Belgian Audi Club Team WRT behaalde een mooie dubbelslag in de kwalificatierace; Ortelli/Vanthoor gingen Stippler/Jarvis vooraf. De Lamborghini van Enge/von Thurn und Taxis vervolledigde het podium. Tomas Enge reed een prachtige stint en bracht de Reiter Gallardo op kop, maar zijn ploegmaat kon hetzelfde ritme niet halen en moest beide Audi's laten voorgaan. De baan lag er nat bij en deze condities leken de Ferrari's, nochtans oppermachtig in de kwalificaties, minder goed te liggen. De Italiaanse wagens zakten snel weg en moesten zich tevreden stellen met de vijfde en tiende plaats. Toonden McLaren zich ditmaal competitief, dan was de race opnieuw een desillusie voor de Vita4One BMW's die buiten de top 10 vielen.
Een fijne regen bij de start verplichtte de wagens te starten op regenbanden en maakte al in een opwarmingsronde een slachtoffer, Stef Dusseldorp schoof van de baan met zijn McLaren en startte niet. In tegenstelling tot wat we verleden jaar gewend waren bij het oude GT1 kampioenschap, verliep de start rustig en behielden de wagens hun posities, Salaquarda voor de twee Audi’s. Niet lang echter, een furieuze Tomas Enge kwam snel opzetten en pakte al in de tweede ronde de leiding over na van de zevende plaats te zijn gestart. Het was duidelijk dat een natte piste de Ferrari’s veel minder lag en Salaquarda moest de beide Audi’s als ook de McLaren van Parente voorbij laten. De McLaren toonde zich eindelijk competitief en Parente reed dan ook een mooie inhaalrace.Bij het openen van de pitwindow reed Vanthoor dus op een mooie tweede plaats achter Enge. De Tsjech besloot een ronde voor de Belg te pitten en een snelle pitstop kon de Audi aan de kop brengen. WRT leverde goed werk maar Ortelli, die Vanthoor afloste, bevond zich nog steeds achter de Gallardo. Echter een, zoals gewoonlijk uitermate snelle, pitstop bij Hexis bracht de McLaren, nu bestuurd door Demoustier, in tweede stelling. Maar zowel Ortelli als Stippler in de tweede Audi bleken sneller te zijn dan de McLaren en na telkens een korte strijd moest de Britse GT zich tweemaal gewonnen geven. Von Thurn und Taxis lag ondertussen nog steeds aan de leiding, maar de Duitser royal was duidelijk minder snel dan zijn ploegmaat Enge en de Audi’s vonden al snel aansluiing bij de Italiaanse bolide. Nadat Ortelli de leiding nam, ging even later ook Stippler over de Lamborghini naar de tweede plaats. Von Thurn und Taxis kwam nu zelfs onder druk te staan van de McLaren van Demoustier. Beide rijders gingen tot het uiterste en de Duitse prins kon de McLaren nipt achter zich houden bij het overschrijden van de finish. Even was er paniek bij WRT en Hexis, toen de wedstrijdleiding besloot de pitstop van Vanthoor en Parente te onderzoeken op een inbreuk. Beide teams waren zich van geen kwaad bewust en er werd later ook geen gevolg gegeven aan de waarschuwing.
Vilander eindigde eenzaam vijfde met de AF Corse Ferrari die nooit kon meedingen voor de overwinning. Daarachter vochten de twee Mercedes SLS’ een onderling duel uit dat gelukkig tot het einde zonder incidenten verliep. Na de twee All-Inkl wagens kwam de tweede Reiter Lamborghini van Kox/O’Young als achtste over de streep. Na de pitstops lag Enzo Ide even op de achtste plaats, maar de Belg kon ook het ritme van de kwalificaties niet aanhouden op de vochtige baan. Eerst ging O’Young hem op spectaculaire wijze voorbij en wat later verwees de Porsche van Parisy de Ferrari naar de tiende plaats. Achter Ide kwamen beide Vita4One BMW’s als elfde en twaalfde over de streep na een zwakke race. Blijkbaar zijn de aanpassingen opgelegd door de balance of performance de Duitse bolide zeer slecht bekomen. Maxime Martin kon niets uitrichten met zijn oude Aston Martin, maar de Belg maakte een extra pitstop en liet als enige slicks opleggen en kon zo op de opdrogende baan nog de snelste ronde neerzetten.
Het Belgian Audi Club Team WRT debuteert zo op fantastische wijze in het wereldkampioenschap GT1 en Laurens Vanthoor kan eindelijk nog eens proeven van de overwinning. De overstap van Vanthoor van de Formule 3 naar de GT wagens is dus vlekkeloos verlopen en was blijkbaar toch de juiste keuze.
Uitslag kwalificatierace FIA GT1 Nogaro 2012
01. Stephane Ortelli/Laurens Vanthoor (Audi R8 LMS) 35 ronden
02. Frank Stippler/Oliver Jarvis (Audi R8 LMS) +6.030
03. Albert von Thurn und Taxis/Tomas Enge (Lamborghini Gallardo LP600) +6.914
04. Gregoire Demoustier/Alvaro Parente (McLaren MP4-12C) +7.164
05. Toni Vilander/Filip Salaquarda (Ferrari 458 Italia) +31.293
06. Marc Basseng/Marcus Winkelhock (Mercedez-Benz SLS AMG) +33.785
07. Nicky Pastorelli/Thomas Jäger (Mercedez-Benz SLS AMG) +34.414
08. Darryl O Young/Peter Kox (Lamborghini Gallardo LP600) +47.177
09. Mike Parisy/Matt Halliday (Porsche 911 GT3 R) +48.622
10. Enzo Ide/Francesco Castellacci (Ferrari 458 Italia) +49.997
11. Yelmer Buurman/Michael Bartels (BMW Z4 GT3) +57.791
12. Nikolaus Mayr-Melnhof/Mathias Lauda (BMW Z4 GT3) +1:02.466
13. Andreas Zuber/Sergey Afanasyev (Aston Martin DBRS9) + 1ronde
14. Benjamin Lariche/Ren Wei (Porsche 911 GT3 R) +1 ronde
15. Milos Pavlovic/Matteo Cressoni (Ford GT) +2 ronden
16. Maxime Martin/Alexej Vasiliev (Aston Martin DBRS9) +2 ronden
Foto: Arno Murith/SRO