Met slechts 11 starters voor de eerste race leek het er niet op dat er ons een spannend uur te wachten stond. Niets was minder waar, van begin tot einde was er strijd voor de podiumplaatsen. Audi, Mercedes, Lamborghini en Ferrari maakten aanstalten op de overwinning, maar het was het Ferrari dat het laatste woord kreeg. De AF Corse wagen #50 ging met de overwinning lopen, des te opmerkelijker daar deze wagen als laatste doorkwam na de eerste ronde.
De Reiter Camaro verschijnt uiteindelijk niet aan de start en dus staan er maar 11 wagens op de startgrid. Een flinke bui net voor de start maakt dat de baan er nat bijligt. De Team Novadriver Audi R8 LMS, die van op de pole moest starten, werd echter door de organisatie twee plaatsen teruggezet, zodanig dat Stefano Gai met de AF Corse Ferrari #51 vooraan kwam te staan. Na de start ging het al in de eerste bocht mis voor de Ferrari van Ardagna Perez, die rondging en als laatste moest aansluiten. Drie wagens scheidden zich af uit het peleton; de Ferrari #51, de Audi #14 en de Mercedes #1. Tussen deze drie bolides zou zich een gevecht ontwikkelen dat zou duren tot aan de pitstops. Ondertussen was de race voor Saintéloc Racing al uitgedraaid op een ramp, Demay reed de rode Audi vast in de Jacky Ickx chicane en gaf op en ook Sourd in de blauwe Audi zocht de grindbak op en eindigde uiteindelijk als laatste.Bij het openen van de pitwindow lag de Ferrari #51 nog altijd op kop, nipt voor de Mercedes #1. De strijd tussen beide wagens was zo hevig dat de Mercedes bij een contact in de Villeneuwe letterlijk de ster van zijn wagen verloor. De Novadriver maakte de snelste pitstop, maar verloor haast onmiddellijk de leiding terug aan de Ferrari. Op plaats drie had echter de Lamborghini van Mengesdorf postgevat en ook deze ging al snel voorbij de Audi gevolgd door de Mercedes #1. In het hevigst van de strijd ging Buhk in de Mercedes te wijd, draaide om zijn as en moest de Audi en de tweede Mercedes laten passeren. De Lamborghini nam de leiding en de Mercedes #2 rukte op naar de derde plaats ten koste van de Audi. Ondertussen was de Ferrari #50, nu bestuurd door Ciro, echter komen aansluiten bij de vier koplopers. De Italiaanse bolide leek wel vleugels gekregen te hebben en één voor één ging hij zijn tegenstanders voorbij om uiteindelijk de leiding te pakken. De tweede Ferrari kon op het einde bijna voor een dubbel zorgen wanneer de Lamborghini bij het dubbelen van zijn teamgenoot zwaar gehinderd werd waarbij het zelfs tot een contact kwam tussen beide Gallardo’s. De Ferrari van Ardagna Perez/Ciro won uiteindelijk dus voor de Lamborghini van Proczyk/Mengesdorf en de tweede AF Corse Ferrari van Gai/Lyons. Heico Mercedes moest zich tevreden stellen met de vierde en vijfde plaats.
Foto: Berns/SRO