meeste indruk tijdens de kwalificaties en het werd snel duidelijk dat de pole tussen beiden merken zou betwist worden. Vilander schonk de beste startpositie aan Ferrari, maar Audi plaatste zijn beide wagens op plaatsen twee en drie. Ide op de tweede Ferrari moest de Mercedes van Basseng voorlaten en met de tweede wagen op de zesde plaats toonde het Duitse merk dat het niet ver achter ligt op Ferrari en Audi. Lamborghini kon even indruk maken dankzij een snelste tijd in de tweede sessie, maar de andere merken schoten duidelijk te kort. Bij Porsche speelt de onervarenheid van de rijders grotendeels mee, maar McLaren, BMW, Aston Martin en zeker Ford ontbreekt het aan snelheid.

Valmon Racing Team RussiaValmon Racing Team Russia
Zeventien wagens nemen deel aan kwalificatie 1, zoals voorzien is de tweede Sunred Ford GT niet tijdig klaar en geeft de wagen forfait. De tweede bolide van het team is duidelijk verre van raceklaar en strandt op de laatste plaats op meer dan vijf seconden van de snelste tijd. Teambaas Joan Orus preciseert daarbij dat de men de wagens nog maar net ontvangen heeft en dat de nodige aerodynamische evoluties niet konden worden uitgevoerd. Ook rijdt de wagen nog steeds met een kleine restrictor, waardoor het vermogen te laag ligt. Het team hoopt aanpassingen te kunnen aanbrengen aan de wagen voor de race van Zolder, maar de tijd zal ontbreken om die nog vooraf uit te testen. Vilander is nu al de snelste voor  de Audi’s. Vier wagens moeten afvallen bij de eerste kwalificatie en het is snel duidelijk dat de oude Aston Martin’s het moeilijk hebben om het ritme te volgen. Martin kan echter onverwachts doorstoten naar kwalificatie 2, door het forfait van de McLaren van Makowiecki/Dusseldorp na een defecte startmotor. Sombere gezichten bij Hexis dus, waar men vooral klaagt op een veel te strenge opgelegde handicap bij de balance of performance evaluatie. Voor Hexis betert het niet wanneer de tweede wagen na de tweede kwalificatie eveneens kampt met een falende startmotor en zo zijn ticket mist voor kwalificatie 3. Ook Lariche op één van de Porsche’s haalt de tweede kwalificatie niet.

Op een natte piste zet Tomas Enge verrassend de snelste tijd neer voor de Ferrari van Castellacci en beide WRT Audi’s. Vijf wagens vallen af en dat zijn de Aston Martin van Martin, de tweede Porsche, de andere Gallardo en ook beide Vita4One BMW’s, die duidelijk snelheid te kort komen. Zoals eerder gezegd komt de McLaren van Parente niet aan rijden toe in de derde kwalificatie en de strijd om de pole gaat tussen de twee Ferrari’s, de twee Audi’s, de twee Mercedes’ en de Lamborghini van Enge. Weer ging de strijd tussen Ferrari en Audi, Vilander kwam eerst als snelste door, maar Ortelli deed even later beter alvorens Vilander opnieuw en nu definitief de snelste tijd neerzette. De twee Audi’s volgen en Basseng kan zijn Mercedes nog voor de Ferrari van Ide zetten.

Uitslag kwalificaties FIA GT1 Nogaro
01. Toni Vilander/Filip Salaquarda (Ferrari 458 Italia)
02. Stephane Ortelli/Laurens Vanthoor (Audi R8 LMS)
03. Frank Stippler/Oliver Jarvis (Audi R8 LMS)
04. Marc Basseng/Marcus Winkelhock (Mercedez-Benz SLS AMG)
05. Enzo Ide/Francesco Castellaci (Ferrari 458 Italia)
06. Nicky Pastorelli/Thomas Jäger (Mercedez-Benz SLS AMG)
07. Albert von Thurn und Taxis/Tomas Enge (Lamborghini Gallardo LP600)
08. Gregoire Demoustier/Alvaro Parente (McLaren MP4-12C)
09. Mike Parisy/Matt Halliday (Porsche 911 GT3 R)
10. Darryl O Young/Peter Kox (Lamborghini Gallardo LP600)
11. Nikolaus Mayr-Melnhof/Mathias Lauda (BMW Z4 GT3)
12. Yelmer Buurman/Michael Bartels (BMW Z4 GT3)
13. Maxime Martin/Alexej Vasiliev (Aston Martin DBRS9)
14. Frederic Makowiecki/Stef Dusseldorp (McLaren MP4-12C)
15. Benjamin Lariche/Ren Wei (Porsche 911 GT3 R)
16. Andreas Zuber/Sergey Afanasyev (Aston Martin DBRS9)
17. Milos Pavlovic/Matteo Cressoni (Ford GT)



Foto's: Murith/SRO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in GT1 op zaterdag 07 april 2012 om 19:46


Andere publicaties op Racingworld.be...