Als winnaar van de eerste manche van de FIA GT1 op het Franse Nogaro, is Laurens Vanthoor de eerste Belg, na een zekere Jacky Ickx, die zich leider mag noemen van een Wereldkampioenschap! Iedereen kent de gewezen belofte uit de éénzitterij. Dit jaar stapte de Limburger met Audi over naar de FIA GT1, maar minder is geweten over de 20-jarige Enzo Ide. In wat amper zijn derde seizoen is in de autosport, start de jonge Enzo Ide in 2012 in het wereldkampioenschap FIA GT1. Bovendien doet hij dat aan het stuur van een prestigieuze Ferrari 458 Italia van het officiële AF Corse-team. Maar wie is deze sympathieke jonge kerel uit Zwevezele?
Enzo, voor zij die je nog niet kennen: kan je in enkele woorden vertellen wie je bent?“Ik heet Enzo Ide, word in juni 21 en ben enig kind van een West-Vlaams industrieel die zich gespecialiseerd heeft in stalen wandprofielen. Mijn vader bezit ook een bedrijf dat manueel jachtgeweren vervaardigt. Ik werk in het familiale bedrijf, hoewel ik steeds meer tijd in het racen steek.”
Hoe heb je die passie voor de autosport meegekregen?
“Mijn oom heeft een Mazda-concessie in Roeselare en reed als amateur een paar rally’s. Al toen ik heel klein was reed ik zelf met een quad of een kart, maar nooit in competitie. Mijn eerste echte wedstrijd was een Belcar-race in 2010, aan het stuur van een ProSpeed-Porsche, met mijn leraar Ruben Maes aan mijn zijde.”
In twee jaar tijd, eerst met ProSpeed en dan met Audi WRT, ben je heel snel op de ladder geklommen.
“Met een goede entourage en in een gunstige context heb ik inderdaad snel enkele mooie resultaten kunnen laten optekenen. Vorig jaar won ik met Audi de 24 Uur van Zolder en finishte derde in het Belcar-kampioenschap. Ook in het EK GT3 werd ik derde, ik was er ook de enige rijder die in de loop van het seizoen drie races had gewonnen. Jammer genoeg was er echter geen plaats meer voor mij en ben ik dus elders mijn geluk moeten gaan zoeken.”
En zo kreeg je het mooie voorstel van AF Corse om met een Ferrari 458 het nieuwe wereldkampioenschap GT af te werken.
“Juist. Eigenlijk wou ik gaan voor de Blancpain en een tweede seizoen in de FIA GT3 . Maar na een degelijke test stelden ze me het WK GT1 voor. Nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. Al in mijn derde seizoen in de autosport rijd ik in een wereldkampioenschap. Bovendien met een Ferrari, de vervulling van een jongensdroom. Zeker als je Enzo heet! Ferrari’s zijn al altijd mijn favoriete auto’s geweest. Hoewel mijn bedrijfswagen een Mercedes is!”
Iets wat aan de basis niet meer dan een hobby was, neemt zo al snel een andere wending.
“Helemaal, ja. Ik ben omringd door professionals en zo kan ik heel veel van hen leren. Ik besef dat ik heel veel geluk heb dat ik kan doen wat ik doe en leg me er dan ook volledig op toe. Zo ben ik sinds mijn debuut al heel wat vermagerd. Maar ik weet dat ik daar nog kan aan werken.”
Hoe is de verhouding met je teammaats?
“Vilander en mijn teammaat Castellacci, Europees kampioen in 2011, zijn duidelijk de eerste rijders. Ze hebben heel wat meer ervaring en zijn over één ronde sneller. Maar het is niet zo dat ik twee seconden trager ben. Tijdens de kwalificaties in Nogaro was ik in de tweede sector de snelste van allemaal.”
Is de Ferrari 458 een goede auto?
“Ja, ik denk dat we op het droge één van de beste GT’s hebben. We moeten de wagen alleen nog wat constanter doen worden. En ook in de regen is er nog wat marge, want het is ook één van de zwaarste auto’s. Bovendien staat de wagen ook relatief hoog, waardoor het gewicht nogal wat verschuift.”
Met welk doel trek je naar de tweede manche van de FIA GT1 op Circuit Zolder?
“Kijk, bij de openingswedstrijd in Frankrijk werden we vijfde en het is altijd mijn doel om beter te doen. Zolder, dat is bijna mijn tweede thuis. Ik won er de 24 Uur en ken de omloop als mijn broekzak. Waarom zouden we niet voor een podium kunnen gaan? Voor de derde of vierde wedstrijd van het seizoen worden er in ieder geval geen teamorders uitgedeeld. We mogen allemaal onze kans gaan.”
En je doel voor het hele seizoen?
“Ik wil in de eerste plaats zoveel mogelijk leren, de circuits beter onder de knie krijgen, de andere rijders leren kennen. Zo wil ik in 2013 competitiever aan de start komen. Maar we willen toch proberen om ook dit jaar al een wedstrijd te winnen.”
Waar droomt Enzo Ide nog van?
“Ach, nog van zoveel! De 24 Uur van Le Mans of Daytona bijvoorbeeld. Maar alles op zijn tijd. Hoewel ik een beetje centen heb en alles te koop is, ben ik niet van plan om gelijk welke prijs te betalen. Ik verkies er op verdienste te geraken, zo kan ik ook beter onderhandelen. Dit jaar rijd ik in ieder geval al mijn eerste 24 Uur van Francorchamps, met een Ferrari van AF Corse.”
Overweeg je om op een dag van het racen je beroep te maken?.
“Dat is niet de bedoeling. Ik zal al heel blij zijn als ik op een dag genoeg heb laten zien zodat ik niet meer hoef te betalen om te kunnen rijden. Maar daarvoor heb ik nog wat werk voor de boeg. Ik zet me er echter helemaal voor in.”
Circuit Zolder press