SCC: FIA GT1 Zolder: Voorbeschouwing Bart Van Den Broeck

Bart Van Den Broeck, reeds acht seizoenen de vaste kompaan van Chris Voet in verschillende Belgische omloopdisciplines, gaat komend weekend van start in de Supercar Challenge. Beide heren maakten destijds furore in de Dunlop Endurance Cup in een Cupversie van de Renault Clio, om nadien noodgedwongen en definitief over te schakelen richting BTCS (Belgian Touring Car Series). Nadien bleef het duo de BTCS trouw, maar ze verlegden de sportieve grenzen en de Clio moest plaats maken voor een zeer competitieve Seat Leon Supercopa.
Midden de malaise binnen het Belgisch omloopgebeuren moest Bart Van Den Broeck een oplossing vinden gezien het er een tijdlang naar uitzag dat er in 2012 geen Belgisch kampioenschap zou komen. De oplossing lag voor de hand door in te stappen in de Supercar Challenge, voormalig Dutch Supercar Challenge, een Nederlandse organisatie met een Benelux reglement.
 
“Het was op dat moment het enige alternatief om aan de slag te blijven”, aldus Bart Van Den Broeck.
“Het zag er op een bepaald moment heel benard uit inzake het Belgisch omloopgebeuren. Maar bepaalde andere dingen, zoals het vertrouwen blijven winnen van bestaande sponsors en het zoeken naar vers budget, stoppen niet. Daardoor moesten we snel enkele knopen doorhakken. De Supercar Challenge beschikt over een schitterend plateau aan wagens en ook de reglementen zijn vrij liberaal. Maar als dit in ons voordeel gaat spelen is een andere vraag. De Supersport Divisie waarin we uitkomen is bezaaid met onder een pak BMW’s, enkele GT’s en een 10-tal Supercopa’s. Maar in hoever deze zijn doorgeëvolueerd is momenteel koffiedik kijken. Daarenboven zijn het vrij korte sprintraces en persoonlijk houden we meer van het uithoudingswerk. We zien wel waar we tijdens de eerste confrontatie uitkomen en pas nadien onze conclusies trekken”.
 
“Een nieuw gegeven is het feit dat er dan toch nog een Belgisch kampioenschap komt, verdeeld over sprint en endurance. We gaan uiteraard ook daar eens de neus aan het venster steken en mogelijk de beide kampioenschappen combineren. Verder is het ook de bedoeling om eventueel de 24 Hours of Zolder en de Race Promotion Night eventueel met de Clio te rijden”, besluit de ondernemer.
 
Chris Voet: “We hebben afgelopen winter de remmen verbeterd en ook de ophanging kreeg een evolutie, maar die zit nog in een ontwikkelingsfase. De Supercopa Cup ten tijde van de BTCS (Belgian Touring Car Championship) was een mooi kampioenschap, maar in de Supercar Challenge is het appelen met peren vergelijken. De Supercopa van enkele deelnemers zijn doorgeëvolueerde versies die méér dan 200 kg lichter wegen en 80 pk méér onder de motorkap hebben. Maar de budgetten zijn dan ook veel hoger. We weten dat we geen vuist kunnen maken, maar dat zal de pret niet derven. We houden van racen en starten altijd met het doel om zo hoog mogelijk te eindigen. Vandaar dat voor ons endurance rijden prettiger is en we gezien de fiabiliteit van ons materiaal ook hoger kunnen eindigen”.

Bart Van Den Broeck press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 17 april 2012 om 18:56


Andere publicaties op Racingworld.be...