FIA GT1, FIA GT3, ADAC GT Masters, British GT, Dutch GT en Blancpain Endurance Series, al deze kampioenschappen kenden eerder dit jaar hun aanvang. Met de start dit weekend van het GT Open kampioenschap en de GT Tour in Frankrijk zijn nu alle GT kampioenschappen in gang getrokken. Het GT Open start zijn seizoen op het circuit van Algarve, waar dankzij de toevoeging van het Spaanse GT kampioenschap meer dan 40 wagens aan de start komen. Op het circuit van Lédenon vindt dan weer de eerste manche van het Franse GT kampioenschap plaats, daar kan men rekenen op een opkomst van 22 wagens.
Al eerder kon u op deze site lezen dat ook het GT Open kampioenschap dit jaar interessant beloofd te worden. Verschillende bekende teams nemen er aan deel zowel in de GT2 (Super GT) als in de GT3 (GTS) klasse. Ferrari was vorig jaar onklopbaar maar mag nu rekenen op meer tegenstand want ook Porsche heeft zijn zinnen op de titel gezet. Het Duitse merk rekent op Manthey Racing en IMSA Performance Matmut om AF Corse, Kessel Racing of Villorba Corse van de titel te houden. Bij Ferrari merken we ook de deelname op van het Nederlandse VeKa Racing , vorig weekend nog actief op Zolder bij de Supercar Challenge. Het team komt met zijn F458 GT2 voor Yelmer Buurman en Peter Versluis alsook met één F430 GT2 voor Nicky Pastorelli en Jan Versluis. Bij de 16 GT2 wagens zorgen de Lotus GT2 en de Aston Martin Vantage voor enige afwisseling terwijl er nog 10 GT3 wagens ingeschreven staan. Bij de race op zaterdag vervoegen de deelnemers van het Spaanse GT kampioenschap hun collega’s van het GT Open, wat zorgt voor een aanvulling van zeventien extra wagens.In Frankrijk kan men rekenen bij de GT Tour op 22 deelnemers waarvan er zes uitkomen in de Coupe de France GT, wat feitelijk de Gentlemen Trophy is en voorbehouden wordt aan oudere wagens. Het titelgevecht zal meer dan waarschijnlijk gaan tussen drie teams die elk drie wagens aan de start brengen. Dit zijn uittredend kampioen Pro GT by Almeras (Porsche 997 GT3 R), Team Sofrev-ASP (Ferrari F458) en Saintéloc Racing (Audi R8 LMS). Ook de outsiders zijn met drie, maar deze teams kunnen slechts rekenen op één enkele wagen. Zo is er vooreerst Team Audi France dat een R8 uit de ateliers van WRT inzet voor Ortelli en Hallyday, verder ART Grand Prix met een McLaren MP4-12C alsook Sébastien Loeb Racing dat recentelijk een Mercedes SLS overnam van Graff Racing.
Foto: DPPI/AF Corse