Het was druk op de baan in Monza, misschien was 56 wagens wel iets te veel voor de drie korte kwalificatie sessies. Resultaat was buiten menig slipper en sortie, dat slechts weinig rijders een ronde konden rijden zonder gehinderd te worden. Kessel Racing was de beste bij het tactisch spelletje om op het goede moment op de baan te komen en Zampieri pakte dan ook de pole voor de Porsche van de altijd snelle Richard Westbrook. De kwalificaties bevestigden wat al duidelijk was bij de vrije trainingen, de BoP is momenteel in het voordeel van de Ferrari’s en de Porsche’s en bij de 15 snelsten vindt men dan ook 13 wagens van beide merken. De snelste Belg beschikte dan ook over een Porsche, Marc Goossens zal als vijfde starten.
Men moet dus over een Ferrari F458 of een Porsche 911 GT3-R beschikken wil men vooraan meestrijden op het circuit van Monza, beide merken domineerden zowel de vrije trainingen als de kwalificaties. Bij de kwalificaties kwam Kessel Racing als snelste uit de bus met een 1:47.923 op naam van Daniel Zampieri. De Haribo Porsche met Westbrook was tweede snelste maar geraakte niet onder de 1.48. De Ferrari van Black Bull Swiss Racing, die de vrije trainingen domineerde, moest zich ditmaal tevreden stellen met de derde tijd. Na de SMG Porsche van Pla is Marc Goosens de snelste Belg op de vijfde plaats. De snelste niet Ferrari of Porsche was ditmaal de WRT Audi R8 LMS Ultra van Ortelli/Mies/Haase met een zevende tijd. Ook KRK Racing liet zien goed mee te kunnen op Europees niveau, Wendlinger was zelfs de snelste tijdens de tweede kwalificatie en de Mercedes SLS kwam uiteindelijk op de achtste plaats terecht.Goede prestaties waren er ook voor Machiels, twaalfde op de AF Corse Ferrari, Radermecker/Kelders verrassend dertiende met de Exagon Porsche en Verdonck veertiende en tevens beste McLaren met de Boutsen Ginion wagen. Daarachter vinden we nog als vijftiende Soulet/Derdaele (Porsche ProSpeed) terug. Leinders/Martin (Marc VDS BMW) op de achttiende, Raf Vanthoor (KRK Mercedes) op de negentiende, Greg Franchi (Vita4One BMW) op de vierentwintigste en Lémeret/Van Hooydonk (DB BMW) op de zeventwingtiste plaats zijn de overige Belgen die kans maken op een mooi resultaat. Minder geluk hadden Bert Longin en Laurens Vanthoor, die beiden van de baan gingen maar daarna ook ruiterlijk de schuld op zich namen.
Al van in de eerste sessie heerste er een nerveuze bedrijvigheid op de baan waardoor het niet lang duurde voor de eerste incidenten zich voordeden. De Unites Autosports McLaren tolde om zijn as maar bleef op de baan, even later parkeerde Salucci dan weer zijn Kessel Ferrari in de zandbak bij de Parabolica. Erger was het voor Bert Longin, hij ging breed in de tweede chicane, probeerde zijn wagen terug op de baan te brengen maar belande frontaal in de muur. Einde kwalificatie voor de VDS BMW die morgen indien hij hersteld geraakt als tweeënvijftigste van start zal moeten gaan. De snelsten in deze sessie waren Gatusso (Kessel Ferrari), Guilvert (Saintéloc Audi) en Maino (Black Bull Swiss Ferrari).
Q2 werd al snel met rood gestopt omdat de Sport Garage Ferrari na de banden geraakt te hebben in de Ascari bocht terug de baan op vloog. Ook de Black Bull Swiss Ferrari ging er even naast en ondertussen wisselde de snelste tijd constant tussen verschillende wagens. Zo werd Radermecker in zijn Porsche even met de snelste tijd bedacht. Maar lang duurde het niet voor er terug problemen opdoken, Kechele parkeerde zijn BMW Z4 in de grindbak en ook de JAS McLaren ging van de baan. Voor de tweede maal werd de sessie onderbroken met de rode vlag. Maar nog maar net was het circuit terug vrijgegeven of Laurens Vanthoor vloog uit de baan in dezelfde bocht als Longin. Wendlinger kreeg de snelste tijd van de sessie toebedeeld voor MotoGP ster Rossi (Kessel Ferrari) en Radermecker.
Venturi in de Black Bull Swiss Ferrari begon de derde sessie met een zeer snelle tijd en leek wel op weg naar de pole, maar zowel Zampieri als Westbrook gingen daarna nog sneller. Venturi moest zelfs terug de baan op om de Porsche van Pla van de derde plaats te houden. Wanneer de Vita4One BMW van Buurman van de baan ging vond de organisatie dat het voldoende geweest was en vlagde de sessie af.
De volledige uitslag kan u hier terugvinden.
Foto's: Murith, Berns & Fabre/SRO